Husaberg service 90 h.

egget1

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Nyköping
Hoj
04 Husaberg 650
Tjena.
Har lite frågor angående servicen för husaberg.Har en en 650 fs årsmodell 04 som köptes i juni iår. Har ingen aning om vad som servats eller gjorts dem 80 timmarna innnan jag köpte den.
Vad är viktigast att kolla vid 90 h förutom olja+filter (5h) och ventiler (15h) och vad brukar bytas ut då?Finns det någon viktig del som bör bytas då innan det blir total haveri.Lager, packningar etc?
Läcker också några droppar olja efter varje körning,ser ut som det börjar rinna vid toppen.Hur allvarligt är det?:va
Väldigt tacksam för svar.
Mvh Jocke
 
Last edited:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Kontrollera så att alla skruvar till ventilkåpan och inspektionslocken är dragna.
Packningen till inspektionslocken kan ge med sig efter ett tag och börja läcka om man drar skruvarna för hårt.
(dom små packningarna är en typisk bra och ha sak i verktygslådan ifall det skulle börja läcka, kostar inte så många kr/styck heller)
Eventuellt skulle det kunna vara någon av bultarna till själva toppen men det är ovanligt. (kontrolleras med momentnyckel)
Kolla slangklämmorna till vevhusventilationen också som Freddola sa.

Om du inte har en aning om vad som gjorts med motorn dom senaste 80 timmarna skulle jag rekomendera att du klyver motorn och byter ut det som ska bytas ut vid en "stor" service, typ lager, tätningar, kolvringar, kamkedja mm.

Bättre att byta en gång för mycket än... :skrämd :näsblod :gnissla :huvet
Tyvärr är det inte på något sätt billigt att lämna bort det jobbet till en handlare utom möjligtvis att det blir mycket dyrare om den rasar...


Ladda hem mekmanualen mm på www.husaberg.se om du inte redan gjort det/har den hemma,
där står allt du behöver veta om serviceintervaller och vad som ska göras.
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Vid dom timmarna hade jag lämnat iväg motorn för renovering, dvs klyva motorn och byta en massa lager.

Min hade "bara" gått cirka 70h när min kamkedja sa upp sig vilket nu innebär att jag har en hoj i 1000 delar i förrådet..... :yoparty . Då har jag servat vart 5:e timme med olja och ventiler med filterbyte vart annan gång.

Bättre att renovera i tid än att vänta ut det som kommer att gå sönder. Vet du heller inte historiken på hojen så är det bättre att ta det säkra före det osäkra

Bättre att byta en gång för mycket än... :skrämd :näsblod :gnissla :huvet
Tyvärr är det inte på något sätt billigt att lämna bort det jobbet till en handlare utom möjligtvis att det blir mycket dyrare om den rasar...

Jepp....... och nästa gång tittar vi väl på alla fyra ventiler, eller hur Niklas :D
 
Last edited:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Min hade "bara" gått cirka 70h när min kamkedja sa upp sig //snip//

Jäklar vilken tur du hade där... :skrämd Bara lite till och :huvet

Da Fris skrev:
Jepp....... och nästa gång tittar vi väl på alla fyra ventiler, eller hur Niklas :D

Memo till mig själv kontrollera ALLTID ALLA ventilmuttrar även om du inte pillat på dom! :näsblod
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
sånna här motorer har en tendens till att svettas olja mellan topp o ventilkåpa. ta loss, gör rent, på med ny packning o dra ihop skiten. tätt. ALLTID det som läcker.... omd et inte är nåt annat som läcker vill säga:trixie
 

egget1

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Nyköping
Hoj
04 Husaberg 650
okej tack för svaren.
får väl riva av en klyvning helt enkelt.känns smartast även fast man lär svettas fint när fakturan efter den kommer.:gnissla
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
okej tack för svaren.
får väl riva av en klyvning helt enkelt.känns smartast även fast man lär svettas fint när fakturan efter den kommer.:gnissla

Gör själv. Inte svårt och du kommer vara nöjd med dig själv när du får ihop den igen plus att du vet hur din motor funkar, alltid ett plus så du kan härleda ljud osv mkt lättare när du vet hur det ser ut inuti.

Ta det lugnt bara.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top