Husaberg fe450-12 dör när den blir varm.

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
den går fint när den är kall, men så fort den blir varm så börjar den hosta och gå ojämt för att till sist dö.
sen väntar man tills den blir kall så startar den glatt igen, men så fort den blir varm så är de samma visa igen.

jag misstänkte bränslepumpen (exakt dom symtomen och ett vanligt fel på just denna modell) så jag beställde en ny bränslepump, fortfarande samma fel?!
bränsleslangar/filter är kollade och det flödar bra.
spridaren är rengjord och den ger en jämn och fin dimma.

nån som har nå förslag vad som kan va fel?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Encylindrig?
I så fall en spricka i tändstiftet så det blir överslag när det blir varmt. Enkelt och billigt att testa för att utesluta.
Har du flera cylindrar utgår tändstiftet eftersom det är låg sannolikhet att två eller flera stift uppför sig lika.
Som nästa steg i min felsökning kommer vevaxellägesgivare.
Finns varvräknare och hur uppför sig den när motorn stannar?
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
hej! ja den är encylindrig.
jag kan ta och testa ett nytt tändstift, kan ju vara så enkelt. värt ett försök.
den har inte någon varvräknare.

hur funktionstestar jag vevaxellägesgivaren ?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
hur funktionstestar jag vevaxellägesgivaren ?

Med oscilloskop eller vanligast genom att prova en annan givare beroende på pris och tillgång på testinstrument samt inte minst mekanikerns kunskapsnivå.

Hur "modern" är motorn. Är den med "databox" där man kan läsa ut felkoder, har den lambdasond. Stannar den nästan direkt, när den är ljummen eller när den är genomvarm?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Om bränslepumpen är ett vanligt fel så kanske även den nya är dålig men det resonemanget faller på att ingen talar om för pumpen att "nu är motorn varm så det är dax att sluta pumpa". Jag tror inte på pumpfel om nu inte pumpen sitter monterad så den är lika varm som motorn.
En dålig pump borde inte ge misständningar utan motorn borde först böööaa och sedan tvärdö av bränslebrist.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vid insputningsproblem på Husa/KTM byt alltid spridare oavsett hur fin stråle den ger.
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
det är en ganska modern motor, sitter box så man kan läsa felkoder osv, har dock inget diagnostikverktyg.
det sitter lambdasond.
den dör ganska precis när den börjar komma upp i rätt arbetstemp.
meckkunskaperna är OK, men detta är första crossen jag ägt som har insprut med allt vad det innebär.
bara ägt förgasarcrossar tidigare.
jag ska se om jag kan få tag i ett oscilloskop. vevaxelgivare till dessa växer nog inte på träd, och har ej någon lust att köpa en i onödan :)


problemet uppstod förövrigt lite konstigt.
jag var ute och körde i skogen, gasade väl ur hojen rätt ordentligt.
körde ett tag, typ halvtimme, sen stannade jag för vilopaus, lät hojen stå på tomgång ett tag.
väl på tomgång så självdör hojen och sen blir den totalt omöjlig att starta igen, och här är jag.
tack för att du tar dig tid att svara!
nu ska jag hitta sängen.
fortsättning följer imorgon.

:)
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
Om bränslepumpen är ett vanligt fel så kanske även den nya är dålig men det resonemanget faller på att ingen talar om för pumpen att "nu är motorn varm så det är dax att sluta pumpa". Jag tror inte på pumpfel om nu inte pumpen sitter monterad så den är lika varm som motorn.
En dålig pump borde inte ge misständningar utan motorn borde först böööaa och sedan tvärdö av bränslebrist.
mja, bränsletanken sitter så nära motorn/avgasröret att bensinen i tanken blir varm, och när bensinen blir tillräckligt varm så nyper pumpen fast av överhettning, pumpen sitter innuti tanken dränkt i bensin.
detta problemet uppstår bara med orginalpumpen som sitter monterad, tillverkningsfel.
 
Last edited:

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Åter in på pumpspåret.
Då ska du koppla in en amperemätare till bränslepumpen. Fungerar pumpen korrekt är strömmen ungefär samma, från iskall tills så varm så att motorn stannar. Börjar pumpen gå trögt stiger strömförbrukningen.
Det är vanligen relativt lätt att mäta med en tångamperemätare som finns på en affär nära dig som har bilar som tema.

Bättre men krångligare är att koppla in en bränsletrycksmätare och se vad som händer när den stannar.

Det där med att den stannade på tomgång efter hård körning stämmer bättre med pump-problem än tändstift. Men jag skulle bytt stift för att utesluta.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Spridare är också ett fullt möjligt problem.
Du får fundera på hur den misstände. Om den missade, pluttrade eller bööade.

Det är krångligt att felsöka en encylindrig motor...
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Startgas för f*an. Att jag inte tänkte på det. Tänder den på startgas när den stannat kan vi utesluta massor med saker, vaxellägesgivare tändstift tändspole kablar pillemojer och mojänger.

Tänder den på startgas är det (nästan) bara pump och spridare kvar.

Koppla in amperemätare till pumpen och håll koll på strömmen när du kör den tills den stannar.
När den stannat, testa med startgas.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hm, mja vill helst slippa om det inte är absolut helt nödvändigt.
dom är svindyra.

Jotack jag har svurit en del över det undermåliga sprutet....

Sprutet är inte särskilt smart och är cykeln lättstartad och har tomgång så är vevgivare och TPS OK. Då finns det bara pump och spridare kvar förutom tändningen.

Givetvis börjar du med nytt tändstift och tändhatt men det lär inte hjälpa. Pumpen är bytt och jag hoppas innerligt du inte köpte kinaskit från aliexpress för 50$ så vad har du då kvar?
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
Tänder den på startgas är det (nästan) bara pump och spridare kvar.
jag testade att köra hojen tills den dog, bort med luftfiltret och spraya i startgas, tänder så glatt.
den dör direkt när man slutar spraya, men fortsätter man mata han med startgas så går han.
Jotack jag har svurit en del över det undermåliga sprutet....

Sprutet är inte särskilt smart och är cykeln lättstartad och har tomgång så är vevgivare och TPS OK. Då finns det bara pump och spridare kvar förutom tändningen.

Givetvis börjar du med nytt tändstift och tändhatt men det lär inte hjälpa. Pumpen är bytt och jag hoppas innerligt du inte köpte kinaskit från aliexpress för 50$ så vad har du då kvar?
cykeln är lättstartad när den är kall och den har jämn och fin tomgång.
jag har ej testat ett annats stift än men jag skruvade loss stiftet som sitter och det verkar fungera bra, gnistan hoppar väl en centimeter iaf, stark blå/lila gnista.
pumpen är en KESHEN pump, ska vara bra skit :)

vad tror ni? kan det vara spridaren som är kass? det kan ju omöjligt vara samma problem på båda soppapumparna.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Eftersom den går på startgas så vet du att det är bränslet som felar. Pumpen eller spridaren.

Pumpen har du testat två olika med exakt samma resultat. Nu lutar det åt spridaren.
Vill du vara säker så behöver du mäta bränsletrycket. Jag hade bytt spridare. Är spridaren väldigt dyr hade jag möjligen kontrollerat att spridaren får pulser genom att lossa elsladden och ersatt spridaren med en 1,2w glödlampa. Kommer det signal så blinkar lampan vid varje insugstakt.

Du behöver inte byta stift för felsökning nu när det är konstaterat bränslerelaterat.
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
Eftersom den går på startgas så vet du att det är bränslet som felar. Pumpen eller spridaren.

Pumpen har du testat två olika med exakt samma resultat. Nu lutar det åt spridaren.
Vill du vara säker så behöver du mäta bränsletrycket. Jag hade bytt spridare. Är spridaren väldigt dyr hade jag möjligen kontrollerat att spridaren får pulser genom att lossa elsladden och ersatt spridaren med en 1,2w glödlampa. Kommer det signal så blinkar lampan vid varje insugstakt.

Du behöver inte byta stift för felsökning nu när det är konstaterat bränslerelaterat.

jag har kontrollerat att spridaren får pulser och det får den.
har hittat en spridare som jag ska åka och hämta på torsdag :)

tusen tack för att ni tagit er tid att hjälpa, jag återkommer på tors när jag bytt spridaren :) känns som att man snart ska få ordning på hojen. skööönt :Bugar
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
jag har kontrollerat att spridaren får pulser och det får den.
har hittat en spridare som jag ska åka och hämta på torsdag :)

tusen tack för att ni tagit er tid att hjälpa, jag återkommer på tors när jag bytt spridaren :) känns som att man snart ska få ordning på hojen. skööönt :Bugar

Det finns ju ett partytrick för spridaren, koppla in bränslet på andra sidan och kör pump/startmotor så trycker man skiten tillbaka ur den igen. Har man lite tur så funkar det.

En del har fått till det med ultraljudstvätt också. Koppla ett litet batteri till spridaren så den går att öppna och stänga samtidigt som tvätten går.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Standardfråga, ligger ventilspelet inom rätt intervall? Om spelet är för litet gör det vanligtvis hojen svårstartad varm, vilket inte är riktigt samma problem som du har, men det kan va bra att ha koll på de enkla grejerna först innan man börjar pilla på annat :)
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
jag tackar för all hjälp ni givit mig! det var spridaren som va kass.
åkte och köpte en annan spridare och smacka dit, funka som en klocka efter det :banana:yoparty
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top