Husaberg FS650 -02, går ej att växla?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Hej boys (och de enstaka flickorna förstås...).

Var ute och körde med 2 polare ikväll, och plötsligt, ute i ingenstans, så slutade ena kompisens växellåda att fungera. Han har ettan i, och oavsett hur mycket vi försökt ruckla och rickla så händer inget.

Växelspaken känns "som vanligt", den fjädrar tillbaka och löper bra. Grejen är bara det att det inte finns någonting uppåt.

Vi tänkte börja det mödosamma arbetet att plocka isär imorgon, och jag undrar mest om någon har någon teori vad som kan vara problemet? Vad ska vi titta efter?
Och finns det några specifika saker man behöver tänka på när man plockar isär Husamotorer? Har ju plockat isär och ihop moped- och 2-t cross-motorer många gånger, men en Husamotor är faktiskt aningen mera respektingivande.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Standardtipset när det gäller husa är ju att ta ner workshop manual :) Även om inte just det du behöver veta gås igenom så är den väldigt bra för att se hur motorn är uppbyggd :tummenupp
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Standardtipset när det gäller husa är ju att ta ner workshop manual :) Även om inte just det du behöver veta gås igenom så är den väldigt bra för att se hur motorn är uppbyggd :tummenupp

Min kombos sådana manual ligger här bredvid mig på bordet, den ska med ut till garaget imorgon. Alltid tacksamt med lite illustrerad hjälp.

Förslag på vad som kan vara problemet och vad som är viktigt att tänka på emottages fortfarande hjärtligt.
 

FernetBranca

Medlem
Gick med
7 May 2006
Ort
i skåpet
Hoj
Honda CRF 450R-08 supermoto
Min kombos sådana manual ligger här bredvid mig på bordet, den ska med ut till garaget imorgon. Alltid tacksamt med lite illustrerad hjälp.

Förslag på vad som kan vara problemet och vad som är viktigt att tänka på emottages fortfarande hjärtligt.

Detsamma hände på min KTM 625 SXC-04. Växelföraren fjädrade jättefint men ingen växel gick i. Fick riva isär och byta växelaxel. En "tapp" på axeln som påverkar växelgaffeln hade gått av. Har ingen aning om det är samma konstruktion på din hoj. Mycket jobb för ett litet fel.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Glöm inte demontera vattenpumpen innan transkåpan kan demonteras.

Kan vara lager ras på g. Sma små metall spåner lägger sig emellan nr 5 och 8 och stör växelmekanismen. Långsökt, javisst men det kan hända. Har hänt mig. Hade inte trott på det själv annars.
 

Bifogat

  • Husaberg växelmekaninsm..jpg
    Husaberg växelmekaninsm..jpg
    118.2 KB · Visningar: 152
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Mekade lite på ovan nämnda Husa idag, och vi hittade ganska snabbt felet.
Efter demontering av kopplingskåpa samt kopplingskorg såg vi att nr. 8 på bilden ovan (sliding plate) hade hakat upp sig och inte glidit tillbaka så att den kunde ta tag i växelaxeln. Ett lätt pet så gled den så fint tillbaka.
Vi tyckte dock att fjädern verkade lite slapp och ville inte riskera att samma fel skulle uppstå igen, så vi bytte till en ny, hårdare fjäder (som egentligen hör till en Suzuki PV50, en gång i tiden Ålands vanligaste moped) och nu funkar det hur fint som helst.

:rock
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Mekade lite på ovan nämnda Husa idag, och vi hittade ganska snabbt felet.
Efter demontering av kopplingskåpa samt kopplingskorg såg vi att nr. 8 på bilden ovan (sliding plate) hade hakat upp sig och inte glidit tillbaka så att den kunde ta tag i växelaxeln. Ett lätt pet så gled den så fint tillbaka.
Vi tyckte dock att fjädern verkade lite slapp och ville inte riskera att samma fel skulle uppstå igen, så vi bytte till en ny, hårdare fjäder (som egentligen hör till en Suzuki PV50, en gång i tiden Ålands vanligaste moped) och nu funkar det hur fint som helst.

:rock

Hmm... Då är det saker på gång.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jasså?
Berätta gärna mera om du nu vet något.

Allt som händer i en motor har en orsak. Materialutmattning är en vanlig orsak. Eller materialfel. Även konstruktionsfel händer. Men det finns alltid en sak i alla konstruktioner som går sönder först till slut. Svagaste länken i en kedja heter det väl? Och inget annorlunda som händer eller börjar låta i en motor är tyvärr bra. Det är alltid en förvarning om att något har hänt och att det kommer att bli värre om man inte gör något åt det.

I mitt fall när min 05a inte gick att växla så hittade jag en liten metallflisa i växelmekanismen på samma ställe som du beskrev. Den var inte större än punkten i denna menings slut. Plockade bort den och satte ihop hojen. Allt funkade bra igen. Fortsatte att träna, men jag funderade på att den flisan lär ju ha suttit någon stans.

En timma senare när träningen var slut den dagen så fick jag känslan av att motorn lät annorlunda. Men det var inte mer än en känsla. Startade den igen och lät andra lyssna. Ingen av dom andra som var där och tränade den dagen kunde höra något särskilt. Men jag tyckte själv att det lät lite annorlunda. Lite mera malande ljud än vad jag var van vid. Och nu när jag böt oljan vid dagen slut så hittade jag även en liten liten nyans av metall i oljan.

Så när jag kom hem så bestämde jag mig för att riva motorn. Man ska lita på sin magkänsla. Den brukar aldrig ha fel. Rev hela motorn men hittade inget fel. Gick igenom varenda del. Rubbet..... Men inga repor eller märken någonstans. Inga stora onormala spånor på magnetpluggen.

Jag funderade samma kväll att motvilligt skruva ihop motorn men bestämde mig för att låta bli. Den lät ju lite annorlunda tyckte jag. Så dagen därpå åkte jag ner till Husaberg och vi pressade isär vevpartiet. Det är det enda jag inte kan göra själv hemma på Husabergmotorer (ännu). Jag hade kollat vevpartiet dagen innan med indikatorklockan. Inget glapp alls. (Det ska inte vara radiellt glapp heller) och inget missljud. Men det räcker ju inte, det måste isär så man kan visuellt inspektera. Och när vi pressade isär vevpartiet så uppdagade sig sanningen. Ythärdningen hade börjat släppa i vevstaken. Inte så mycket, men det syntes att bitar var borta. Det var ett fel som tydligen en del 05or hade. Min hade bara gått 20 timmar. Tror Jocke D hade samma problem på sin 05a. Men han klarade sig en stund längre än mig.

I och med att jag inte körde mera än vad jag gjorde när jag hade hört ljudet så klarade jag både kolv och cylinderfoder.

Så det var bara att beställa ett nytt vevstaks-kit från Karlströms. Betydligt billigare än vevstaks-kit plus kolv och foder.

I ditt fall så tror jag inte att fjädern du böt löser problemet. Snarare att du (som mig) hade tur att du fick en tidig indikation på att något snart kommer att gå sönder mera.

Så var väldigt noga nu med att lyssna på motorn. Jag tror att den mycket snart kommer att låta annorlunda. Och att motoroljan snart kommer att ha en fin nyans av silver eller lite lite koppar skimmer i sig. Är det kopparskimmer är det vevstaken.


Detta var min historia och vad som hände med min hoj när växlarna slutade funka. Återkom gärna med kommentarer om detta nu eller senare om något nytt finns att berätta. Det kan ju vara en flisa från ett drev eller nåt annat som gjorde att växlarna slutade funka i ditt fall. Så lite flyt hade jag där att man fick en så pass tidig förvarning. Och vågade lita på sin magkänsla.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Massa visdom...

Tror Jocke D hade samma problem på sin 05a. Men han klarade sig en stund längre än mig.

Mer visdom...
Stämmer :brinnerup
En stund längre men märkte det först efter det rasat. Blev rätt dyrt. Enda riktiga raset jag haft på alla mina husor.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Detta var min historia och vad som hände med min hoj när växlarna slutade funka. Återkom gärna med kommentarer om detta nu eller senare om något nytt finns att berätta. Det kan ju vara en flisa från ett drev eller nåt annat som gjorde att växlarna slutade funka i ditt fall. Så lite flyt hade jag där att man fick en så pass tidig förvarning. Och vågade lita på sin magkänsla.

Tack för ett ypperligt svar RaceMe.
Nu är det ju inte så att det är min Husa det gäller (jag är ju KTM-snubbe) utan polarens, men jag ska se till att han får läsa det så får han väl bilda sig en uppfattning själv om han vill plocka isär eller inte. Är möjligt att det fanns lite skimmer i oljan när vi tappade ur den, men jag är inte säker. Inga spån eller något iaf. Ska diskutera det med honom.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tack för ett ypperligt svar RaceMe.
Nu är det ju inte så att det är min Husa det gäller (jag är ju KTM-snubbe) utan polarens, men jag ska se till att han får läsa det så får han väl bilda sig en uppfattning själv om han vill plocka isär eller inte. Är möjligt att det fanns lite skimmer i oljan när vi tappade ur den, men jag är inte säker. Inga spån eller något iaf. Ska diskutera det med honom.

Går den ännu din polares hoj?? :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top