Husaberg 650 vs. Honda Crf 450 hm??

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
...massa ord...

På Husan fick jag ställa ventilerna varenda gång jag bytte olja, dvs ofta. Och även om det är tekniskt enkelt med skruv och mutter så är det trångt på 650:n under ramen. Dessutom har miffot som konstruerade ramen valt att placera lite fästen för elektronik och dylikt precis ovanför locken till ventilerna. Husa med mindre kubik är enklare eftersom cylindern är lägre...

Kan ju nämna att kolvbytet var skitenkelt, som på en tvåtaktsmoppe förutom kamkedjan, som också är enkel att hantera. Ingeting att vara rädd för med andra ord...
Har haft sex husor och måste säga att det där med ventilkoll är fruktansvärt överdrivet. På de som varit nya ställde jag efter kanske 5h, sen en koll vid 30h och sen aldrig mer. Junket som sitter ivägen som du talar om försvann 04 (?!). Byt olja och filter (luft och olja) ofta så är det bara att köra. Med ett system går husan klart bättre, vill man trimma lite till brukar en portad topp göra stor skillnad.

För gatbruk tycker jag att Husan är överlägsen. 200 extra cc men bara 7-8hk mer som standard talar ju för att hondan är mkt hårdare trimmad. Fler växlar är inte fel heller. Elstart skojar man inte bort. Utbudet av HM mot FS är ju dessutom typ 1 på 5 och HM har väl inte gjorts sedan 03-04 (förutom några enstaka 05or)?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har haft sex husor och måste säga att det där med ventilkoll är fruktansvärt överdrivet. På de som varit nya ställde jag efter kanske 5h, sen en koll vid 30h och sen aldrig mer. Junket som sitter ivägen som du talar om försvann 04 (?!). Byt olja och filter (luft och olja) ofta så är det bara att köra. Med ett system går husan klart bättre, vill man trimma lite till brukar en portad topp göra stor skillnad.

För gatbruk tycker jag att Husan är överlägsen. 200 extra cc men bara 7-8hk mer som standard talar ju för att hondan är mkt hårdare trimmad. Fler växlar är inte fel heller. Elstart skojar man inte bort. Utbudet av HM mot FS är ju dessutom typ 1 på 5 och HM har väl inte gjorts sedan 03-04 (förutom några enstaka 05or)?

Håller med i allting, men trådskaparen funderade på äldre än -04 och inte nyare, då måste vi ju också svara med relevant information om just dessa årsmodeller:)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Håller med i allting, men trådskaparen funderade på äldre än -04 och inte nyare, då måste vi ju också svara med relevant information om just dessa årsmodeller:)

Och kanske rekommendera att titta på husor -04 och senare ifall husan ska vara intressant i jämförelse :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Om du är så sugen på en "race" motard skulle jag testa! Jag köpte min första ganska nyligen, har haft två ktm 660 tidigare och dem har ju varit bra! Men kanske inte så kul som det kunde va.. Den här gången chansa jag och tog en husa och det går ju inte att jämföra! Ångrar mig inte en sekund, men så tycker jag iofs att tiden i garaget är nästan lika trevlig som tiden jag kör (fast på olika sätt ) :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

:tummenupp

Missade skriva precis det du säger, dvs att kika på 04 och nyare som Putte precis sa. För prisets skull spelar det mindre roll.

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Du får garanterat mycket roligare till jobbet:tummenupp

Nej, service är inte dyrt, det är bara jobbigt i längden om man inte gillar att skruva. Till skillnad mot en gathoj så MÅSTE en racehoj servas. Missar du det så har du en rasad motor, punkt!
Men som sagt, någon liter olja plus ett filter för några kronor, no big deal jämfört med andra hojar men som sagt, måste göras.

På Hondan är det shims som gäller, det är ganska enkelt eftersom hela kamaxelbryggan är i ett stycke så det går fort plus att man i praktiken inte behöver göra det så ofta. Det som är viktigt är dock att mäta då och då så ingen ventil sätter sig med obefintligt spel som följd. Då bränner man en ventil och måste börja renovera toppen, vilket är dyrt och besvärligt. På Husan fick jag ställa ventilerna varenda gång jag bytte olja, dvs ofta. Och även om det är tekniskt enkelt med skruv och mutter så är det trångt på 650:n under ramen. Dessutom har miffot som konstruerade ramen valt att placera lite fästen för elektronik och dylikt precis ovanför locken till ventilerna. Husa med mindre kubik är enklare eftersom cylindern är lägre...

Kan ju nämna att kolvbytet var skitenkelt, som på en tvåtaktsmoppe förutom kamkedjan, som också är enkel att hantera. Ingeting att vara rädd för med andra ord...

Det här me shims, något man köper hos handlaren? Typ som en metallbricka eller ngt? :va

Och kanske rekommendera att titta på husor -04 och senare ifall husan ska vara intressant i jämförelse :)

:tummenupp

Missade skriva precis det du säger, dvs att kika på 04 och nyare som Putte precis sa. För prisets skull spelar det mindre roll.

Hittat en crf http://www.blocket.se/goteborg/Honda_crf_450_hm_Motard_22032674.htm?ca=14&w=3

även hittat en husa -06 ;) http://www.blocket.se/dalarna/Husaberg_650_22119850.htm?ca=14&w=3

och en -02 http://www.blocket.se/halland/Husaberg_650_Supermotard_22104131.htm?ca=14&w=3

och en -02 till http://www.blocket.se/varmland/Husaberg_650_motard_02_ev_byte_22027383.htm?ca=14&w=3

och en -03 http://www.blocket.se/goteborg/Husaberg_650_Supermotard_22091388.htm?ca=14&w=3

vad tror ni?

*confused*

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det här me shims, något man köper hos handlaren? Typ som en metallbricka eller ngt? :va

Mmm, hittat en crf http://www.blocket.se/goteborg/Honda_crf_450_hm_Motard_22032674.htm?ca=14&w=3

vad tror ni om den?

även hittat en husa ;) http://www.blocket.se/dalarna/Husaberg_650_22119850.htm?ca=14&w=3

*confused*

Shims får du väl mäta upp vad du behöver, sen köpa och sätta i, alt ha en massa hemma om dem inte är så dyra. Men det där har någon annan nog bättre koll på :)

Båda hojjarna såg bra ut! vilken du ska ha kan nog bara du bestämma :tummenupp

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Husa -06 med helsystem är en cykel som går riktigt bra, CRF:en såg också trevlig ut. Prisskillnad 12 bananer dvs upp till dig att bestämma:tummenupp

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Shims får du väl mäta upp vad du behöver, sen köpa och sätta i, alt ha en massa hemma om dem inte är så dyra. Men det där har någon annan nog bättre koll på :)

Båda hojjarna såg bra ut! vilken du ska ha kan nog bara du bestämma :tummenupp

japp då var de ungefär så jag jag tänkte de kunde vara me shims :tummenupp

mmm, är väl de två du posta som ser mest intressanta ut i mina ögon.
Mest sugen på hondan nu, mest för att husan ligger över budget :huvet

Någon uppfattning om hur hondan ligger i pris?

Men husan ligger bra i pris vad jag kan se i jämförelse med andra på blocket...

Last edited:

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03

Är hondan 4 eller 5 växlad?
hört att elstarten är ett skämt på husan men kanske funkar?

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Husaberg 650 -06 http://www.blocket.se/dalarna/Husaberg_650_22119850.htm?ca=14&w=3

om man kollar på videon som finns med och höjer volymen lite, när han flyttar videokameran från höger till vänster, strax innan han stänger av den så hör man motorn tydligt, låter som ventiler behöver ställas? eller ska dem låta så =) helt nytt för mig som bara kört rad4:eek:r ;)

lättstartad var den ju iallafall :tummenupp

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
Hoppar in med ett par frågor!

1. Det är alltså -04 som husan fick en uppdatering av motorn och är den årsmodellen och efter man egentligen ska satsa på?

2. 450 HM och 525 EXC är liknande i service?

3. Och om man ska sätta in hojarna på en "race-skala" så är 660/640/625 slöast och 450 HM/525 EXC racigast? Husabergen är alltså ett mellanting men ändå närmare 450:in och 525:an om jag förstått det rätt?

4. Nästintill alla Husor 650 är registrerade på 11 kW men knappast någon som kör omkring på den effekten, vad säger konstapeln om man blir stoppad?

Danke! :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Husaberg 650 -06 http://www.blocket.se/dalarna/Husaberg_650_22119850.htm?ca=14&w=3

om man kollar på videon som finns med och höjer volymen lite, när han flyttar videokameran från höger till vänster, strax innan han stänger av den så hör man motorn tydligt, låter som ventiler behöver ställas? eller ska dem låta så =) helt nytt för mig som bara kört rad4:eek:r ;)

lättstartad var den ju iallafall :tummenupp

Låter som en helt normal Husa...:)

1. Det är alltså -04 som husan fick en uppdatering av motorn och är den årsmodellen och efter man egentligen ska satsa på?

3. Och om man ska sätta in hojarna på en "race-skala" så är 660/640/625 slöast och 450 HM/525 EXC racigast? Husabergen är alltså ett mellanting men ändå närmare 450:in och 525:an om jag förstått det rätt?

4. Nästintill alla Husor 650 är registrerade på 11 kW men knappast någon som kör omkring på den effekten, vad säger konstapeln om man blir stoppad?

Danke! :)

Husan är precis lika raceig som 450/525, ingen skillnad alls. 660/625 är ett mellanting och 640 är en gammal buss...

Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Och den klart roligaste hojen för gata som jag kört är Aprilia SXV 550. Ren och skär glädje varenda meter :) Hojen bara vill kasta upp framhjulet i luften, hela tiden, oavsett växel, oavsett kurva raksträcka eller vad man nu kan hitta på:tummenupp ,

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Ja -04a eller äldre

Det är ungefär samma service på honda 450 ktm 525 och husas modeller.

Husa är samma som ktmn och hondan

6Kw om jag får be :fakta :hihi Konstapeln kan inte säga så mycket utan att testa den, men huvudsaken är att du har KK för tung mc :tummenupp

så lite "skrammel" är helt normalt då och inget att bry sig om då med andra ord? :)

Ja alla motarder skrammlar lite det är standard :yoparty

Husan har även den egenheten att den kvittrar vid gaspådrag pga rakskurna drev i lådan..

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...