Husaberg fe450f som motard

gooserools

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
-08 Husaberg FE450e, -11 KTM 690 SMC
Hej har ett par frågor till er proffs här.
Har tänkt att införskaffa mig en motard och säljer min Väghoj.
Mmin budget är 40-50tkr.
Har kollat på DRZ 400 sm (jag är motard noob och kanske inte behöver så stark maskin)och ktm 640,625 -05 och nyare.
Nu är det så att jag har min ktm sxf 450 -08 till salu med och en kille hör av sig och vill byta till en lvreggad husaberg fe450f-08. Kan jag använda den som bus hoj? köpa ett motard kit och gasa, det jag gillar med iden är jag kan köra i skogen med den med.

SÅ vad tror ni om det?
Någon som har hjul eller vet var jag kan köpa hjul och bromsar till den?

/Jens

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Klart att det går att köra med en husa som bushoj. Serviceintervallerna känner du ju redan till på din crosshoj.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Husa450 borde funka ypperligt. Jag håller på o konverterar min till motard, bara en liten renovering ivägen just nu...

gooserools

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Husa450 borde funka ypperligt. Jag håller på o konverterar min till motard, bara en liten renovering ivägen just nu...

Even alcohol can bend the room...

Är det mycket man måste tänka på eller är det bara att hänga på fälgar och broms?

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Räcker med fälgar o bromsar. Däremot kanske fjädringen är lite mjuk för seriöst motardåka, dvs bana. Jag lär märka sedan ;) En vacker dag, när jag börjat, kommer det nog nån form av byggtråd.

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Hoj
1986 Honda XR600R
Om allt är ok med hojjen så skulle jag bytt. En cross sjunker dessutom snabbare i värde än en enduro, generellt.

Du kan garanterat ha kul med husan, i skog, på grus, som motard och givetvis även på crossbanan om det skulle locka!

Kör inte motard själv men hur många test har man inte läst där de bara kastat på motardhjul och flyttat bromsoket och varit hyffsat nöjda med det.

Som insteg borde det ju räcka då, tycker man!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Om lågt pris är JÄTTEviktigt och om du har goda möjligheter att bygga egna grejer (axlar, distanser osv) samt inte har några krav på att däcken ska vara bra så kan det kanske funka. Notera att framhjulet är 1" smalare än normalt och att bak är 1.5" smalare än jag skulle rekomendera.

Kort sagt tycker jag du ska leta på blocket eller liknande efter riktiga hjul.
Alla hjul från KTM (exkl 690) och Husaberg funkar, vissa äldre behöver ny framaxel och lite distanser (finns hos din ÅF) pga mindre diameter men det går att lösa.
Broms kan du gott använda originalet tills du känner att du faktiskt är hindrad av det och behöver mer. Samma sak med fjädringen.

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Husaberg FE 570
Lite offtopic kanske men jag har allt det du söker till salu,hjul,bromsar,gaffel,mm.

gooserools

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Om lågt pris är JÄTTEviktigt och om du har goda möjligheter att bygga egna grejer (axlar, distanser osv) samt inte har några krav på att däcken ska vara bra så kan det kanske funka. Notera att framhjulet är 1" smalare än normalt och att bak är 1.5" smalare än jag skulle rekomendera.

Kort sagt tycker jag du ska leta på blocket eller liknande efter riktiga hjul.
Alla hjul från KTM (exkl 690) och Husaberg funkar, vissa äldre behöver ny framaxel och lite distanser (finns hos din ÅF) pga mindre diameter men det går att lösa.
Broms kan du gott använda originalet tills du känner att du faktiskt är hindrad av det och behöver mer. Samma sak med fjädringen.

Lite offtopic kanske men jag har allt det du söker till salu,hjul,bromsar,gaffel,mm.

Låter fint jag pm:ar dig lite frågor.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln