Husqvarna 125 WR ´85 motorkåpan uppäten runt vattenpump

Ericcc

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2024
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 125 Cc 1985
Hej , jag har en Husqvarna 125 WR från 1985. finns det någon som hade liknande problem? Mitt vänstra motorkåpa är uppätet runt vattenpumpen. Konstigt nog hittade jag också ett hål i den bakre högra motorkåpan. Någon borrade ett hål och skar en M4-gänga i det. ska man försöker kalllöda den. eller prova JB weld? eller är det inte värt tiden...
lock.jpglock2.jpglock3.jpglock4.jpglock5.jpg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ser ganska hopplöst ut - det går att TIG-svetsa i gjuten aluminium, hittar du någon som är superduktig på svetsning så fråga.
Problem är a) det måste vara mycket väl rengjort innan man svetsar, det innebär att man får gå på med roterande fil för att få bort all korrosion först. Kan bli dåligt med material kvar att svetsa i
b) så mycket skall svetsas att det finns risk att kåpan slår sig eller pumpaxeln börjar luta några grader
c) går det att lösa a och b så måste man troligen maskinbearbeta ytan (fräsa sidan mot vattenpumpens impeller

Tips - försök hitta en beg. kåpa och kör sedan med destillerat (batterivatten) eller kylvätska anpassad för aluminium (med antikorrosionstillsats - det har all glykol)
 
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Jag hade samma fenomen vid vattenpumpen på en -85B 240WR och det var redan runt 1989-90 nånting. Kemisk metall fick lösa det då. Funkade fint så länge jag vet.
 

Ericcc

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2024
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 125 Cc 1985
Jag hade samma fenomen vid vattenpumpen på en -85B 240WR och det var redan runt 1989-90 nånting. Kemisk metall fick lösa det då. Funkade fint så länge jag vet.
Jag tänkte också prova Kemisk Metall /JB Weld. den fran Liquid Moly Liqid Metal ska var bäst och klara olja och bensin .
 

Ericcc

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2024
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 125 Cc 1985
Ser ganska hopplöst ut - det går att TIG-svetsa i gjuten aluminium, hittar du någon som är superduktig på svetsning så fråga.
Problem är a) det måste vara mycket väl rengjort innan man svetsar, det innebär att man får gå på med roterande fil för att få bort all korrosion först. Kan bli dåligt med material kvar att svetsa i
b) så mycket skall svetsas att det finns risk att kåpan slår sig eller pumpaxeln börjar luta några grader
c) går det att lösa a och b så måste man troligen maskinbearbeta ytan (fräsa sidan mot vattenpumpens impeller

Tips - försök hitta en beg. kåpa och kör sedan med destillerat (batterivatten) eller kylvätska anpassad för aluminium (med antikorrosionstillsats - det har all glykol)
tack! vet du var man hitta beg.? jag hittade inget pa internet...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Inte mycket att tacka för, men funderade lite mer på idén med kemisk metall. Lite beroende på hur tunt material du har kvar när du slipat o förberett för att limma. Är det tunt så försvagas det runt om lagerläget där axeln sitter. Då kanske det kan vara idé att även slipa bort färgen från insidan och lägga i kemisk metall även där (gröna området). Kanske 5mm tjockt? Har ingen erfarenhet av kemisk metall så är osäker på hur mycket belastning det kan ta upp
1706169183228.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Eller fila ut en passande aluminumplåt i samma form som gröna området o limma med kemisk metall
 

Ericcc

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2024
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 125 Cc 1985
Inte mycket att tacka för, men funderade lite mer på idén med kemisk metall. Lite beroende på hur tunt material du har kvar när du slipat o förberett för att limma. Är det tunt så försvagas det runt om lagerläget där axeln sitter. Då kanske det kan vara idé att även slipa bort färgen från insidan och lägga i kemisk metall även där (gröna området). Kanske 5mm tjockt? Har ingen erfarenhet av kemisk metall så är osäker på hur mycket belastning det kan ta upp
View attachment 494553
hej! ja, jag ska rengöra den och prova den med JB flytande metall. Det finns gott om plats inuti. Liquid Moly Liqid Metal ska var bäst och klara olja och bensin.tack för tipset.jag limade en oljetråg med en billigt kemist metall som fungerade där perfekt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag had en WR400 -85B som hade exakt samma fenomen. Förre ägren hade kört med vanligt vatten istället för anpassad glykol.
Hade en kompis som skulle svetsa det men stannade upp och sa att kåpan var gjuten i magnesium, inte alu. Hade han tänt svetsen hade det kunnat bli tråkigt sa han... :)
 

Ericcc

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2024
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 125 Cc 1985
Jag had en WR400 -85B som hade exakt samma fenomen. Förre ägren hade kört med vanligt vatten istället för anpassad glykol.
Hade en kompis som skulle svetsa det men stannade upp och sa att kåpan var gjuten i magnesium, inte alu. Hade han tänt svetsen hade det kunnat bli tråkigt sa han... :)
vilken typ av glykol ska man använda?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
vilken typ av glykol ska man använda?
Jag tror att all glykol för alu även passar magnesium. Finns på t ex mekonomen:

 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top