Husaberg kolv Köpråd

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Om en månad ungefär så är det dags för kolvbyte. Man planerar ju givetvis lite i förväg så jag satt och surfade runt lite efter kolvar till min kära husa. Hittade tre intressanta sidor med två olika kolvmärken men ändå väldigt lika priser. Antar att ingen här köper originalkolv så hit med tips nu på vilken av dessa kolvar som är bäst, handlar om smidda kolvar kompletta med ringar, klipps och bult. Vill även veta om ni har bra erfarenhet av någon av dessa internetsäljare. En annan fråga är om ni vet vad karlströms har för piratkolvar? Har för mig att han snackade något om en alternativ kolv för runt 2pix sist i telefonen, minns inte märket dock.

ATHENA 1895kr nissesmc-butik.se
ATHENA 1995kr jofrab.se
Wössner 1998kr knobby.se
Wossner%204-t_Thumb.jpg

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Om en månad ungefär så är det dags för kolvbyte. Man planerar ju givetvis lite i förväg så jag satt och surfade runt lite efter kolvar till min kära husa. Hittade tre intressanta sidor med två olika kolvmärken men ändå väldigt lika priser. Antar att ingen här köper originalkolv så hit med tips nu på vilken av dessa kolvar som är bäst, handlar om smidda kolvar kompletta med ringar, klipps och bult. Vill även veta om ni har bra erfarenhet av någon av dessa internetsäljare. En annan fråga är om ni vet vad karlströms har för piratkolvar? Har för mig att han snackade något om en alternativ kolv för runt 2pix sist i telefonen, minns inte märket dock.

ATHENA 1895kr nissesmc-butik.se
ATHENA 1995kr jofrab.se
Wössner 1998kr knobby.se
Wossner%204-t_Thumb.jpg

fråga husaharry han har koll på kolvarna

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Wössner.

Köp ingen Namura bara .......

Jo, dyrast är ju alltid bäst. :rolleyes: I dethär fallet 3 kr. :D

Ne, men du får gärna lyfta fram lite argument. Kanske finns det faktiskt någon skillnad på kolvarna. ATHENA har jag kännt till sedan många år men Wössner blev ett nytt märke för mig för inte så länge sedan. För mig rent spontant så skulle jag köpt ATHENA framför Wössner men jag har som sagt inga ståndpunkter. Kanske finns någon sida som säljer Wiseco till 501an? Kanske vore ett givet förstaval? :confused:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Wössner sitter original i vissa Husaberg så det duger säkert i din 501:a också.Det var Wössnerkolv i 380 kitet jag monterade i min 450 nyligen.

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
hos stibix har du 20% på jofrab-sotrimentet.. då är valet inte så svårt längre :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Wössner är absolut ett förstaval när det gäller kolvar bättre hantverk får man leta efter.
Får man den dessutom för 1995 är det bara att slå till.

Wiseco är överskattat och säljs mycket på mördande marknadsföring.
Athena är helt ok men jag har fått athenakolvar till 2-t som jag skickade tillbaka med vändande post pga bristande finish.

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Endel tips, men inga direkta svar på varför det ena märket eller det andra. Spekulera och gissa kan man göra med aktier...

Lånar tråden.

Har kolvar någon form av ytbehandling/härdning?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Endel tips, men inga direkta svar på varför det ena märket eller det andra. Spekulera och gissa kan man göra med aktier...

Lånar tråden.

Har kolvar någon form av ytbehandling/härdning?

Lägg ett par kolvar av olika märken bredvid varandra och ställ dig och detaljgranska dem och bilda dig en egen uppfattning. Där finns inga oberoende tester på kolvar så det enda man kan förlita sig på är vikt och känsla.

Personligen tittar jag på saker som metallgrader, avfasningar till smörjhål, utförande på kolvringspår och liknande, då har jag funnit att jag personligen gillar wössner.

De flesta kolvar är smidda och därefter försedda med en ytbehandling av teflon, det är dock inte stekpanneteflon utan ett matrix man arbetar in i ytan för bättre smörjfilmsabsorbation samt aningen bättre slitstyrka. (en del kallar det teflon då de betalt för rättigheten till DuPoint som äger varumärket medan andra kallar det annat, same shit ändå)

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Wössner kolvar ok till Fs650e åxå då misstänker jag?
hmm "Kolv Husaberg FC 501/650 100 00-07" är det ngn skillnad på FC o FS kolvarna?
//Jocke

Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Lägg ett par kolvar av olika märken bredvid varandra och ställ dig och detaljgranska dem och bilda dig en egen uppfattning. Där finns inga oberoende tester på kolvar så det enda man kan förlita sig på är vikt och känsla.

Personligen tittar jag på saker som metallgrader, avfasningar till smörjhål, utförande på kolvringspår och liknande, då har jag funnit att jag personligen gillar wössner.

De flesta kolvar är smidda och därefter försedda med en ytbehandling av teflon, det är dock inte stekpanneteflon utan ett matrix man arbetar in i ytan för bättre smörjfilmsabsorbation samt aningen bättre slitstyrka. (en del kallar det teflon då de betalt för rättigheten till DuPoint som äger varumärket medan andra kallar det annat, same shit ändå)

Tackar. Du satt å klämde på lite mer info iaf;):tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Blev en Athena, de köper tydligen in kolvar av Wössnar så jag köpte en egentligen en Wössner kolv. Få se hur den ser ut efter några timmar i motorn. :)

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Athena & wössner har ju gått ihop så det är samma märke....

En del "Athena" kolvar är stämplade med wössner på insidan.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

Kan bara hålla med. På min förra hoj (WR450) så var det en spricka i kolven. Bröt bort hela örat med fingrarna när den var bortmonterad så nu har man en fin prydnad. :) Jämför man mot originalkolven så är original mkt mer gedigen och har inga skarpa hörn eller kanter som piraten har (prox). Sprickan började från ett skarp hörn som beror på att oljehålen till skrapringarna är borrade annorlunda mot originalkolven. Kommer aldrig mer köpa en piratkolv efter denna erfarenhet.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    56.6 KB · Visningar: 138
  • 2.jpg
    2.jpg
    75.1 KB · Visningar: 172

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kan bara hålla med. På min förra hoj (WR450) så var det en spricka i kolven. Bröt bort hela örat med fingrarna när den var bortmonterad så nu har man en fin prydnad. :) Jämför man mot originalkolven så är original mkt mer gedigen och har inga skarpa hörn eller kanter som piraten har (prox). Sprickan började från ett skarp hörn som beror på att oljehålen till skrapringarna är borrade annorlunda mot originalkolven. Kommer aldrig mer köpa en piratkolv efter denna erfarenhet.

Prox stämplar sina kolvar med ART ofta. Vill du veta vad det står på många orginal kolvar på insidan? ....Gissa två gånger. ART. :D

Vet att både Suzuki och Yamaha haft det åtminstone på sina 2-t modeller i flera år.

D.vs både Prox och orginal är "skit" i mina ögon....Köp Vertex eller Athena kolv å stoppa i. =)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Prox stämplar sina kolvar med ART ofta. Vill du veta vad det står på många orginal kolvar på insidan? ....Gissa två gånger. ART. :D

Vet att både Suzuki och Yamaha haft det åtminstone på sina 2-t modeller i flera år.

D.vs både Prox och orginal är "skit" i mina ögon....Köp Vertex eller Athena kolv å stoppa i. =)
Aj då! :3freak Vet inte hur det är men kan ju vara så att när det sitter andra märken i från början så har hojtillverkaren satt bestämmelser på hur grejerna ska va konstruerade? Tror inte dom sätter i vad som helst... speciellt inte en sån viktig detalj. Hörde nånstans ifrån att KTM kör med prox-kolvar (vet inte om det stämmer) och dom verkar ju hålla hur bra som helst. Känns mer vanskligt att stoppa i grejer som inte är originaltillbehör.

Aja, nu slipper jag iaf bekymra mig när jag bytt till en hoj med traktormotor i. :D :yoparty

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Aj då! :3freak Vet inte hur det är men kan ju vara så att när det sitter andra märken i från början så har hojtillverkaren satt bestämmelser på hur grejerna ska va konstruerade? Tror inte dom sätter i vad som helst... speciellt inte en sån viktig detalj. Hörde nånstans ifrån att KTM kör med prox-kolvar (vet inte om det stämmer) och dom verkar ju hålla hur bra som helst. Känns mer vanskligt att stoppa i grejer som inte är originaltillbehör.

Aja, nu slipper jag iaf bekymra mig när jag bytt till en hoj med traktormotor i. :D :yoparty

Visst funkar Prox. Många gånger när kolvar spricker är det för att något är fel i motorn. T.ex dåliga lager / snett vevparti. Ger ju mer vibrationer som kan få kolven att spricka.

Jag lyckades dock splittra en kolv i 1000 delar i min Kx 125 förut helt utan anledning, så jag har väldigt lite tillförlit för Prox....

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...