husaberg fs650e -05 eller -06?

nypan

WROOOM!
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
R1 -06
Jag tänkte bara höra om det är någon som vet om det har gjorts några ändringar på -06orna, eller är dom nästan identiska -05orna (förutom färgsättning)?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Från husaberg.se

Changes for 2006:

· Front Suspension: Adjusted setting of front forks for improved and smooth response

· Rear Shock: New piston rod, new setup, improved flow of oil for better conduct, reduced risk of bottoming, better functionality

· Front Brake: New 10mm master cylinder on all FE models in spec. EU/AUS for better regulation of the brake; as a further improvement of the high level HUSABERG braking system

· Rear Rim: All FS models with 4,25” wheels for better fitting

· Fuel Tank: New design with better ergonomics and improved air flow for the cooling system; gasoline tank volume of 9.0 litres

· Tank spoilers: New design with better ergonomics for spoiler set, smaller overall measurements

· Radiator: Preparation installed for mounting a cooling fan for improving the air flow in special conditions (cooling fan to come as new Force Depot part)

· Number plate: New part, racing number plate with new design, additional to standard part

· Decals: Stylish dynamic graphics, following the character of the HUSABERG heritage

· Colours: New colour dark blue for all seats and the FS model gasoline tank, black colour for the frame

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Förtydligande om Eriks inlägg ovan bara...
Det står att alla FS får 4.25" men det gäller endast FSe och inte FSc. Ingen stor skillnad kanske eftersom ingen köper FSc men rätt ska vara rätt.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Supermoto skrev:
Förtydligande om Eriks inlägg ovan bara...
Det står att alla FS får 4.25" men det gäller endast FSe och inte FSc. Ingen stor skillnad kanske eftersom ingen köper FSc men rätt ska vara rätt.
Varför går man tillbaka till 4,25"? Eller har jag fel att det vart 5" tidigare?

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Olof Eriksson skrev:
Varför går man tillbaka till 4,25"? Eller har jag fel att det vart 5" tidigare?
Du har rätt! Det är 5" i alla fall på -05:an, vet ej hur det är på tidigare modeller. Varför dem bytt till mindre står det "for better fitting" och det borde väl vara därför...:)

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Husa körde väl med 4.25" tom -04, -05 fick 5" och nu går man tydligen tillbaks till 4.25" för att det "passar" bättre i svingen.
Force modellen har väl haft 4.25" hela tiden så det e ju en liten djungel det där ... eller produktutveckling kanske det heter ;)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
5" kom 05 för att bättre passa för rejsing.
Men eftersom tyska marknaden inte tyckte om att bakhjulet gillar ljuddämparen blev enklaste/billigaste lösningen att gå tillbaka till 4.25" på gatmodellerna. Marknadsanpassning kallas det, pissigt tycker jag men så är det. Vi på svenska markanden är tydligen den mest rejsorienterade.
Force-modellen hade svart 5" bakhjul.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Supermoto skrev:
Force-modellen hade svart 5" bakhjul.

Vill minnas att det stod 4.25" i någe info-matriel jag fått om den modellen vilket bara gör det hela så där charmigt som bara italienarna brukar lyckas med annars :)
Kan vara mitt 30+ minne som sviker mig oxå ... det händer ju oftare å oftare nu för tiden.

Annars måste man ju bara älska tyskarna som bekymrar sig om hur ljuddämparen ser ut på insidan på sina räcers, det e rätt prioriteringar det :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kiko skrev:
Vill minnas att det stod 4.25" i någe info-matriel jag fått om den modellen vilket bara gör det hela så där charmigt som bara italienarna brukar lyckas med annars :)
Kan vara mitt 30+ minne som sviker mig oxå ... det händer ju oftare å oftare nu för tiden.

Annars måste man ju bara älska tyskarna som bekymrar sig om hur ljuddämparen ser ut på insidan på sina räcers, det e rätt prioriteringar det :)
Det officiella materialet som de presenterades i står det 5" i. Tyvärr var det en del som fick 4.25" lik förbankat men det löste sig i det fallet jag känner till som påtalade det. I "additional parts -04" som innehåller de speciella Force-delarna står det tyvärr 4.25".

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Om man ska ha ett 160 Michelin Supermoto däck, så är det väll 5" som gäller :confused:

"Number plate: New part, racing number plate with new design, additional to standard part"
Hur ser den ut? Är den smalare, mindre, mera KTM lik? Finns den i gul?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Roger_SWE skrev:
Om man ska ha ett 160 Michelin Supermoto däck, så är det väll 5" som gäller :confused:

"Number plate: New part, racing number plate with new design, additional to standard part"
Hur ser den ut? Är den smalare, mindre, mera KTM lik? Finns den i gul?
Husaberg_FS_650e.jpg

Det är alltså "bakre nummerplåtshållaren" som avses, med lyse och allt. Inte främre nummerplattan som jag gissar att du trodde.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Supermoto skrev:
Husaberg_FS_650e.jpg

Det är alltså "bakre nummerplåtshållaren" som avses, med lyse och allt. Inte främre nummerplattan som jag gissar att du trodde.

Är det samma ram/bakstänka på 04-06? I så fall skulle det ju vara smutt att kunna köpa en 06 nummerplåtshållare med lysen mm och sätta på en 04 tex. Vet att en del har sågat till hållare från EXC men det verkar lite för bökigt för mig.

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Basse skrev:
Är det samma ram/bakstänka på 04-06? I så fall skulle det ju vara smutt att kunna köpa en 06 nummerplåtshållare med lysen mm och sätta på en 04 tex. Vet att en del har sågat till hållare från EXC men det verkar lite för bökigt för mig.

Jag beställde 06:ans baklyse med nummerplåtshållare idag till min 05:a.
Jämförde reservdelslistorna och kom fram till att det borde inte vara några problem. :tummenupp
Vi får se när jag får grejorna från Karlströms. 159kr är inte så mycket att grina över om det inte passar.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
bakskärm

Basse skrev:
bakskärmen från 06 är bra mycket snyggare och passar klockrent på 04 jag bytte nyligen just den detaljen på min 04 jag har en 650 vet inte om det är skillnad på de andra modellerna men det tror jag inte. det kostar inte så mycket heller skärm komplett med ljus och kabel ca 250 spänn billigare än universal nästan. kan rekommendera marinfritid i laxå störst i sverige på husa,prata med micke eller joel.

Sir Daniel

Duke of Hazzard
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Super Duke R -08
Basse skrev:

När jag köper min -06:a så får det nog bli en ny bakskärm. tror 05.ans skulle
passa bättre färgmässigt. Blir för mycket gult.
:tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spidermoto skrev:
När jag köper min -06:a så får det nog bli en ny bakskärm. tror 05.ans skulle
passa bättre färgmässigt. Blir för mycket gult.
:tummenupp
Eller så gör du tvärtom och skaffar gul framskärm+lykta. Gärna med lite blå dekaler på.
Men tycker man inte om gult alls är det ju inte så smart kanske.
Typ i mars kommer de nya kylarvingarna i svart om du vill bygga svart 06a :)

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Jag monterade dit 06:ans baklyse med skärm igår. Satan vad bra det blev :yoparty

Kan verkligen rekommendera det till er som inte vill chansa om diodlyse skulle passa där bak.
Enda nackdel är att den inte är E-märkt och saknar nummerplåtsbelysning, men det får man ta. 160 spänn var det allt värt :tummenupp Kanooon!

Den stora orginal-fläskläppen var nog den enda skönhetsmissen på hela husan :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...