Husaberg FE 400 vs Husqvarna TE 410??

neas

Neas
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Gammal Muskelfighter
Provar här oxå...

Undrar vilken av dessa hojar som rekommenderas vad gäller körglädje, pålitlighet, reservdelar, motorkaraktär osv??

Vore glad om någon har något tips!!

(Husaberg -99 och Husqvarna -96)

Mvh Neas
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Då säger jag:Husaberg.Nyare,smidigare och billigare reservdelar.-99 är sista modellen med det chassiet,och -00 sista generationen av motorn,ganska färdig utvecklad.
 

RoxTeddy

http://www.motard.se
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R-12
Åmotar´n skrev:
Då säger jag:Husaberg.Nyare,smidigare och billigare reservdelar.-99 är sista modellen med det chassiet,och -00 sista generationen av motorn,ganska färdig utvecklad.

Instämmer helt.

Pålitligthet: Jag har kört en hel del med en Husaberg 400 -99:a, och det var aldrig några problem med den. Men som alltid gäller det att vara noga med oljan, rätt intervall och kvalitet. Modellen är dessutom väldigt lättmekad.

Reservdelar: Enkelt att få tag i. För att undvika göra reklam för någon handlare så kolla under återförsäljare på Husaberg.se. Jag är säker på att det finns en handlare nära dig åxå. Hässleholm kanske :)

Motorkaraktär: Jämfört med Husaberg 650 så saknar den en del bottenvrid :hihi men förövrigt är den väldigt pigg och rapp. Ska jag vara riktigt ärlig så var jag snabbare i skogen med 400:an än vad jag är med min 650.

Körglädje: Även om det inte är ett effektmonster (jmf med 650:n) så kommer du uppskatta hojen då den är väldigt lättkörd. Den kan även uppfattas som lite lugnare och mindre nervös i chassit jämfört med det som kom -00.
 
Last edited:

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Vad ska du ha den till?

Jag har en Husqvarna 410 TE som enduro hoj och det funkar den alldeles utmärkt som. Men om du ska ha den som motard ska du nog välja husabergaren, för lite effekt i qvarnan...
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Nyaste.
Men välj en nyare Husqvarna istället.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Själv har jag en FE 501 00a som jag är mycket nöjd med!. Inte lika tung och klumpig som 650n och inte lika klen som 400an Alltså en kompromiss av båda. 00an har som sagt det nya chassit så den skulle jag rekommendera starkt. :tummenupp
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
philsson skrev:
Själv har jag en FE 501 00a som jag är mycket nöjd med!. Inte lika tung och klumpig som 650n och inte lika klen som 400an Alltså en kompromiss av båda. 00an har som sagt det nya chassit så den skulle jag rekommendera starkt. :tummenupp

Hmm, jag trodde 650n vägde lika mkt..

:hihi

/Dave
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
philsson skrev:
det kanske den gör. :confused: ursäckta mig isf. my bad att jag inte kollat upp bättre än så :brinnerup
Varför köpte jag inte en 650 då. :huvet

:hihi

Borde inte en 650 vara lättare? Jag menar, det är ju större hål i motorn.. :kocko :hihi

Om du ska köra skog e det lite mkt. Alltså räcker den du har gott o väl.

/Dave
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
philsson skrev:
det kanske den gör. :confused: ursäckta mig isf. my bad att jag inte kollat upp bättre än så :brinnerup
Varför köpte jag inte en 650 då. :huvet

Du har rätt även om dom du nu har fel och dom väger lika mycket, iom den större roterande massan i 650 upplevs maskinen som tyngre.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
avatar skrev:
Du har rätt även om dom du nu har fel och dom väger lika mycket, iom den större roterande massan i 650 upplevs maskinen som tyngre.
:va kan du förklara detdär lite mer grundligt är du snäll.
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
avatar skrev:
Du har rätt även om dom du nu har fel och dom väger lika mycket, iom den större roterande massan i 650 upplevs maskinen som tyngre.

:va gör om gör rätt. Vilken grammatik.. :)
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
philsson skrev:
:va kan du förklara detdär lite mer grundligt är du snäll.

Javisst, gärna! Du skrev att din 501 inte var lika tung och klumpig som 650. David.P opponerade sig då mot detta och skrev att de väger lika mycket.
Du har således FEL på denna punkt (pungt).

Men du har samtidigt alldeles rätt i och med att:

Din 501 har mindre roterande massa som jobbar mot dig när du ska knäcka din MC runt träd, stenar och annat som är olämpligt att köra igenom.
Således upplevs din 501 lättare och smidigare än Davids 650 trots samma vikt (om de nu har samma vikt)

Du har alltså rätt fast du har fel.

Eller har jag fel?
Vem har rätt och vem har fel? :confused:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
avatar skrev:
Javisst, gärna! Du skrev att din 501 inte var lika tung och klumpig som 650. David.P opponerade sig då mot detta och skrev att de väger lika mycket.
Du har således FEL på denna punkt (pungt).

Men du har samtidigt alldeles rätt i och med att:

Din 501 har mindre roterande massa som jobbar mot dig när du ska knäcka din MC runt träd, stenar och annat som är olämpligt att köra igenom.
Således upplevs din 501 lättare och smidigare än Davids 650 trots samma vikt (om de nu har samma vikt)

Du har alltså rätt fast du har fel.

Eller har jag fel?
Vem har rätt och vem har fel? :confused:
förstår inte hur den massan som snurrar innanför motorn kan ha någon betydelse. Allt låter ologiskt för mig. Varför väger inte 400an lika mycket som 650n då?. Det är väl bara slaglängden osv som skiljer. Samma ram, block osv right?.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
philsson skrev:
förstår inte hur den massan som snurrar innanför motorn kan ha någon betydelse. Allt låter ologiskt för mig. Varför väger inte 400an lika mycket som 650n då?. Det är väl bara slaglängden osv som skiljer. Samma ram, block osv right?.
Det skiljer ju bara ett ca ett kg mellan 400 och 650,och det är det större vevpartiet och högre cylindern på 650 som gör skillnaden.Men det känns som betydligt mer om du provar i ett endurospår tex.All roterande massa strävar ju rakt fram.Därför(och pga av den brutalare motorkaraktären)känns en 650 mycket bångstyrigare.Om du däremot tar din hoj och kör en runda i spåret med 5 liter i tanken,tankar i fullt(9 liter)och kör ett varv till märker du garanterat ingenting trots ca 3 kg viktskillnad.Eller prova en 125 och en 250 cross med ungefär lika chassimått på bana och känn skillnaden...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Det skiljer ju bara ett ca ett kg mellan 400 och 650,och det är det större vevpartiet och högre cylindern på 650 som gör skillnaden.Men det känns som betydligt mer om du provar i ett endurospår tex.All roterande massa strävar ju rakt fram.Därför(och pga av den brutalare motorkaraktären)känns en 650 mycket bångstyrigare.Om du däremot tar din hoj och kör en runda i spåret med 5 liter i tanken,tankar i fullt(9 liter)och kör ett varv till märker du garanterat ingenting trots ca 3 kg viktskillnad.Eller prova en 125 och en 250 cross med ungefär lika chassimått på bana och känn skillnaden...
ligger nåt i det du säger. 501an känns klumpigare än en 250 exempelvis trots den låga viktskillnaden. :3freak
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top