Åmotar´n skrev:Då säger jag:Husaberg.Nyare,smidigare och billigare reservdelar.-99 är sista modellen med det chassiet,och -00 sista generationen av motorn,ganska färdig utvecklad.
philsson skrev:Själv har jag en FE 501 00a som jag är mycket nöjd med!. Inte lika tung och klumpig som 650n och inte lika klen som 400an Alltså en kompromiss av båda. 00an har som sagt det nya chassit så den skulle jag rekommendera starkt.
det kanske den gör. ursäckta mig isf. my bad att jag inte kollat upp bättre än såDavid P. skrev:Hmm, jag trodde 650n vägde lika mkt..
/Dave
philsson skrev:det kanske den gör. ursäckta mig isf. my bad att jag inte kollat upp bättre än så
Varför köpte jag inte en 650 då.
philsson skrev:det kanske den gör. ursäckta mig isf. my bad att jag inte kollat upp bättre än så
Varför köpte jag inte en 650 då.
kan du förklara detdär lite mer grundligt är du snäll.avatar skrev:Du har rätt även om dom du nu har fel och dom väger lika mycket, iom den större roterande massan i 650 upplevs maskinen som tyngre.
avatar skrev:Du har rätt även om dom du nu har fel och dom väger lika mycket, iom den större roterande massan i 650 upplevs maskinen som tyngre.
philsson skrev:kan du förklara detdär lite mer grundligt är du snäll.
förstår inte hur den massan som snurrar innanför motorn kan ha någon betydelse. Allt låter ologiskt för mig. Varför väger inte 400an lika mycket som 650n då?. Det är väl bara slaglängden osv som skiljer. Samma ram, block osv right?.avatar skrev:Javisst, gärna! Du skrev att din 501 inte var lika tung och klumpig som 650. David.P opponerade sig då mot detta och skrev att de väger lika mycket.
Du har således FEL på denna punkt (pungt).
Men du har samtidigt alldeles rätt i och med att:
Din 501 har mindre roterande massa som jobbar mot dig när du ska knäcka din MC runt träd, stenar och annat som är olämpligt att köra igenom.
Således upplevs din 501 lättare och smidigare än Davids 650 trots samma vikt (om de nu har samma vikt)
Du har alltså rätt fast du har fel.
Eller har jag fel?
Vem har rätt och vem har fel?
Det skiljer ju bara ett ca ett kg mellan 400 och 650,och det är det större vevpartiet och högre cylindern på 650 som gör skillnaden.Men det känns som betydligt mer om du provar i ett endurospår tex.All roterande massa strävar ju rakt fram.Därför(och pga av den brutalare motorkaraktären)känns en 650 mycket bångstyrigare.Om du däremot tar din hoj och kör en runda i spåret med 5 liter i tanken,tankar i fullt(9 liter)och kör ett varv till märker du garanterat ingenting trots ca 3 kg viktskillnad.Eller prova en 125 och en 250 cross med ungefär lika chassimått på bana och känn skillnaden...philsson skrev:förstår inte hur den massan som snurrar innanför motorn kan ha någon betydelse. Allt låter ologiskt för mig. Varför väger inte 400an lika mycket som 650n då?. Det är väl bara slaglängden osv som skiljer. Samma ram, block osv right?.
ligger nåt i det du säger. 501an känns klumpigare än en 250 exempelvis trots den låga viktskillnaden.Busaberg skrev:Det skiljer ju bara ett ca ett kg mellan 400 och 650,och det är det större vevpartiet och högre cylindern på 650 som gör skillnaden.Men det känns som betydligt mer om du provar i ett endurospår tex.All roterande massa strävar ju rakt fram.Därför(och pga av den brutalare motorkaraktären)känns en 650 mycket bångstyrigare.Om du däremot tar din hoj och kör en runda i spåret med 5 liter i tanken,tankar i fullt(9 liter)och kör ett varv till märker du garanterat ingenting trots ca 3 kg viktskillnad.Eller prova en 125 och en 250 cross med ungefär lika chassimått på bana och känn skillnaden...
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|