Husaberg funderingar??

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Tjena!
Lite funderingar på att slå till på ett bytes förslag jag fått på min bil...har varit jäkligt sugen på motard länge nu och fått ett förslag på en Husaberg 650-04 som byte mot min bil. Har dock lite funderingar angående denna hoj typ...har hört att dom har ett högt slitage i motorerna och kräver nästan överdrivet mycke underhåll, hur mycke undrar jag då man behöver göra och hur ofta?? (olja,filter,ventiler,kedjor av olika slag, ja ni vet va jag menar kanske) Tacksam om nån lite mer insatt än jag själv kunde skriva några rader med lite info och svar på detta..:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Husaberg är en fantastisk motardcykel men den är som alla fullblodsracers dyr att underhålla. Skall du köpa en -04 som gått en del så skall du vara beredd på att hosta fram minst 5kkr till i reservdelar inom en inte allt för avlägsen framtid.

För gatåka tycker jag personligen att det är lite väl serviceintensivt men sen kör jag ju mer än 200mil årligen också....
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
bytte olja/filter en gång i veckan misshandlade min gamelhusa(03) ganska mycket på väg och bana 1600kr i repeationer på 160tim.
Skitkul hoj men inget att åka längre på.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har haft en likadan 650 -04 som jag köpte -06. Jag kan inte rekomendera någon att köpa en husaberg min gick sönder precis hela tiden så varje gång som man kört så var det alltid något som var sönder.Efter ca1 år&ca20timmar & 10-15tusen i delar så tröttnade jag och sålde.Visst kanske fick ett misshandlat måndagsex men känner två till som har/haft husa ungefär lika illa för dom.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har haft en husa 650 -06, var förvisso ny men körde strax mer än 50 tim utan strul. Helt klart mkt brutalare än tex crf hm 450 (om vi pratar gata i alla fall) - bytte olja/filter var 5-7:e timme och ställde ventilerna typ 4 ggr, höll efter luftfilter, tvätta osv...:)
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Har själv en husa 650 -06, inga problem att serva tar i inga tider och kostar inte många spänn. Vill man ha det värsta får man ju offra lite också. Jag servar min var 5:e timme.

Det ända problemet som jag haft på min, är att elstarten oftast inte funkar.
Men den gå så in i helvete och har ett brutalt vrid.

Service..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=189186
 

vitamin2

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2005
Ort
landskorna
Hoj
den har 2 hjul i allfall
hade en husa 650 -02 för ett tag sen, visst dom går bra men rätt mkt skruvandet, dom rekomendera olja o filter 5 timme o ventil ljuteringar 7?(enligt deva motor Hässleholm)
hade lite problem me min tänning att de kom fukt vi svänghjulert så tändspolarna pajjade o gick på 5 lapp:(
 

Billy Opel

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Mora
Hoj
Husaberg Fe 400 -98
Har en husa 98a och undrar hur man får fast avgasröret från cylindern?! Som det är nu så sitter det lite löst och skallrar mot ramen då jag kör. Som det ser ut så sitter rören endast med en insexskruv i cylindern samt en fjäder vid ljuddämparen. Ska det inte vara mer?!

Sen så undrar jag vad det är för olja man ska ha, motor/växel olja? Något annat man bör veta?
Vart kan man köpa oljefilter?
Tack. :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top