Tja!
Har en Husaberg 650 supermotard 2004 årsmodell. Har tänkt mig att jag bara ska köra på gatan med den. Alltså inte bana eller grusvägar.
Jag har precis fyllt 19 och det är min första hoj. Kommer ta körkort med den. Har inte börjat övningsköra än men har ju kört lite grann hemma bara. Men så en dag gick kamkedjan av. Var inga problem att fixa det och inget annat var skadat.
Men vad jag är osäker på är hur det är att ha en sån här hoj? Har ju inte kört speciellt mycket. Vet att man ska serva dom ofta och allt det där. Och det är inga problem för mig heller. Men jag har läst så mycket skit om just husaberg 650, att den ska gå sönder ofta och det verkar som man får stå i garaget nästan hela tiden för att det är problem med hojen.
Dom säger ju att man ska serve dem med olja var 5:e timme och justera ventiler var 10:e timme. Och sen helrenovering vid 100 timmar. Men det är väl när hojen går 100% race? Man kör ju inte alls så hårt på gatan som man gör på bana. (Inte jag iaf) Vissa säger att det går att köra med 15 timmars intervall när man kör på gata, men då skriker vissa om att det går verkligen inte! Vem har rätt egentligen?
Vill ha svar från folk som har/haft en husaberg 650, inte från folk som tror dom vet fast dom aldrig haft en. Och samma med race och gatköra, det kan väl inte vara samma service intervaller när man kör på gatan? Jag har ingen aning alls om detta.
Min husa har gått 140 timmar och har inte renoverats, förutom kamkedjan då. Men den gick nog av för att drevet till elstarten har varit slitet så kuggarna har gått av och rasslar runt i motorn. Ramlade ner kuggar när jag tog bort kamkedjan så nu finns inget sånt kvar längre iaf.
Är det värt att ha kvar den? Vill gärna kunna ha den i några år. Men när man har läst runt lite så känns det som husaberg är ren skit.
Vad tycker ni som haft husaberg 650? Är det en bra hoj för gatåka eller borde jag sälja och köpa en lc4 istället? Kommer ha den till att busköra såklart och inte pendla.
Tack på förhand!
Har en Husaberg 650 supermotard 2004 årsmodell. Har tänkt mig att jag bara ska köra på gatan med den. Alltså inte bana eller grusvägar.
Jag har precis fyllt 19 och det är min första hoj. Kommer ta körkort med den. Har inte börjat övningsköra än men har ju kört lite grann hemma bara. Men så en dag gick kamkedjan av. Var inga problem att fixa det och inget annat var skadat.
Men vad jag är osäker på är hur det är att ha en sån här hoj? Har ju inte kört speciellt mycket. Vet att man ska serva dom ofta och allt det där. Och det är inga problem för mig heller. Men jag har läst så mycket skit om just husaberg 650, att den ska gå sönder ofta och det verkar som man får stå i garaget nästan hela tiden för att det är problem med hojen.
Dom säger ju att man ska serve dem med olja var 5:e timme och justera ventiler var 10:e timme. Och sen helrenovering vid 100 timmar. Men det är väl när hojen går 100% race? Man kör ju inte alls så hårt på gatan som man gör på bana. (Inte jag iaf) Vissa säger att det går att köra med 15 timmars intervall när man kör på gata, men då skriker vissa om att det går verkligen inte! Vem har rätt egentligen?
Vill ha svar från folk som har/haft en husaberg 650, inte från folk som tror dom vet fast dom aldrig haft en. Och samma med race och gatköra, det kan väl inte vara samma service intervaller när man kör på gatan? Jag har ingen aning alls om detta.
Min husa har gått 140 timmar och har inte renoverats, förutom kamkedjan då. Men den gick nog av för att drevet till elstarten har varit slitet så kuggarna har gått av och rasslar runt i motorn. Ramlade ner kuggar när jag tog bort kamkedjan så nu finns inget sånt kvar längre iaf.
Är det värt att ha kvar den? Vill gärna kunna ha den i några år. Men när man har läst runt lite så känns det som husaberg är ren skit.
Vad tycker ni som haft husaberg 650? Är det en bra hoj för gatåka eller borde jag sälja och köpa en lc4 istället? Kommer ha den till att busköra såklart och inte pendla.
Tack på förhand!