Husaberg FS650 -02 vill inte varva som den ska. Hjälp?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tjenare. En kompis har införskaffat en Husa FS650 -02 som totalrenoverats under några år av föregående två ägare. Är i grymt fint skick, med bara ett problem: Den vill inte går som den ska.

När man kör, och gasar (oavsett lite, medel eller fullt) så går den riktigt bra, tills kanske 6000rpm eller så (uppskattning baserad på utväxling och hastighet) då den börjar misstända och tappar orket helt och hållet. Ägaren själv beskriver det som att köra in i en vägg. Eld spottar den och knallar gör den, även strax efter att man släppt på gasen.
Står man och torrvarvar så är det samma fenomen.

Vi har kollat förgasaren, och allt är som det ska vara original. Allt i maskinen är original, även avgassystem. Vi provade byta tändstift, men det var ingen skillnad. Provade även justera tändningen idag. Innan vi började så var plattan i princip i mitten, så vi provade att ställa den i ändläge framåt och bakåt för att se om det gjorde någon skillnad.
När vi ställde tändningen så tidigt som möjligt så blev det "bättre", den hostade och knallade inte lika farligt, men den stannar i varv på samma ställe som tidigare ändå.
Ställde vi tändningen senare så var det samma sak som innan.

Vad i hela friden ska vi ta och titta på härnäst?
Lite hjälp skulle uppskattas stort!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag förutsätter att ingen har skruvat med den. Att tex kopplingskorgen har varit bortmonterad för ett kickaxelbyte. För då hade du väl ändå sagt det.

Låter på dom beskrivna symptomen som att en ventilfjäder är av. Kan sätta en peng på detta. (Det blir även så om pickupen är lös. Men den kom ju först 04.) Ta bort ventilkåpan och kolla noga. Ställ motorn i rätt tdc innan ventilkåpan demonteras. Det syns inte alltid att en fjäder är av genom att bara lossa dom små locken. Man kanske kan prova om det går att snurra på ventilfjäderbrickan med fingrarna. Det ska inte gå om fjädrarna är hela.

Det går att bygga bort dom problemen med brustna ventilfjädrar genom att sätta i KTM 525EXE fjädrar som är dubbla. Jag vet inte med säkerhet om det går på 02 då det skiljer lite i toppen på olika årsmodeller. Men det borde gå. Det skulle va kul att få prova. Ventilkåpan får bearbetas lite oxå då fjädrarna/ventilfjäderbrickan tar lite mera plats. Och ett 2mm shims i botten under fjädern behövs.

Då har du nära till Vessingboda nu i vår om du bor i Mariehamn. :yoparty
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hoppas ni gämför med annan husaber 650 Eller har tillräcklig erfarenhet av stora enstånkor. Jag har nämligen lagat fler än en 450-.650cc stånka som ägarna hafft just detta felet på. Felet var ägarna som kom från 2 takts 125-250cc så dom drog stenhårt i varvstoppen helt enkelt:gnissla

Men om vi utgår från att du/ ni är riktiga där uppe :D

Så skulle jag lyfta av ventilkåpan och kolla om kammen står rätt och om fjädertrycket är lika hårt på alla ventiler! Bara trycka med tummen (om du är stark) och känna om det är lika hårt tryck på alla.

Låter även som kammen skulle ligga något kugg för långt frammot i rotationsriktningen då blir det bandtraktor,,har provat en 650 xr med kammen ett kugg fel!! brak 6000v stopp ,,Ganska fränt faktist men 10 hk - på högre varv
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Mät upp statorn! Både när den är kall men framför allt när den är varm (när motorn spottar, fräser och skjuter)
Tyvärr är statorn en svag länk på äldre Husor och den kan framkalla dom mest konstiga felsymtom.

(min var extremt svårstartad kall, men funkade och startade bra varm tills den en dag dog...)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jag förutsätter att ingen har skruvat med den. Att tex kopplingskorgen har varit bortmonterad för ett kickaxelbyte. För då hade du väl ändå sagt det.

Förutsätt ingenting... Kopplingskorgen har varit borta just för kickaxelbyte för några dagar sedan. Glömde helt nämna detta, eller glömde och glömde, tänkte inte på att det skulle vara relevant... :huvet

Vad kan ha gått snett då?

Jag hoppas ni gämför med annan husaber 650 Eller har tillräcklig erfarenhet av stora enstånkor. Jag har nämligen lagat fler än en 450-.650cc stånka som ägarna hafft just detta felet på. Felet var ägarna som kom från 2 takts 125-250cc så dom drog stenhårt i varvstoppen helt enkelt:gnissla

Men om vi utgår från att du/ ni är riktiga där uppe :D

Jämför inte med en annan 650, dock jämför vi med min 660, en Duke 2 och min 520...

Vi gjorde även så att vi matade in alla utväxlingar i Gearingcalculator och kollade vad den borde ha för hastighet i alla växlar (vid ett varvstopp på 8500rpm, borde ju vara rimligt eftersom min 660 stoppar då. Hittade nämligen inga siffror på 650n.) för att sedan testa hur fort den gick i 1an, 2an och 3an.

Riktigt duktiga är vi absolut inte. Hyfsat duktiga är vi förhoppningsvis, men ingen av oss har någon större erfarenhet av enstånkor. :crash

Mät upp statorn! Både när den är kall men framför allt när den är varm (när motorn spottar, fräser och skjuter)
Tyvärr är statorn en svag länk på äldre Husor och den kan framkalla dom mest konstiga felsymtom.

(min var extremt svårstartad kall, men funkade och startade bra varm tills den en dag dog...)

Kan vara värt en titt det också. Varm brukar den hoppa igång på första kicken, kall kan den vara ganska kinkig.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har den gått riktigt för dig?,,Eller vart felet plötsligt efter du hafft isär med kopplingen? om sistnämda så har ni råkat tima in vevaxeldrevet/kamaxel fel, Höll ni koll på punkterna? Iså fall är race mee Synsk:D
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Har den gått riktigt för dig?,,Eller vart felet plötsligt efter du hafft isär med kopplingen? om sistnämda så har ni råkat tima in vevaxeldrevet/kamaxel fel, Höll ni koll på punkterna? Iså fall är race mee Synsk:D

Gått riktigt... Hmm.
När han köpte den var det ny kolv och allt, så då körde han in den först. Provade aldrig dra den så långt upp i registret då.
Sen gick kickaxeln av, den byttes, och nu när den är inkörd vill den inte varva.

Inte omöjligt att något gått fel vid kickaxelbyte, men inte pillades det något med vevaxeldrev/kamaxel då...?
Det enda som togs bort var kopplingskorgen, och det borde ju inte inverka?
(Bara för att jag säger så är det väl antagligen där felet sitter. :huvet)

Race Me, polaren påpekade nyss för mig att du var den där lite äldre herren som körde som en skållad råtta vid Vessingsboda i våras (?). Hade kört 2 säsonger men körde som om du aldrig gjort något annat. Stämmer det? :)
Minns iaf att jag var grymt imponerad över körstilen. :yoparty
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Förutsätt ingenting... Kopplingskorgen har varit borta just för kickaxelbyte för några dagar sedan. Glömde helt nämna detta, eller glömde och glömde, tänkte inte på att det skulle vara relevant... :huvet

Vad kan ha gått snett då?

Aha, ja du/ni är inte dom första. :) Denna gång hade ni tur verkar det som. Otur om ventilerna kröker sig vilket dom gör om man hamnar för långt utanför märkningen.

Ta bort transkåpan och kopplingskorgen, ställ primärdrevet och drivaxeldrevets märkningar i linje. Antagligen har ni inte sett dom små märkningarna på dreven. Och kamtiderna stämmer inte längre. Finns tråd någonstans om byte av kickaxel. Med bra bilder.

Race Me, polaren påpekade nyss för mig att du var den där lite äldre herren som körde som en skållad råtta vid Vessingsboda i våras (?). Hade kört 2 säsonger men körde som om du aldrig gjort något annat. Stämmer det? :)
Minns iaf att jag var grymt imponerad över körstilen. :yoparty

Har varit där några ggr ja. Kärt barn har många namn. :D Dessvärre så kör jag inte längre. Iaf inte just nu.
 
Last edited:

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Gått riktigt... Hmm.
När han köpte den var det ny kolv och allt, så då körde han in den först. Provade aldrig dra den så långt upp i registret då.
Sen gick kickaxeln av, den byttes, och nu när den är inkörd vill den inte varva.

Inte omöjligt att något gått fel vid kickaxelbyte, men inte pillades det något med vevaxeldrev/kamaxel då...?
Det enda som togs bort var kopplingskorgen, och det borde ju inte inverka?
(Bara för att jag säger så är det väl antagligen där felet sitter. :huvet)

Vevaxeln driver kopplingskorgen,som i sin tur driver mellanaxeln som vattenpumpen sitter på.Den i sin tur driver kamaxel,så nog kan man säga att kopplingskorgen i högsta grad är inblandad i kamtiderna.Rep.handbok finns att ladda ner från Husaberg.se,där syns det bra hur märkningarna ska vara.


Å sen som vanligt....
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Åh. Suck.
Hittade just en bild i denna tråd: Husaberg Tändinställning
Är det dessa märkningar ni talar om?

Till mitt försvar vill jag bara säga att jag inte var med under bytet, men nog känner man sig som en ryssmekaniker för det...

Som en viss Homer skulle sagt: DOH!

Blir till att åka ut till garaget och meka bort kopplingen IGEN då. När de satt ihop den efter kickaxelbyte läckte den olja, så den togs isär igen. Nu måste den isär ytterligare en gång! Tur det inte går så mycket olja i den. :rolleyes:

Tack så mycket för hjälpen grabbar, om detta är felet så vet jag inte vad jag ska säga. Annat än att vi kröner Race Me till Synsk Husakung.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Åh. Suck.
Hittade just en bild i denna tråd: Husaberg Tändinställning
Är det dessa märkningar ni talar om?
Tack så mycket för hjälpen grabbar, om detta är felet så vet jag inte vad jag ska säga. Annat än att vi kröner Race Me till Synsk Husakung.


Felet är troligtvis att dreven inte har hamnat rätt. Pass på när transkåpan demonteras så inte kickaxeln hoppar upp och lägger sig på ingrepsskurvan. Då
blir det merjobb om man inte har märkt det när kåpan skruvas dit igen. Läs mera om detta här.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164048
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Såja. Efter urtappning av motorolja (igen) och borttagning av transkåpa (igen) så konstaterade vi att dreven stod en aning fel. Förhoppningsvis har inte ventilerna krökt sig, men med tanke på att det enbart var 2 kuggar fel så borde de rimligtvis klarat sig.

Nu väntar jag bara på att kompisarna ätit upp maten, sen ska vi ut och fylla Husan med olja och kylarvatten och se om det blivit bättre. Fingers crossed!

Edit: Efter provkörning visar det sig att den nu går mycket, mycket bättre! Härmed kröns Race Me till Kung och vi har lärt oss något. :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_6742.jpg
    IMG_6742.jpg
    135.7 KB · Visningar: 208
  • IMG_6752.jpg
    IMG_6752.jpg
    117.1 KB · Visningar: 202
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Såja. Efter urtappning av motorolja (igen) och borttagning av transkåpa (igen) så konstaterade vi att dreven stod en aning fel. Förhoppningsvis har inte ventilerna krökt sig, men med tanke på att det enbart var 2 kuggar fel så borde de rimligtvis klarat sig.

Nu väntar jag bara på att kompisarna ätit upp maten, sen ska vi ut och fylla Husan med olja och kylarvatten och se om det blivit bättre. Fingers crossed!

Edit: Efter provkörning visar det sig att den nu går mycket, mycket bättre! Härmed kröns Race Me till Kung och vi har lärt oss något. :yoparty

Stäng bensinkranen och lägg den på sidan nästa gång så slipper ni tömma oljan. En vit ram?? :tummenupp Vad är det för färg på kåpor och tank?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Stäng bensinkranen och lägg den på sidan nästa gång så slipper ni tömma oljan. En vit ram?? :tummenupp Vad är det för färg på kåpor och tank?

Nästa gång? Nu ska det för fasen inte bli någon nästa gång! Gah! :mad: :tungan

Vit ram är det jo, och för tillfället normala blå-gula färgsättningen. Han har dock en del svart plast, och behöver i princip bara svart sits och svart tank+kylarvingar så är den helsvart med vit ram.

Har ni för övrigt några tips på var man kan få tag på dem? Visst kan man ta tank+kylarvingar från en nyare Husa också, de är väl i princip identiska, eller?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Nästa gång? Nu ska det för fasen inte bli någon nästa gång!


Skönt att den går nu. Tre kugg så kanske ventilerna tagit i.

Nästa gång blir väl i vår, Vessingboda brukar ju alltid vara ett kul evenenmang. Köra lite asfalt.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Såja. Efter urtappning av motorolja (igen) och borttagning av transkåpa (igen) så konstaterade vi att dreven stod en aning fel. Förhoppningsvis har inte ventilerna krökt sig, men med tanke på att det enbart var 2 kuggar fel så borde de rimligtvis klarat sig.

Nu väntar jag bara på att kompisarna ätit upp maten, sen ska vi ut och fylla Husan med olja och kylarvatten och se om det blivit bättre. Fingers crossed!

Edit: Efter provkörning visar det sig att den nu går mycket, mycket bättre! Härmed kröns Race Me till Kung och vi har lärt oss något. :yoparty

Två kuggar låter inte så mkt men omvandlat till grader så blir det 26 och det är rätt mycket.. faktiskt :)
 

Peabe

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Mariehamn, Åland
Hoj
Yamaha R1 -98, Husaberg FS650 -02
Jo nu går den som den ska! :) Tack så mycke för hjälpen! Man känner sig bara så dålig när man skruvat så pass mycket tidigare å missar en sån där grej....:huvet Men man lär så länge man lever! Och jo! 26 grader är massor!! Bara tur de inte blev värre än såhär nu!

Och för den som var nyfiken på hur vit ram ser ut med orginalplast så är det såhär:
 

Bifogat

  • DSC00044.jpg
    DSC00044.jpg
    209.2 KB · Visningar: 177
  • DSC00047.jpg
    DSC00047.jpg
    211.5 KB · Visningar: 173

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Skönt att den går nu. Tre kugg så kanske ventilerna tagit i.

Nästa gång blir väl i vår, Vessingboda brukar ju alltid vara ett kul evenenmang. Köra lite asfalt.

Vem vet, kanske ventilerna tagit i? Den går dock bra nu iaf, inte vet jag om den går som en Husa 650 SKA gå, då jag aldrig kört någon förut, men Sebbe verkar ju nöjd iaf. :yoparty

Jag ska nog försöka dra mig till Vessingsboda och köra på våren, vet inte riktigt om jag vill smiska 660n runt där, så jag funderar på att köpa motardkit till 520n. Eller köpa en motard också... Kan aldrig ha för många hojar! (Bortsett från att det blir väldigt trångt att ha alla i garaget när man skruvar.)
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top