Husaberg startproblem

techern

Husarider
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Oslo
Hoj
Husaberg FE400 '02
Lämpa ur tanken? Jobbigt :tomten
Får pröva att lirka lite med en shiftnyckel, om det inte fungerar
så må tanken bort :)

Tror den vill komma til livs igen om jag skifter stift.. :fyllisar
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Ursäkta mig om jag låter elakt, men allvarligt om du inte vet hur man kollar tändstiftet så är det nog bäst att du låter bli hojen och be din kompis eller nån annan kolla på din hoj och du lär av det...Annars är risken stor att du pajjar nåt..
 

techern

Husarider
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Oslo
Hoj
Husaberg FE400 '02
Vet godt var tändstiftet är. Säger sig själv? :)
Är inte såå njub, jag vet hur en motor fungerar :D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
är det så svårt att kicka igång den utan elstart?
jag kickar alltid igång min husaberg 650, min elstart är till å med bort monterad.. sen om du skall byta tändstift så är det väll läge att ta bort tanken föst? lättare å komma åt å tanken är ju ändå lätt att ta bort :)
 

techern

Husarider
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Oslo
Hoj
Husaberg FE400 '02
Fick av tanken hehe.. men.. :O

När jag tog av tändstift hättan så ser jag att stiften sitter ju långt nedom i et hål.. och jag har inte någon husaberg tändstift nyckel..

vad för nyckel användar jag för att komma till och skruva lös stiften?
tog en bild :)
 

Bifogat

  • husab_plug.jpg
    husab_plug.jpg
    109.1 KB · Visningar: 128

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
techern skrev:
Fick av tanken hehe.. men.. :O

När jag tog av tändstift hättan så ser jag att stiften sitter ju långt nedom i et hål.. och jag har inte någon husaberg tändstift nyckel..

vad för nyckel användar jag för att komma till och skruva lös stiften?
tog en bild :)


Du använder en helt vanlig tändstiftsnyckel... Finns på macken...

Ser ut som en avlång hylsa, som du sedan sätter på ditt spärrskaft och sticker ner i tändstiftshålet...

Och kom ihåg att det ska vara rent runt tändstiftet när du skruvar ur det så inte någonting ramlar ner i cylinderhuset... Jag brukar blåsa ur med tryckluft.

Vet du sen hur du ser om du får gnista på stiftet? Om inte, så håller du gängorna mot en ledande motordel eller annan del av motorcykeln som är jordad. Sen bör du se gnista, om du får en sån dvs...

Har du provat startgas?
Har du verkligen bensin i tanken?
Har du bensinkranen på "on"?
Har du tändningen på?
Är dödarn intryckt?

Jaja, nu vet jag inte hur det ser ut på husorna, men testa dessa saker...

Rengör luftfiltret och gå igenom förgasaren är väl steg nummer två, om stiftet ser fint ut och ger gnista...


Lycka till!
 

techern

Husarider
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Oslo
Hoj
Husaberg FE400 '02
Hehe tackar för tipsen, ska pröva lite verktyg strax :tuttar

Har bensin
Har kranen på ON
Har tändingen på
Dödknappen menar du? Har en sådan, röd.. men det går inte att ha den i tryckad posisjon. Den går ut av sig själv. Men kan kolla på det!

Jag ska ut i garaget nu strax, så ska berätta hur det gick! :tomten
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
techern skrev:
Hehe tackar för tipsen, ska pröva lite verktyg strax :tuttar

Har bensin
Har kranen på ON
Har tändingen på
Dödknappen menar du? Har en sådan, röd.. men det går inte att ha den i tryckad posisjon. Den går ut av sig själv. Men kan kolla på det!

Jag ska ut i garaget nu strax, så ska berätta hur det gick! :tomten

Ok, min dödarknapp stannar inte heller intryckt...

Ok, och när du har stiftert urplockat kan du köra med tryckluften nere i cyllen så det blir torrt, det låter som den kan vara ganska sur om du haft choken ute länge... Kicka runt ett par gånger också, så det blir fräsht och fint där nere... Montera tillbaks stiftet och kör startgas ner i luftfiltret....

Sen kickar du igeång den...

Efter den proceduren brukar vad som helst starta, eller iallafall tända. Om den inte tänder då, har du ett problem...

Och jag tror inte du ska hålla på med choken... Inte ens röra gashandtaget.. Inte ens en millimeter!!

Kör bara med startgas...

Du kan höja tomgången en bit också så den inte dör när du får igång den....


Alltså:

Torka förbränningskammarn + tändstiftet med tryckluft. (mycket)
Kicka runt motorn utan tändstift (10 gånger)
Klicka bort choken (choke = off)
Akta gashandtaget!
Höj tomgången (med tomgångsskruven)
Startgas (mycket)
>Kicka!!!

Och om den inte vill, kan du med jämna mellanrum hålla in decompen och kicka runt motorn typ 7 gånger, så ser du till att den inte surar ner sig.

Sen borde den starta, med den här proceduren har jag startat allt från gamla gräsklippare till en ciao som stårt 10 år i väder och vind....

Obs! Det hjälper med färsk bensin i tanken, om det är gammal bensin blir det svårare...

Och om hojen stått väldigt länge, brukar jag spruta in lite olja i cylindern (5/56 eller liknande) så allt glider lite lättare.......



Lycka till!!!!!!!

/Zana


Synd att du bor så långt bort, älskar att hjälpa folk med motorer som trilskas... ;)
 

techern

Husarider
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Oslo
Hoj
Husaberg FE400 '02
YESS! Nu startade min äskling! Fan va gott att höra ljudet igen :tummenupp:

Skifta tändstift, så nu startade den med EN gång på elstart. Prövade med en kick på kickstartan, inget särskilt hårdt kick häller.. så BAMBAMBAMBAM, med en enda gång! Så det var tändstiftet som trängde en skift/puss. :tummenupp

Tackar för hjälp! :D
 

techern

Husarider
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Oslo
Hoj
Husaberg FE400 '02
Tack Zana :)
-MLM-, aa vet ska passa på. Dom har inte blivit justerade på en stund.
Det är vel att ta ur ventil kåpan, sen stramma, och så skru igen?
Asså inte så lätt, men vet hur man ska göra typ. Har aldrig justerad ventilar själv, men kan få hjälp av nån vänner :)
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Låt någon annan justera ventilerna åt dig... :rolleyes:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top