Husaberg ger dålig gnista

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Husaberg Fe 650 -02, om man plockar ut stiftet och kikar så kan man få bra gnista, men då måste man få till en bra snärt med kicken (har ingen elstart på den för tillfället). Så med kompression borde det vara stört omöjligt att få gnista så den tänder, därav att den är otroligt svårstartad (om man ens får igång den). Tänkte höra om det är nån här som känner igen felet och kan ge tips på i vilken ände man ska börja felsökningen?
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
tjenare !

låter som att statorn börjar bli dålig på hojen, finns uppgraderings o köpa i england, stormlyktarn gör ej dessa utan bara kokusan statorna.


mvh daniel
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Mät upp lindningarna på statorn först, sök på husaberg.org så hittar du det du söker (sparks på det forumet lindar om SEM-statorn).

:)

/J
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Har du haft hojen länge?
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Har du haft hojen länge?

Nej, bara nån månad, och då bara kört den nån enstaka gång. Den var inte laglydig när jag fick den så det har kopplats in lampor, blinkers osv på den. Men de enstaka gånger jag startat den startade den ok, dock var den seg att gå igång när den var varm.
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
Nej, bara nån månad, och då bara kört den nån enstaka gång. Den var inte laglydig när jag fick den så det har kopplats in lampor, blinkers osv på den. Men de enstaka gånger jag startat den startade den ok, dock var den seg att gå igång när den var varm.

precis som min när statorn va kass
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Gör ett trådlyft nu...
Har mätt upp motståndet på de tre olika ställena som jag hittade att man skulle mäta (hittade det på husaberg.org). På två av de är de helt ok men på den tredje var det ett motstånd på 120-130megaohm (skulle vara ca 3Kohm). Så det är brott i lindningen. Vill nu hitta nån som kan linda om den åt mig, en ny kostar ju för bövelen 6000:-, sjukt, men har inte hittat nån som kan ta sig an detta. Nån som har tips på ställen som gör det? Har inga problem att skicka statorn med posten.
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
tjenare ! kontakta stormlyktan.. han gör inte jobbet men har en bekant som gör det.. finns annars utbytes i england men då krävs det att du skickar dit den till dom o sedan får du den omlindad/uppgraderad...

mvh daniel
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
tjenare ! kontakta stormlyktan.. han gör inte jobbet men har en bekant som gör det.. finns annars utbytes i england men då krävs det att du skickar dit den till dom o sedan får du den omlindad/uppgraderad...

mvh daniel

Har redan testat det och tyvärr så hade hans bekant inte kommit igång med lindningar ännu, först efter jul skulle han börja göra såna jobb.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
...läst mitt första inlägg?

Du menar om "sparks"? Jo, dock inte kikat så mkt in på det, hade hoppats på att hitta nån här i sverige som gör det, eller var kommer denne "sparks" ifrån? Ska se om jag kan hitta honom på sidan.

Vad ska man räkna med att få ge för en omlindning btw? På ett ungefär.
 
Last edited:

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
kan berätta lite om sparks, driver firman http://www.uk-motoplat.com/.
är tydligen specialist på att linda om lindningar på hojar(alla modeller).
har hållit på ganska länge med detta, o väldigt många är nöjda med hans jobb, finns info på

http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2&file=index

detta fick jag i svar då jag skickade iväg min stator

Hi Daniel,,

Yes I have been rewinding these stators for mores years than I care to remember (along time).
Yes my rewound units do make the engine easier to start and also they give better low down power performance.
Yes you would have to send me your stator for rewinding, the total cost including return post will be €195.00.

Regards

Steve.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
kan berätta lite om sparks, driver firman http://www.uk-motoplat.com/.
är tydligen specialist på att linda om lindningar på hojar(alla modeller).
har hållit på ganska länge med detta, o väldigt många är nöjda med hans jobb, finns info på

http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2&file=index

detta fick jag i svar då jag skickade iväg min stator

Hi Daniel,,

Yes I have been rewinding these stators for mores years than I care to remember (along time).
Yes my rewound units do make the engine easier to start and also they give better low down power performance.
Yes you would have to send me your stator for rewinding, the total cost including return post will be €195.00.

Regards

Steve.

Tackar! Fått kontakt med Steve nu så blir väl att skicka ner den till honom då.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Trådlyft återigen. Statorn är nu omlindad (av Steve, tack för tipset SGM och Hultz). Mätt upp den efter att fått tillbaka den och nu får vi rätt värden. Problemet är bara att felet från mitt första inlägg kvarstår, dvs man får snärta till ordentligt på kicken (med tändstiftet ur) för att få nån gnista, och då inte ens varje gång. För klen gnista alltså. Finns det nåt mer man bör kika på, nu när statorn är lindad? Eller ska man låta skiten sjunka genom isen på djupaste delen av sjön? :huvet
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Trådlyft återigen. Statorn är nu omlindad (av Steve, tack för tipset SGM och Hultz). Mätt upp den efter att fått tillbaka den och nu får vi rätt värden. Problemet är bara att felet från mitt första inlägg kvarstår, dvs man får snärta till ordentligt på kicken (med tändstiftet ur) för att få nån gnista, och då inte ens varje gång. För klen gnista alltså. Finns det nåt mer man bör kika på, nu när statorn är lindad? Eller ska man låta skiten sjunka genom isen på djupaste delen av sjön? :huvet

Tändkabel/-hatt?
 

Skogman

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Ort
skogen
Hoj
Suzuki gsxr 1100
Trådlyft återigen. Statorn är nu omlindad (av Steve, tack för tipset SGM och Hultz). Mätt upp den efter att fått tillbaka den och nu får vi rätt värden. Problemet är bara att felet från mitt första inlägg kvarstår, dvs man får snärta till ordentligt på kicken (med tändstiftet ur) för att få nån gnista, och då inte ens varje gång. För klen gnista alltså. Finns det nåt mer man bör kika på, nu när statorn är lindad? Eller ska man låta skiten sjunka genom isen på djupaste delen av sjön? :huvet

jag hade ett liknande problem med min 380sx byte tändplatta,cdi osv men gnistan var ändå svag fast blå o fin och det vissade sig att svänghjulet var väck då det hade lossnat något inuti det sitter ett metall bleck på utsidan svänghjulet som ska vara lika magnetisk som på insidan och den har tappat sin magnetism alltså dålig inpuls till cdin tyligen inte ett helt ovanligt fel på kokusan vet ej om det är samma fel fast det är en tanke i allafall :)
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
jag hade ett liknande problem med min 380sx byte tändplatta,cdi osv men gnistan var ändå svag fast blå o fin och det vissade sig att svänghjulet var väck då det hade lossnat något inuti det sitter ett metall bleck på utsidan svänghjulet som ska vara lika magnetisk som på insidan och den har tappat sin magnetism alltså dålig inpuls till cdin tyligen inte ett helt ovanligt fel på kokusan vet ej om det är samma fel fast det är en tanke i allafall :)

Låter ju inte som en omöjlighet det där, helt klart värt att kika på. Tack för infon!
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Vad var felet? har samma sak på min husa nu!

I mitt fall var det statorn som behövde lindas om. Skickade ner den till en engelsman i Spanien tror jag det var som lindade om den. Var tydligen svårt att få tag på nån här i krokarna som gjorde jobbet. Kanske blivit bättre nu.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top