Husaberg FS650e -03 Startmotor fråga

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
1. Tag ur kamaxel.
2. mät med skjutmått över kamloben med infälld kläpp, dvs det ska vara plant.
3. mät sedan när kläppen är i sitt utfällda läge, dvs när motor är avstängd.
4. ena måttet minus det andra. skillnad ska vara 0.8-0.9mm
Går att anv indikatorklocka och mellan 2 dubbar i en svarv.
Passa på att kolla så att kläppfjäder är OK, inte av eller för slapp, då slungas kläppen ut direkt innan motor startar.
Om ventilspelet är för stort så trycker inte kläppen ner ventilen tillräckligt, motor går för långsamt för att starta.
Justera kläpphöjden: om det är för litet lyft sätt en svetsloppa på insidan av kläppvikten, fila av denna till rätt mått uppnås.
Alt 2: borra i en liten (M4) stoppskruv på insidan av kläppvikten, gänga ut denna tills rätt lyft uppnås, lås skruven med gänglåsning.
Alt 3: Om kläppen är nersliten, köp en ny kläpp o fjäder.
Att hålla på med dubbla batteri är bara trams, den är inte byggd för 24V.
Citerar "Mr Know it all" Motocross Action: You should have known!!!!
//Thomas

Kan bara instämma fungerar hur bra som hellst jag hade en 01 som var hopplös kall som varm... gjorde denna opration och fanstyget startade i - grader :tummenupp fattar därimot inte att husa tog sådan tid på sig att åtgärda dessa enkla fel? för det här tricket fick jag reda på av husa utvecklare redan 02":va
 

Gasser

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki z1 / Husaberg 501
Kan bara instämma fungerar hur bra som hellst jag hade en 01 som var hopplös kall som varm... gjorde denna opration och fanstyget startade i - grader :tummenupp fattar därimot inte att husa tog sådan tid på sig att åtgärda dessa enkla fel? för det här tricket fick jag reda på av husa utvecklare redan 02":va

Jag tänkte försöka att ge mig på denna operation på min Husa 501 -02, handlade en ny auto-dekomp kläpp och fjäder. :banana
-Men hur mycket behöver man riva innan man kommer åt att byta eländet? Måste kamaxeln ur eller går det att komma åt ändå?
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
tjenare

tänkte dela med mig lite information. ny kläpp #59036016000

för att komma åt kläppen o fjäderna så får du ta ur kammen. dela kamkedjan o ta bort "ventilkåpan" ....

hade problem som fan med min 2002. köpte en annan startmotor från taffy i england, då jävlar blev det snurr på grejerna. men startade fortfarande inte på el-starten. i höstas så konv jag till keihin fcr 41 ...
fyllde på soppa o körde på el-starten 2 varv o PANG. hojen hoppade igång utan problem :)


daniel///
 

Gasser

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki z1 / Husaberg 501
hade problem som fan med min 2002. köpte en annan startmotor från taffy i england, då jävlar blev det snurr på grejerna. men startade fortfarande inte på el-starten. i höstas så konv jag till keihin fcr 41 ...
fyllde på soppa o körde på el-starten 2 varv o PANG. hojen hoppade igång utan problem :)
daniel///

Har du någon kontaktuppgift till Taffy, hemsida eller liknande? Jag provade med att Googla men det hjälpte inte mig så mycket.
-Är nyfiken på startmotorn därifrån om inte detta hjälper..
Keihin-konvertering kan också vara nå´t, frågan är om FCR 41 är för stor för min 501?
 

Prawler646

Lèe Rònk
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Götebörg
Hoj
KTM 640 SM -03
Har själv en FC650 -03a vars startmotor inte orkar driva. Misstänker att det är den där kläppen för den får ingen dekomp. Får nog bli till att justera den vid nästa motorrivning så jag tackar för tipset.:tummenupp Den är soppas lätt att kicka igång nu när man fått in rätta knycket ändå. Har bara hört negativt om -05 och neråt, men den är fan så mycket bättre än allt annat jag ägt (En moppe:yoparty).
 

mr535

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg 650 03

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
Har du någon kontaktuppgift till Taffy, hemsida eller liknande? Jag provade med att Googla men det hjälpte inte mig så mycket.
-Är nyfiken på startmotorn därifrån om inte detta hjälper..
Keihin-konvertering kan också vara nå´t, frågan är om FCR 41 är för stor för min 501?

tjenare !

detta är hans hemsida

http://www.taffmeisters.co.uk/contact-us.html

o detta är hans email

david@taffmeisters.co.uk


jag köpte startmotorn o det är en jävla fjong i den till skillnad från min gamla. skall köpa hans batteri också så klarar man sig ett bra tag.. ganska bra priser på hans sidan, det där med förgasaren hjälper han dig gärna med. keihin fcr gjorde underverk på min 650 :)


daniel///
 

Gasser

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki z1 / Husaberg 501
De hade trevliga priser, synd att man inte hittade sidan tidigare..
-Jag köpte just en Auto-dekomp kläpp från Karlströms motor som kostade 786kr +frakt, Taffy begärde £22 +frakt (dvs 268kr +frakt)... :tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top