Husky 360 till caferacer, gaffelbyte

Danne746

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
zx9
Hej, har en gammal 360 som bara står och tänkte göra nåt kul med den.

Hittade ett annat bygge och blev inspirerad samt har lite frågor.
Gaffelbyte, hur går man enklast tillväga?, min tanke var att man får tag i en hel framdel och svarvar distanser och trycker i 360 ramen för och få nya gaffelkronorna och passa.

Framåtlutning på motorn när man sänker fram, spelar det någon roll? Är helt grön när det gäller bygge..

Nån som vet vad det sitter för gaffel på hojen på bilden.

HusqvarnaWR360opbouw2.jpg
 
Du får köpa en komplett front från någon lämplig donator, pressa ur styrstammen ur den nedre kronan från donatorn och låta någon svarva upp en ny stam som passar i nedre kronan och har samma profil som huskyns.

Gaffelbenen på bilden ser ut o komma från en halvmodern japps, typ r1, r6, gsxr etc[SUP][/SUP]
 
Motorn kan du nästan sätta upponer på en tvåtaktare.
Sålänge oljan kan flöda fritt mellan halvorna i växellådan.

Så där har du inget bekymmer alls :)

Lägg upp en tråd :tummenupp
 
Gaffeln är troligtvis en Paoli och kan vara från en SZR660.
Det är en av få cyklar som sålts i Sverige med en sån gaffel, sitter mest på udda Italienare vilket just Yamahan är.
 
Tror mig finnas en sådan SZR för demontering på en av mc skrotarna
 
Motorn kan du nästan sätta upponer på en tvåtaktare.
Sålänge oljan kan flöda fritt mellan halvorna i växellådan.
Så där har du inget bekymmer alls :)

Fast förgasaren kan bli lite ledsen om den lutar för mycket, men det är ju bara knäcka till insugningsröre lika mycket åt andra hållet.

Uppåner vore ju helgalet.
Fast det blir ju lite svårt med kedjan. :va

Om man inte vänder motorn runt vertikalaxeln också och kör med högerkedja á lá Rotax, Sportster etc, då lirar kedjan som den skall.

Fast hojen går baklänges i stället. :huvet

Bara att byta plats på tank och sadel samt bygga länkage till styret.

Helt klart ett originellt bygge och ungefär lika svårkört som random Intruder. :D

Lycka till!

:hej

/e
 
Fast förgasaren kan bli lite ledsen om den lutar för mycket, men det är ju bara knäcka till insugningsröre lika mycket åt andra hållet.

Uppåner vore ju helgalet.
Fast det blir ju lite svårt med kedjan. :va

Om man inte vänder motorn runt vertikalaxeln också och kör med högerkedja á lá Rotax, Sportster etc, då lirar kedjan som den skall.

Fast hojen går baklänges i stället. :huvet

Bara att byta plats på tank och sadel samt bygga länkage till styret.

Helt klart ett originellt bygge och ungefär lika svårkört som random Intruder. :D

Lycka till!

:hej

/e

Högerkedja.
Du menar det Husqvarna hade fram tills på 90 talet.

Högerkedja, vänsterkick :7peta
 
Inga problem!
Det gäller bara att vara schüüükt snabb med oljestickan! :tummenupp

:hej

/e
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top