Husbygge - sitter i skiten

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bygger ett hus, men företaget som har totalentreprenaden (dit jag betalat mina lyft) kursade i förra veckan. Nu ser det ut som om det blir väsentligt mycket dyrare att färdigställa än den återstående peng som jag skulle betalat husfirman.

Försöker rådda ihop det här efter bästa förmåga för att få pengarna att räcka.

Någon som jobbar på NIBE här eller som säljer NIBE-pannor eller nån som känner nån?
(NIBE 750, luftvärmepump)

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Har du inte försäkring via Garbo? Eller kör du lösvirke via byggfirma? Taskigt läge hursom. Vi hade bestämt oss för LB-Hus och bara dagar innan vi skulle skriva kontrakt på helentreprenad gick de i konken. Omaket att hitta ny tillverkare var en litet besvär jämfört med många andra. (Ursäkta offtopic)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Beklagar verkligen situationen och hoppas att den löser sig på bästa sätt. Jag hoppas att du har betalt in löpande efter utfört arbete. Vad hade byggföretaget för försäkringar?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att bygga hus skall vara jobbigt men en glädje, lider med dig och hoppas du får i hop det.

axel.villamo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
cb600f -06
Har du inte försäkring via Garbo? Eller kör du lösvirke via byggfirma? Taskigt läge hursom. Vi hade bestämt oss för LB-Hus och bara dagar innan vi skulle skriva kontrakt på helentreprenad gick de i konken. Omaket att hitta ny tillverkare var en litet besvär jämfört med många andra. (Ursäkta offtopic)

Garboförsäkring ska man väl ha fas man kör lösvirke genom firma?
Det kanske är kopplingen mellan byggbolaget och garbo som avgör. Det är nog där du ska lägga krut för om du har fakturer på jobb som ej de godkänt får du stå med dem själv. Kolla upp det spåret.

Tjita1

Guest
Jag varken säljer eller bygger eller installerar NIBE-grejer, men jag är lite av en NIBE fanboy, så vad undrar du? :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om inte annat så kan jag eventuellt skaka fram Bosch-prylar till vettigt pris. Både bättre och billigare än Nibe redan från början, bara en tanke.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Roddigt värre...:crash

Yep. Jag har varit ganska delaktig i bygget sedan start så har hyfsat bra koll. Flera andra av husköparna vars byggen har löpt mer eller mindre parallellt står helt handfallna nu eftersom de har noll koll själva och måste börja ta tag i det här. Jag bet i det sura äpplet dag ett och har börjat rodda på egen hand för att få huset klart och om möjligt inom budgetramarna..

Fy fan, det låter surt.

Mhm. Massa jobb. Har släppt mitt vanliga jobb och lagt allt på detta nu i 4 dagar. Börjar få grepp om det nu.

Garboförsäkringen är obligatorisk. Den är ganska kass och deras färdigställandeförsäkring ersätter bara en födyring med upp till 10% av det totala kontraktsbeloppet. Enligt min kalkyl kommer prislappen hamna på 2-300k över vad jag har kvar+det jag får ut av Garbo. Sitter och jagar kostnader bäst jag kan nu för att landa på det jag budgeterat.
Min bank fick såklart kalla fötter direkt och lånar inte ut en spänn till innan jag kan visa att vi fixar det här.

Skyll inte på mig - Jag rekommenderade Fransson och Nordh.

För värmeanläggningen ringer du till Gnosjö rörledningsaffär.
http://www.gnosjoror.se/

Kollar upp dom imorrn!

Beklagar verkligen situationen och hoppas att den löser sig på bästa sätt. Jag hoppas att du har betalt in löpande efter utfört arbete. Vad hade byggföretaget för försäkringar?

Jo, ajg har haft rätt bra koll, men i lyftplanen står det att jag skall betala lyften vid "Påbörjat arbete". Tex så har jag degat in för kök när de påbörjat jobbet i köket, men nu står inget kök där. Samma för badrummen tex. De är ganska dyra. Får väl släpa mig ner till bauhaus och köpa lite plattor och en såndär kakelskärare

Att bygga hus skall vara jobbigt men en glädje, lider med dig och hoppas du får i hop det.

Det fixar sig. Bara ett jävla pyssel att ta in offerter från alla involverade hantverkare och upprätta en lista över ALLT som behöver köpas.....

Garboförsäkring ska man väl ha fas man kör lösvirke genom firma?
Det kanske är kopplingen mellan byggbolaget och garbo som avgör. Det är nog där du ska lägga krut för om du har fakturer på jobb som ej de godkänt får du stå med dem själv. Kolla upp det spåret.

Garbo är obligatorisk. Jag vill såklart inte betala för ett enda jobb som utförts innan bolaget sattes i konkurs eftersom jag anser att jag redan betalat för dom iom de lyft som gjorts.

Jag varken säljer eller bygger eller installerar NIBE-grejer, men jag är lite av en NIBE fanboy, så vad undrar du? :)

Behöver få loss en pump till bästa möjliga pris!!!

Om inte annat så kan jag eventuellt skaka fram Bosch-prylar till vettigt pris. Både bättre och billigare än Nibe redan från början, bara en tanke.

Ahaaaa. Har dom också sånt? Vet du vilken av deras modeller som är likvärdig med NIBE-pumpen?

Tjita1

Guest
Bosch = IVT, dvs något jag aldrig skulle sätta i mitt hus.
Å andra sidan skulle jag aldrig installera en frånluftsvärmepump över huvud taget i ett hus, men jag misstänker att bygget är för långt gånget och budgeten tack vare problemet är för snäv för att ändra på den planen.

Bynor kör kampanj på F750 just nu: http://www.bynor.se/product.php?id_product=3304

Edit: Dom här kör ännu bättre pris, men jag vet inte hur bra dom är: http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=479

Rinkaby rör hade jättebra priser, men dom har slutat sälja värmepumpar tyvärr.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Bosch = IVT, dvs något jag aldrig skulle sätta i mitt hus.
Å andra sidan skulle jag aldrig installera en frånluftsvärmepump över huvud taget i ett hus, men jag misstänker att bygget är för långt gånget och budgeten tack vare problemet är för snäv för att ändra på den planen.

Bynor kör kampanj på F750 just nu: http://www.bynor.se/product.php?id_product=3304

Edit: Dom här kör ännu bättre pris, men jag vet inte hur bra dom är: http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=479

Rinkaby rör hade jättebra priser, men dom har slutat sälja värmepumpar tyvärr.

Tack. Är 65k ett grymt pris på en sån? Kollade prisjakt och det är flera som ligger i den häraden. Kanske går det inte att pressa mer?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Fan va surt Kristian :( Hur mycket är det kvar och hur mycket har ni betalt för som inte har blivit utfört?

Det som återstår är puts på två fasader, målning invändigt, bad, kök, el och lite annat pyssel. Själva huset står ju där, men måste få det tätt innan monsunen kommer på riktigt. Som det ser ut med nuvarande kalkyl kommer det bli 2-300k dyrare än vad jag tänkt från början. Ingen katastrof, men det är fortfarande mycket pengar.

Det vi betalt för mycket är typ 80k för ett kök (som inte finns på plats än), badrum + inredning och värmepump. Dessa tillsammans motsvarar ungefär fördyringen för mig, efter att Garboförsäkringen kickat in, vilket jag förutsätter att den gör. Men men, de kan säkert också sätta käppar i hjulet för mig. Måste säga att jag är van vid motgångar, det finns inget som är lätt och går av sig själv i mitt liv :) Kanske är det självvalt. Drar man igång en massa saker går garanterat hälften snett :död

Men jag låter mig inte nedslås. Problem är till för att lösas och det här är vad jag är bra på, så det fixar sig nog...
Surast just nu är att allt blir ytterligare försenat. Inflytt var satt i mitten av aug från början. Har bott med min familj hemma hos mina föräldrar sen i maj. Generationsboende DeLuxe :yoparty. Inget jag rekommenderar när man är 42. Haha.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ring NIBE och berätta läget, säg att du hört att de har klass 2 pumpar som man kan köpa till rabatterat pris och fråga om de har någon f750. De ger full garanti på dem förstås. De hittade en F370 till mig när min 310p rasat. Lycka till.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ring NIBE och berätta läget, säg att du hört att de har klass 2 pumpar som man kan köpa till rabatterat pris och fråga om de har någon f750. De ger full garanti på dem förstås. De hittade en F370 till mig när min 310p rasat. Lycka till.

Vad innebär en klass 2 pump? Andrasortering typ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Måste säga att jag är van vid motgångar, det finns inget som är lätt och går av sig själv i mitt liv :) Kanske är det självvalt. Drar man igång en massa saker går garanterat hälften snett :död

Men jag låter mig inte nedslås. Problem är till för att lösas och det här är vad jag är bra på, så det fixar sig nog...

Kan inte tillföra något annat än att applådera din inställning! :klappar:tummenupp

Å andra sidan verkar du inte vara utan flyt heller...

Har bott med min familj hemma hos mina föräldrar sen i maj. Generationsboende DeLuxe :yoparty. Inget jag rekommenderar när man är 42. Haha.
:fakta

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Ringde NIBE, men de hade inget stående, och de kunde heller inte få loss en till bättre pris.
Rådet jag fick var att kontakta någon av de stora grossisterna (Dahl, Ahlsell, Lundagrossisten)

Ingen här som jobbar på något av dom ställena?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Vad innebär en klass 2 pump? Andrasortering typ?
Det är en pump som skickats tillbaka till NIBE som garantiärende och bytts ut mot en ny, sen har den reparerats och säljs igen med full garanti fast till väsentligt lägre pris.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati