Jasså?
Berätta gärna mera om du nu vet något.
Allt som händer i en motor har en orsak. Materialutmattning är en vanlig orsak. Eller materialfel. Även konstruktionsfel händer. Men det finns alltid en sak i alla konstruktioner som går sönder först till slut. Svagaste länken i en kedja heter det väl? Och inget annorlunda som händer eller börjar låta i en motor är tyvärr bra. Det är alltid en förvarning om att något har hänt och att det kommer att bli värre om man inte gör något åt det.
I mitt fall när min 05a inte gick att växla så hittade jag en liten metallflisa i växelmekanismen på samma ställe som du beskrev. Den var inte större än punkten i denna menings slut. Plockade bort den och satte ihop hojen. Allt funkade bra igen. Fortsatte att träna, men jag funderade på att den flisan lär ju ha suttit någon stans.
En timma senare när träningen var slut den dagen så fick jag känslan av att motorn lät annorlunda. Men det var inte mer än en känsla. Startade den igen och lät andra lyssna. Ingen av dom andra som var där och tränade den dagen kunde höra något särskilt. Men jag tyckte själv att det lät lite annorlunda. Lite mera malande ljud än vad jag var van vid. Och nu när jag böt oljan vid dagen slut så hittade jag även en liten liten nyans av metall i oljan.
Så när jag kom hem så bestämde jag mig för att riva motorn. Man ska lita på sin magkänsla. Den brukar aldrig ha fel. Rev hela motorn men hittade inget fel. Gick igenom varenda del. Rubbet..... Men inga repor eller märken någonstans. Inga stora onormala spånor på magnetpluggen.
Jag funderade samma kväll att motvilligt skruva ihop motorn men bestämde mig för att låta bli. Den lät ju lite annorlunda tyckte jag. Så dagen därpå åkte jag ner till Husaberg och vi pressade isär vevpartiet. Det är det enda jag inte kan göra själv hemma på Husabergmotorer (ännu). Jag hade kollat vevpartiet dagen innan med indikatorklockan. Inget glapp alls. (Det ska inte vara radiellt glapp heller) och inget missljud. Men det räcker ju inte, det måste isär så man kan visuellt inspektera. Och när vi pressade isär vevpartiet så uppdagade sig sanningen. Ythärdningen hade börjat släppa i vevstaken. Inte så mycket, men det syntes att bitar var borta. Det var ett fel som tydligen en del 05or hade. Min hade bara gått 20 timmar. Tror Jocke D hade samma problem på sin 05a. Men han klarade sig en stund längre än mig.
I och med att jag inte körde mera än vad jag gjorde när jag hade hört ljudet så klarade jag både kolv och cylinderfoder.
Så det var bara att beställa ett nytt vevstaks-kit från Karlströms. Betydligt billigare än vevstaks-kit plus kolv och foder.
I ditt fall så tror jag inte att fjädern du böt löser problemet. Snarare att du (som mig) hade tur att du fick en tidig indikation på att något snart kommer att gå sönder mera.
Så var väldigt noga nu med att lyssna på motorn. Jag tror att den mycket snart kommer att låta annorlunda. Och att motoroljan snart kommer att ha en fin nyans av silver eller lite lite koppar skimmer i sig. Är det kopparskimmer är det vevstaken.
Detta var min historia och vad som hände med min hoj när växlarna slutade funka. Återkom gärna med kommentarer om detta nu eller senare om något nytt finns att berätta. Det kan ju vara en flisa från ett drev eller nåt annat som gjorde att växlarna slutade funka i ditt fall. Så lite flyt hade jag där att man fick en så pass tidig förvarning. Och vågade lita på sin magkänsla.