Husaberg 650 supermotard för gatåka

c.salinas

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
göteborg
Hoj
Husaberg FS650 - 04
Tja!

Har en Husaberg 650 supermotard 2004 årsmodell. Har tänkt mig att jag bara ska köra på gatan med den. Alltså inte bana eller grusvägar.

Jag har precis fyllt 19 och det är min första hoj. Kommer ta körkort med den. Har inte börjat övningsköra än men har ju kört lite grann hemma bara. Men så en dag gick kamkedjan av. Var inga problem att fixa det och inget annat var skadat.

Men vad jag är osäker på är hur det är att ha en sån här hoj? Har ju inte kört speciellt mycket. Vet att man ska serva dom ofta och allt det där. Och det är inga problem för mig heller. Men jag har läst så mycket skit om just husaberg 650, att den ska gå sönder ofta och det verkar som man får stå i garaget nästan hela tiden för att det är problem med hojen.

Dom säger ju att man ska serve dem med olja var 5:e timme och justera ventiler var 10:e timme. Och sen helrenovering vid 100 timmar. Men det är väl när hojen går 100% race? Man kör ju inte alls så hårt på gatan som man gör på bana. :va (Inte jag iaf) Vissa säger att det går att köra med 15 timmars intervall när man kör på gata, men då skriker vissa om att det går verkligen inte! Vem har rätt egentligen?

Vill ha svar från folk som har/haft en husaberg 650, inte från folk som tror dom vet fast dom aldrig haft en. Och samma med race och gatköra, det kan väl inte vara samma service intervaller när man kör på gatan? Jag har ingen aning alls om detta. :gnissla

Min husa har gått 140 timmar och har inte renoverats, förutom kamkedjan då. Men den gick nog av för att drevet till elstarten har varit slitet så kuggarna har gått av och rasslar runt i motorn. Ramlade ner kuggar när jag tog bort kamkedjan så nu finns inget sånt kvar längre iaf. :tummenupp

Är det värt att ha kvar den? Vill gärna kunna ha den i några år. Men när man har läst runt lite så känns det som husaberg är ren skit. :confused:

Vad tycker ni som haft husaberg 650? Är det en bra hoj för gatåka eller borde jag sälja och köpa en lc4 istället? Kommer ha den till att busköra såklart och inte pendla.

Tack på förhand!
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Min hade gått 140h innan den revs, hade gått längre visade de sej men dumt å inte byta stake å lager när den ändå va isär... Hade bytt kamkedja å vipprullar vid ca 80h... Rullarna va ingen som helst fara men kedjan va dags... Den har gått ca 240h nu, över 1000 mil faktiskt å har bara haft 2 strul... microbrytaren som aktiverar bromsljuset via frambromsen å att de e glapp i sladden te startknappen... Ja byter olja va 5e timme å ställer ventilerna nån/nåra ggr per säsong...
 

c.salinas

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
göteborg
Hoj
Husaberg FS650 - 04
Får väl ta och göra en renovering snart. Men vad är det för olja du kör med? Vill ju inte att det ska vara för dyrt när man byter så ofta. Men när försäkringen är så billig som den är har man ju mer pengar över till att köpa olja för.
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Får väl ta och göra en renovering snart. Men vad är det för olja du kör med? Vill ju inte att det ska vara för dyrt när man byter så ofta. Men när försäkringen är så billig som den är har man ju mer pengar över till att köpa olja för.

Billig olja hittar du på okq8
SBK racing 10-50W 20L-dunk kostar 1400kr.

Om någon vill dela på en dunk kan ni ju slänga iväg ett pm.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Som ovanstående kör ja på sbk racing 10w50...
 

c.salinas

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
göteborg
Hoj
Husaberg FS650 - 04
Det låter bra! När den år så billig är det ju ingen fara med att byta så ofta som man gör. Men hur är det med olje filter? byter man det efter 5 timmar också?

Men jag har hört att man ska byta vipparmslager och kamkedja vid 80 timmar. Så jag byter bara det nu och väntar med renovering. Kommer köra lugnt nu för att få kortet och det ska den väl hålla till. Eller risskar jag?

Om man nu skulle göra en renovering, hur lång tid tar det ungefär om man lämnar in, och vad kan det kosta? Eller det kanske är enkelt att göra själv? Är ju inte helt kass på att mecka och lära mig.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja byter filter vid vartannat oljebyte... Riskerar å riskerar, den kan gå många timmar te men den kan även rasa när som =/... Ett dåligt tecken e om de e mycket guldfärgade flagor i oljan vid byte iaf... Ja lämnade bort, å tidsåtgång e ju beroende på hur mycket personen/firman har å göra... För mej gick de på runt 12,5k har ja ett svagt minne av...
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500

c.salinas

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
göteborg
Hoj
Husaberg FS650 - 04
Jag har ett litet problem... När den står på tomgång och man gasar till hårt så svarar den knappt. Den Varvar upp lite först men sen dör den nästan. Tomgången är nog som den ska. Den är helt ok att köra förutom i lägre farter för att den inte riktigt svarar om man gasar hårdare. Nån som vet vad detta kan vara för fel? Den är såklart varmkörd innan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bestyckning (eller att accelerationspumpen strular) - den får för lite bensin precis när du slår på (och massor med luft). Tar du av förgasaren och öppnar trotteln så skall det pinka en stråle bensin från ett litet munstycke rakt in i riktningen mot insugen s.a.s. (det är accpumpen).

Enduropojkarna har lite trix för sig som att förstärka den effekten lite med en o-ring som extrafjäder på länkaget för den pumpen (googla på't).

Alt. 2 kan vara att se över bestyckningen lite. :) Egentligen borde du kanske börja här. ;)
 

c.salinas

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
göteborg
Hoj
Husaberg FS650 - 04
Krökarna glöder och det ryker lite där ifrån också. Jag har original system med en original ljuddämpare som är rensad för lite bättre ljud. När original dämparen för besiktning satt på dog den ibland på tomgång. Men efter jag byta till den andra så går den bra på tomgången.

Antar att det är tidigare ägare som kört med annat system.. eller vad det nu kan vara.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
för tunn bestyckning ger väl varmare avgaser och eventuellt glödande krökar. Ikke bra!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Angående oljebyte och sånt, så gjorde jag olje- och filterbyte på min nyinköpta Husaberg 650 igår. Det första bytet jag gjort på den hojen. Jag noterade tiderna. Öppnade garagedörren kl 18.11, och var klar med bytet kl 18.27. Och inom den tiden letade jag verktyg också eftersom jag inte visste vilka verktyg jag behövde. Såååå, det går ganska fort och egentligen ingen anledning till att man inte ska ha en Husa.

Förresten, jag ångrar inte alls att jag valde Husaberg framför t.ex. KTM eller Honda eller liknande. Fan vad den går och lätt är den också. Huliganhoj delux. Men träsmak i röven får man... efter 3 mil. Och då kan jag jämföra med min turbohoj som har 12 mm tjockt sittunderlag som sadel, och med den kan jag köra 30 mil innan träsmaken kommer. Så hur fan Husaberg har lyckats göra en sån sadel vet jag inte :hihi
 

c.salinas

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
göteborg
Hoj
Husaberg FS650 - 04
Ja oljebyte går fort och är enkelt, har bytt 2 gånger hittills. Bytade när jag hade köpt den och och nu när jag fick byta kamkedjan. Ångrar faktiskt inte heller att jag köpte Husaberg. Även fast det bara har krånglat hittills :rolleyes:

Men får jag bestyckningen rätt så ska det nog inte vara några problem hoppas jag. Kan ju bli lite jobbigt när jag inte har nån aning om vilken storlek jag ska ha på munstycken osv. Det bästa är väl att köra i bromsbänk. Men att lämna in hojen för det kan ju inte vara billigt antar jag.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top