Husaberg, Svensk kvalité?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Barrett skrev:
2279731 Vem som står som ägare på ett papper tycker jag inte avgör vilket land en hoj är ifrån. KTM utvecklas & tillverkas i Österrike, och då är det deras "hem nation". I fallet husaberg är det ju en mix då utvecklingsavdelningen fortfarande finns i sverige men att dom snickras ihop i Österrike.

Husqvarna är italienskt. Hojarna tillverkar & utvecklas där. Dock ägs varumärket av elektrolux om jag inte minns helt galet. Svenskt ägt är det iaf, men det gör ju inte hojarna ett dugg svenska för det. Kolla bara färgen på Hojarna nu mer, dom talar sitt tydliga språk.

Alla Husqvarna produkter i dagens läge förutom Mc avdelningen ägs av Electrolux.

Alltså. Husky hojar är nu alltså 100% utländskt!!!

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Zebulonm skrev:
2280785 Var det inte efter 2003 som det började bli bra kvalite på husa?
KAN var möjligt för jag har en 01a med 03 ansvippor ,MEN mer har jag inte gjort. förutom tagit bort balansaxeln..BYTT olja vart 3 timma .för hojen går fullt både på asfalt som på is ..SÅ den som säger att HUSABERG är skit ..så har ni köpt fel hoj ..(BYT OLJA OFTA),,kör på petro canada DURON syntetic....

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
<micke> skrev:
2282282 Alla Husqvarna produkter i dagens läge förutom Mc avdelningen ägs av Electrolux.

Alltså. Husky hojar är nu alltså 100% utländskt!!!

Det är ju precis det jag sagt. :tungan Men "100 % utlänskt" är ju en difinitions fråga. Enl. min definition håller jag helt och hållet med dig. Men det går ju fortfarande hävda att motsatsen iom att varumärket av svensktägt samt att (så vitt jag vet) finns svenska delägare i MV Augusta (som är konsernen där Qvarna ingår).

Last edited:

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Barrett skrev:
2282690 Det är ju precis det jag sagt. :tungan Men "100 % utlänskt" är ju en difinitions fråga. Enl. min definition håller jag helt och hållet med dig. Men det går ju fortfarande hävda att motsatsen iom att varumärket av svensktägt samt att (så vitt jag vet) finns svenska delägare i MV Augusta (som är konsernen där Qvarna ingår).
Husqvarna motorcyklar betalar ju en slant för att få använda Husqvarna namnet. För när cagiva köpte qvarna så var det meningen att dom skulle få använda namnet i 5år. Och italienarna är väldigt mån om det svenska arvet.
Sen så till Husqvarnas 100 års jubileum (2004) så köpte Svenska husqvarna 3% i MV Agusta, där husqvarna ingår. Så numera är Husqvarna motorcyklar 3% svenskägt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...