1. Tag ur kamaxel.
2. mät med skjutmått över kamloben med infälld kläpp, dvs det ska vara plant.
3. mät sedan när kläppen är i sitt utfällda läge, dvs när motor är avstängd.
4. ena måttet minus det andra. skillnad ska vara 0.8-0.9mm
Går att anv indikatorklocka och mellan 2 dubbar i en svarv.
Passa på att kolla så att kläppfjäder är OK, inte av eller för slapp, då slungas kläppen ut direkt innan motor startar.
Om ventilspelet är för stort så trycker inte kläppen ner ventilen tillräckligt, motor går för långsamt för att starta.
Justera kläpphöjden: om det är för litet lyft sätt en svetsloppa på insidan av kläppvikten, fila av denna till rätt mått uppnås.
Alt 2: borra i en liten (M4) stoppskruv på insidan av kläppvikten, gänga ut denna tills rätt lyft uppnås, lås skruven med gänglåsning.
Alt 3: Om kläppen är nersliten, köp en ny kläpp o fjäder.
Att hålla på med dubbla batteri är bara trams, den är inte byggd för 24V.
Citerar "Mr Know it all" Motocross Action: You should have known!!!!
//Thomas
Kan bara instämma fungerar hur bra som hellst jag hade en 01 som var hopplös kall som varm... gjorde denna opration och fanstyget startade i - grader fattar därimot inte att husa tog sådan tid på sig att åtgärda dessa enkla fel? för det här tricket fick jag reda på av husa utvecklare redan 02"