Husaberg?

vite

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
KTM 640
Hej!
Hade tänkt byta hoj till en Motard. Funderar på en Honda xr 650 men även en Husaberg. Lite tveksam med Husan bara med alla servicarna som jag hört om . Ventilsjysteringar o täta oljebyten. Kanske inte så farligt om man kan sjystera själv, hur svårt är det? Någon med erfarenhet av en Husa? Vågar man sig på en sådan?

Mvh/vite

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
Varför inte en KTM 660 ? kanske inte lika vass som Husan men du behöver ju inte mecka med den samtidigt som du kör :D

vite

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
KTM 640
Ok. har varit inne på KTM också men då 640. Den o Hondan känns säkrare. Men så är det ju kul med lite krut mellan benen också :) men det räcker säkert som finns i KTM:en också för att ha skoj med. Är just rädd för det att man skall behöva mecka medans man kör med Husan :hihi

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Om det ska vara KTM så ska det va 660, personligen tycker jag 640 är slö mot 660. + att dem har höjt service intervallerna nu på 660 från 250mil till 500mil.

vite

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
KTM 640
Va bra, för det var därför jag var mer inne på 640 än 660 men det är väl från 05 då? Kostar lite mer då.Har läst att 640 skall ha mer hk men det stämmer väl inte då om 660 är piggare. Får kanske kolla lite mer på en sådan då :)

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
660 har mer hk än 640, hur mkt som skiljer sig vet jag inte riktigt exakt. Den har inte bara mer effekt den är lättare också :tummenupp
Fast den har ju inte startmotor, men va fan det är manligare att kicka :yoparty

Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Nackdel med Husan är väll att man ska klyva motorn och byta typ alla lager vid 100 timmar.

Om du är inne på KTM ska du kanske kolla på 625'an?
Enkelt kanske man kan beskriva som 640-motor i 660-chassi.
(Är inte riktigt så men åt det hållet).
Då får du elstart och lite mer pulver men slipper släpa på massa övervikt och får snällare serviceintervaller.

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men hur mkt effekt skillnad skiljer det mellan 660 och Husan 650 ?

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Cobretti skrev:
Om det ska vara KTM så ska det va 660, personligen tycker jag 640 är slö mot 660. + att dem har höjt service intervallerna nu på 660 från 250mil till 500mil.

Serviceintervaller eller inte så verkar 640-motorn hålla bättre än 660-motorn.
Det är ju å andra sidan inte så konstigt med tanke på den högre trimmningsgraden.
Sen har ju 640 elstart och mycket skönare vxl-låda.

Jag skulle hellre kolla efter en 625 SMC (med elstart!) om jag vore ute efter en 660, men dom verkar ju inte helt lätta att få tag i tyvärr.
640 & 660 finns däremot i närmast obegränsade mängder av beggat :)

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Vad ska du ha den till? Enbart gatkörning? Race, bankörning...?

Sök i motardtråden...där finns massa jämförelser mellan olika motarder och märken....

vite

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
KTM 640
Hade väl mest tänkt o leka lite med den på gatan o eventuellt ut i endurospåret någon gång. Husan verkar vara en av de grymmaste hojarna men alldeles för mycket bry med vad jag har förstått. Känns som det står mellan KTM och Honda, får ut o prova en dag o känna mig för. Tack för era tips.

Mvh/ vite

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Jag har provkört en 625'a och det var inte helt fel.
Tillräckligt med pulver för att hissa framhjulet i vädret på bara gas på 2'ans växel.
Mycket roligt. :)

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Cobretti skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men hur mkt effekt skillnad skiljer det mellan 660 och Husan 650 ?
Ungefär samma effekt.Skiljer desto mer på vikt,körställning och köregenskaper.

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Busaberg skrev:
Ungefär samma effekt.Skiljer desto mer på vikt,körställning och köregenskaper.

Samma effekt (nån hk dit eller dit), samma cc men ändå så måste man unerhålla Husas motor så mkt mer än 660 motor. :kocko

Mr_100%

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Ingen just nu
Jag skulle aldrig köpa en husaberg, jag har haft en och det räcker, det kostade mig 14000 i bara reservdelar när skiten rasade. :huvet
Jag sålde den med nyrepad motor och nu hörde jag att den rasade igen efter några månader.

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KalleNorton skrev:
Husabergen väger väl 20-30 kilo mindre än 660:n också?

Jo, men hellre dem extra kg än att behöva byta olja varje gång man vart ute (inte för att det är jobbigt, blir ju dyrt efter ett tag) + att man behöver klyva motorn efter 100timmar o mkt andra saker.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha