Husen på djursholm..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Starstriker skrev:
2248728

Amenvaffan. Österskär är ingen ort, Österskär ÄR EN DEL AV ÅKERSBERGA.

Jag som trodde både Åkersberga och Österskär var en del av Österåker.
Kommer du från Norrgårdsvägen? Det är Åkersbergas Ronna va? :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Markus skrev:
2248760 Jag som trodde både Åkersberga och Österskär var en del av Österåker.
Kommer du från Norrgårdsvägen? Det är Åkersbergas Ronna va? :)

Österåker är namnet på kommunen.
Stämmer bra att Norrgårdsvägen är Åkersbergas Ronna. Iaf var det det på den tiden jag bodde i Berga. Fan vad du har koll då.

Flyttade från Åkersberga -93 och sen dess verkar stället gått ner sig rejält. Mycket bråk mellan kidsen på Norrgårdsvägen och Österskär/Margeretelund.
Vet inte hur det är nu, men jag inbillar mig att Åkersberga har gått från att vara en by på landet till en förort som vilken annan som helst. Täby Kyrkby tex.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Starstriker skrev:
2248728 Han bor på en egen liten ö precis utanför stransvägen... Går inte att missa.

Jo.. Du kan ta fel ö... Finns två... Den högra är "rätt"...

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Teddy skrev:
2248964 Fel. Från land sett bor Ulvaeus till vänster.

Om man står mellan öarna?
jaja...
Se där...Skyller på knarkande arbetskamrater.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Starstriker skrev:
2248728
Amenvaffan. Österskär är ingen ort, Österskär ÄR EN DEL AV ÅKERSBERGA.
Det är ungefär som om jag skulle säga att jag kom från Skånsta. Eller Hacksta. Eller Norrgårdsvägen. Patetiskt. Österskär är fint på sina ställen, men även där kryllar det ju av radhus nuförtiden.

Du bor i Åkersberga. Punckt.
Har inte heller hävdat att Österskär är en egen ort. Det är en del av Åkersberga precis som Skånsta och Margretelund. Men det är STOR skillnad på Österskär och den den del av Berga runt centrum. Även på Österskär och Margretelund.
Hela strandvägen och bort längs med Generalsvägen i Österskär finns det en hel del fina kåkar med bra och fint läge. Något du inte hittar i resten av Berga.

Men du har helt rätt i att de centrala delarna i Berga har gått ner sig.

viktorialinden

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Hoj
1805, Yamaha, poop
Nu har du allt fel

1: Det heter inte på djursholm, det är ingen ö.
2: Många som bor i Djursholm är högutbildade och framstående inom sina respektive yrken och tjänar därefter. Självklart finns det mycket ärvda pengar som stannar inom släkten här ute....

Från susning.nu
Djursholm har utvecklats till att bli (troligtvis) Sveriges dyraste och finaste bostadsområde. Att direkt statistik är svår att få beror på att Djursholm inte är en egen kommun, utan ingår i Danderyds kommun.

Just kommunen Danderyd har den högsta nettoförmögenheten per person i Sverige, c:a 4 till 5 miljoner kronor (år 2002)per person, starkt beroende på rådande aktiekurser. Dock ägs 51% av innevånarnas totala förmögenhet av 1% av innevånarna. Man kan härtill nämna att nettoförmögenheten för Lidingö är 1.5 milj kr och i Haparanda 192 tusen kr. Se http://www.nordea.se/info/analys/index.html

Ett valdistrikt i Djursholmstrakten: http://www.val.se/val/val_02/valnatt/01R/0162/01620116.gif

Som barn har du 99,5%:s chans att klara av högstadiet galant om du bor här, högst i Stor-Stockholm, och troligtvis högst i Sverige. Stadsdelen erbjuder en mycket vacker lummig villastad som ger en oas från storstadspulsen i city - och erbjuder ett av få val för den inflyttade landsortsbon som bara måste ha mycket grönt omkring sig. Dock kostar det som smakar, runt 4 miljoner (år 2002) och uppåt kostar en egen villa.

Lilla du, nu är det så att jag bor PÅ Djursholm så jag tänkte informera dig om att man säger just så, PÅ Djursholm!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lilla du, nu är det så att jag bor PÅ Djursholm så jag tänkte informera dig om att man säger just så, PÅ Djursholm!

Det är bara att gratulera till en pallplats i VM i trådgrävning.....

Att säga på istället för i är en sjuka som drabbar alla finare områden och saknar i de absolut flesta fall språklig förankring. Så fort lite mer bemedlat folk bosätter sig i ett ghetto skall det kallas på och inte i ghettot.
Är själv uppväxt i ett "på"område och har sommarstuga i ett annat av dem. Jag måste bita mig i tungan för att inte rätta nyinflyttade stroppar med för mycket huslån som tvunget skall säga på. Det är samma folk som tycker ICA Banér är toppen och använder sin segelbåt huvudsakligen som groggveranda...

R5+1

Guest
Måste ge mig in i gammeltråden jag med!

Det är bara att gratulera till en pallplats i VM i trådgrävning..... :)hihi)
Att säga på istället för i är en sjuka som drabbar alla finare områden och saknar i de absolut flesta fall språklig förankring. Så fort lite mer bemedlat folk bosätter sig i ett ghetto skall det kallas på och inte i ghettot.

Ha ha ha ha!! I så fall bor jag PÅ Södertälje! :D:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det här var en kul tråd. Undrar om Täby Kyrkby fortfarande är ungefär som Djursholm :confused:

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...