Supermoto
Racer has-been...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Örebro.
- Hoj
- | FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har haft sex husor och måste säga att det där med ventilkoll är fruktansvärt överdrivet. På de som varit nya ställde jag efter kanske 5h, sen en koll vid 30h och sen aldrig mer. Junket som sitter ivägen som du talar om försvann 04 (?!). Byt olja och filter (luft och olja) ofta så är det bara att köra. Med ett system går husan klart bättre, vill man trimma lite till brukar en portad topp göra stor skillnad....massa ord...
På Husan fick jag ställa ventilerna varenda gång jag bytte olja, dvs ofta. Och även om det är tekniskt enkelt med skruv och mutter så är det trångt på 650:n under ramen. Dessutom har miffot som konstruerade ramen valt att placera lite fästen för elektronik och dylikt precis ovanför locken till ventilerna. Husa med mindre kubik är enklare eftersom cylindern är lägre...
Kan ju nämna att kolvbytet var skitenkelt, som på en tvåtaktsmoppe förutom kamkedjan, som också är enkel att hantera. Ingeting att vara rädd för med andra ord...
För gatbruk tycker jag att Husan är överlägsen. 200 extra cc men bara 7-8hk mer som standard talar ju för att hondan är mkt hårdare trimmad. Fler växlar är inte fel heller. Elstart skojar man inte bort. Utbudet av HM mot FS är ju dessutom typ 1 på 5 och HM har väl inte gjorts sedan 03-04 (förutom några enstaka 05or)?