husaberg!!

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
Husaberg 650 -02 Motard som gått 570 mil! är de långt för en motard?
hur låångt har din motard gått??.. jag kan inget alls om dessa motorer och är väldigt osäker inför en affäär!
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Är den bra servad med oljebyte, filter mm så är det ganska rimlig sträcka för en eller två säsonger. I timmar skulle det kunna handla om ca 75h vid landsvägskörning. Det är inte tokmycket men den är långt ifrån ny. Senast när den gått det dubbla lär den behöva klyvas. Det är viktigt att vipplager är bytta eller ännu hellre uppdaterat till -03. Det blir en chansning för din del även om den är hyfsat skött. Du behöver även ha några tusen över för eventuella reparationer (5 tusen eller mer...). Huvudsaken att du vet att det är en tävlingsmaskin, typ cross med service och reparationer därefter.

Min husa -02 har gått 800 mil och behöver lite nya prylar såsom kam, vipplager, vipparmar mm ca 3500:-. :D
 

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
von reisen skrev:
Är den bra servad med oljebyte, filter mm så är det ganska rimlig sträcka för en eller två säsonger. I timmar skulle det kunna handla om ca 75h vid landsvägskörning. Det är inte tokmycket men den är långt ifrån ny. Senast när den gått det dubbla lär den behöva klyvas. Det är viktigt att vipplager är bytta eller ännu hellre uppdaterat till -03. Det blir en chansning för din del även om den är hyfsat skött. Du behöver även ha några tusen över för eventuella reparationer (5 tusen eller mer...). Huvudsaken att du vet att det är en tävlingsmaskin, typ cross med service och reparationer därefter.

Min husa -02 har gått 800 mil och behöver lite nya prylar såsom kam, vipplager, vipparmar mm ca 3500:-. :D

okej okej!!.. är de bara delararna som du räknar med då för 3500 inte jobb som firman tar betallt för att byta de?.. en 2-taktare behärskar jag jhu, men en 4-takt har jag aldrig pillat meed!!!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag vet verkligen inte, men den uppfattningen jag har fått om husaberg är att de är relativt lättmeckade även fast de är "optimerade"..

Eller är jag ute i skogen tappad bakom en stubbe under en tall?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Husaberg är lätta att skruva med,och inte behövs några specialverktyg heller förutom svänghjulsavdragare.Byter du vipparmsrullar i tid pajjar inte kamaxeln.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
FreddaAbborre skrev:
Jag vet verkligen inte, men den uppfattningen jag har fått om husaberg är att de är relativt lättmeckade även fast de är "optimerade"..

Eller är jag ute i skogen tappad bakom en stubbe under en tall?
Ganska enkla lösningar på det mesta, servicen kan nog alla nissar göra, iaf efter man sett det en gång. Man ska vara noga dock, annars kan det sluta med haveri. (kolla in mina trådar om du vill ha ett exempel på hur man kan meka sönder sin husa.)
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
kraschpuck skrev:
okej okej!!.. är de bara delararna som du räknar med då för 3500 inte jobb som firman tar betallt för att byta de?.. en 2-taktare behärskar jag jhu, men en 4-takt har jag aldrig pillat meed!!!

3500:- är kam, -03 vipparmar med lager och lite o-ringar och packningar, inget arbete.
 

black tooth

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2004
Ort
vilhelmina
Hoj
husaberg fs650e
von reisen skrev:
Är den bra servad med oljebyte, filter mm så är det ganska rimlig sträcka för en eller två säsonger. I timmar skulle det kunna handla om ca 75h vid landsvägskörning. Det är inte tokmycket men den är långt ifrån ny. Senast när den gått det dubbla lär den behöva klyvas. Det är viktigt att vipplager är bytta eller ännu hellre uppdaterat till -03. Det blir en chansning för din del även om den är hyfsat skött. Du behöver även ha några tusen över för eventuella reparationer (5 tusen eller mer...). Huvudsaken att du vet att det är en tävlingsmaskin, typ cross med service och reparationer därefter.

Min husa -02 har gått 800 mil och behöver lite nya prylar såsom kam, vipplager, vipparmar mm ca 3500:-. :D

Jag har min 650-02 husamotor kluven nu för helrenov. pga.kamlagerras sent i höstas
och satt nyss och spanade på lite nya grejer att stoppa in.
Summan av detta blev lite drygt 7500kr.Då är inte kolv/ringar inräknat.
Det jag lite snabbt räknade på var ...

Alla lager i motorhalvorna
balansaxellager
packsatsen
kamlagring (vipporna bytt i våren 03 till -03:ans.ca:50tim,byte?)
komp.vevstake
kamkedja+släpan
lite småplock...låsringar,krysskilar mm.

Liten fråga bara...
Är det nödvändigt att byta hela vevstaken var 100:tim eller räcker det med bussning/lager lillände? 2800 spänn för komp. stake känns lite svettigt..!

Nått annat viktigt jag glömt?
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
black tooth skrev:
Liten fråga bara...
Är det nödvändigt att byta hela vevstaken var 100:tim eller räcker det med bussning/lager lillände? 2800 spänn för komp. stake känns lite svettigt..!

Nått annat viktigt jag glömt?

Enligt husamekanikern på firman där jag handlar kontrollerar man vevstakslagret, det är inte självklart att det behöver bytas efter 100h. Lilländen skulle jag byta eftersom det är mindre problem. Har svårt att tänka mig att man behöver byta vevstake strikt efter 100h, står visserligen så i manualen.
 

black tooth

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2004
Ort
vilhelmina
Hoj
husaberg fs650e
von reisen skrev:
Enligt husamekanikern på firman där jag handlar kontrollerar man vevstakslagret, det är inte självklart att det behöver bytas efter 100h. Lilländen skulle jag byta eftersom det är mindre problem. Har svårt att tänka mig att man behöver byta vevstake strikt efter 100h, står visserligen så i manualen.

Då känns det som det blir så. Vevstakslagret känns helt ok så det blir nog bara lillände då. Då kan jag ta lite andra prylar istället...ringar kanske,ska mäta upp & kolla. Inre kopplingskorgen bra sliten så kanske en ny sådan.
Säkert nåt mer innan man funderat färdigt. Jo just det...hittar inte "clutch shaft bushing" i parts manualen,ska tydlingen bytas efter 50tim.
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Mät upp veven och kolla så den är ok! det är ingen fara alls om allt är sjysst med veven att köra vidare med den! klarar minst det dubbla.

black tooth skrev:
Jag har min 650-02 husamotor kluven nu för helrenov. pga.kamlagerras sent i höstas
och satt nyss och spanade på lite nya grejer att stoppa in.
Summan av detta blev lite drygt 7500kr.Då är inte kolv/ringar inräknat.
Det jag lite snabbt räknade på var ...

Alla lager i motorhalvorna
balansaxellager
packsatsen
kamlagring (vipporna bytt i våren 03 till -03:ans.ca:50tim,byte?)
komp.vevstake
kamkedja+släpan
lite småplock...låsringar,krysskilar mm.

Liten fråga bara...
Är det nödvändigt att byta hela vevstaken var 100:tim eller räcker det med bussning/lager lillände? 2800 spänn för komp. stake känns lite svettigt..!

Nått annat viktigt jag glömt?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top