Husaberg ger dålig gnista

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
I mitt fall var det statorn som behövde lindas om. Skickade ner den till en engelsman i Spanien tror jag det var som lindade om den. Var tydligen svårt att få tag på nån här i krokarna som gjorde jobbet. Kanske blivit bättre nu.

Okej, mina värden var bra iaf men kan ju vara det endå, var lite rostigt såg jag iaf.

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Okej, mina värden var bra iaf men kan ju vara det endå, var lite rostigt såg jag iaf.

OK, men fick du bra värden så kanske det inte är statorn ändå. Tyvärr är jag inte superhaj på grejerna, men kan den tända fel, dvs vid fel tillfälle?

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
OK, men fick du bra värden så kanske det inte är statorn ändå. Tyvärr är jag inte superhaj på grejerna, men kan den tända fel, dvs vid fel tillfälle?

Nä man tycker ju inte det, fick igång den när jag gav en sup idag men utan det startade den inte, ska montera ljuddämparen nu i veckan och se om man får den att gå, vill ju inte behöva ge sup varje gång direkt :p men tycker det är konstigt att den ger så sen och svag gnista, kanske tändningen är fel inställd?

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Triumph Street Triple -09
Tjaa! Har liknande fel på min... Den gick kanon tills jag tvättade den häromdan. Startade på första kicken efter tvätten, sen stängde jag av den o efter det har den varit omöjlig att starta igen. Har försökt dra igång den med bil till och med men den ger inte ifrån sig ett enda ljud. Jag har kollat så det inte e vatten i förgasaren, bytt luftfilter till ett torrt o fint, kollat ventilspel, laddat batteriet, bytt tändhatt och stift... Hela motorn är förövrigt oxå nyss renoverad. Även svänghjul och stator är sprillans nytt, 5 timmar gammalt. Hojen tänder verkligen inte en enda gång trots att allt verkar stämma, förutom att den i så fall eventuellt skulle ha svag gnista?? Jag är osäker på hur stark gnista det ska vara men det e ju så man får anstänga sig för att se den om det inte e mörkt... Vad fan ska jag göra? :huvet

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
Tjaa! Har liknande fel på min... Den gick kanon tills jag tvättade den häromdan. Startade på första kicken efter tvätten, sen stängde jag av den o efter det har den varit omöjlig att starta igen. Har försökt dra igång den med bil till och med men den ger inte ifrån sig ett enda ljud. Jag har kollat så det inte e vatten i förgasaren, bytt luftfilter till ett torrt o fint, kollat ventilspel, laddat batteriet, bytt tändhatt och stift... Hela motorn är förövrigt oxå nyss renoverad. Även svänghjul och stator är sprillans nytt, 5 timmar gammalt. Hojen tänder verkligen inte en enda gång trots att allt verkar stämma, förutom att den i så fall eventuellt skulle ha svag gnista?? Jag är osäker på hur stark gnista det ska vara men det e ju så man får anstänga sig för att se den om det inte e mörkt... Vad fan ska jag göra? :huvet

Jag får också kicka på som om jag ska ha igång den ''på riktigt'' för att se gnistan, är inte mycket då heller men min går bra nu iaf, vad är din för årsm?

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Jag får också kicka på som om jag ska ha igång den ''på riktigt'' för att se gnistan, är inte mycket då heller men min går bra nu iaf, vad är din för årsm?

Ja min gick oxå kanon tills jag tvättade den... Visserligen lite kinkig att få igång ibland men inga jättebekymmer. Det e en 03a.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
En polare råkade ut för på sin husqvarna att han körde en sväng sen ställde bort den och den gick hur bra som helst. Sen när den skulle igång igen så vägrade den starta! Vi prövade bogsera,ge den en sup och fick inte ett ljud från den. Vi började kolla upp tändningen men upptäckte av en slump att förgasaren var lös:confused: Skruvade fast den så gick den igång direkt så det kan va värt att kolla som ett longshot.

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
En polare råkade ut för på sin husqvarna att han körde en sväng sen ställde bort den och den gick hur bra som helst. Sen när den skulle igång igen så vägrade den starta! Vi prövade bogsera,ge den en sup och fick inte ett ljud från den. Vi började kolla upp tändningen men upptäckte av en slump att förgasaren var lös:confused: Skruvade fast den så gick den igång direkt så det kan va värt att kolla som ett longshot.

Tack tack! Jag ska gå igenom allt på den idag, så får vi se om jag får igång den till slut

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Uppdatering: Vette fan vad det var som var fel egentligen... Men jag plockade isär förgasaren och gjorde rent allt, tog ur statorn o torkade lite här o var, en gång till... Och lite annat småpill. Och vips så startar den igen :) Väldigt kinkig är den dock! Går nästan bara att rullstarta nu, så jag får väl se om jag får den att gå bättre imorn!

Ormfn

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
KTM Supermoto
Finns endel folk i sverige som sysslar med att linda om, tag kontakt med en elektriker. Vi har en kille i Sundsvall som fixar detta..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning