Husqvarna 500CR Supermotard.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
:tungan

Jag har monterat en ny baklampa.
Och julas cykeldator(som jag är tveksam på om den fungerar) , annars så har det inte hänt något.
Imorgon ska jag på ombesiktning.

den måste vara inkopplad på elsystemet med lampa som tänds med tändningen fick jag till svar när jag försökte,
iofs med en hoj som har tändning och elsystem:tungan
vet inte vad som gäller för E-reg som din är va?
 

moddlaren

Guest
På e-reg duger cykeldator gott har det på mina o det är inga problem alls..

var ute med min nyinköppta tt600 o helvete vad trötta dom är!!! Herregud man blir piggare av ett partre valium i en stor grogg:D

Nu måååste jag ju trimma den här högen med:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
den måste vara inkopplad på elsystemet med lampa som tänds med tändningen fick jag till svar när jag försökte,
iofs med en hoj som har tändning och elsystem:tungan
vet inte vad som gäller för E-reg som din är va?

Vanlig besiktning är inte så noga.
trailtechen jag hade fick jag igen ordning på alls.

Jag har förövrigt ingen tändning att sätta på haha.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Det lät ju förjävla illa.
Hoppade kedjan eller var det Murphy?

Tydligen så är det ingen som har koll på vad det är för storlek på ventilerna, finns både 30mm och 32.5mm avgasventiler..
Fickorna på nya kolven är antagligen anpassad för 30mm-ventiler och i min topp sitter det 32.5mm-ventiler..
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tydligen så är det ingen som har koll på vad det är för storlek på ventilerna, finns både 30mm och 32.5mm avgasventiler..
Fickorna på nya kolven är antagligen anpassad för 30mm-ventiler och i min topp sitter det 32.5mm-ventiler..

:gråta
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så.
Då var den besiktigad i två år till.
Hurvida ljudämparen faktiskt klarade ljudkraven ska vi inte gå in på.
Men nu är den dokumenterad på 103dB vid 4450 varv. :D

Jag sänkt nålen till max på bilprovningen och nu går den nästan perfekt på jämn gas. :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Då sitter pumpen på plats.
Har lite mera byggbilder som jag kan lägga upp imorgon.

Jag måste dock justera ner bränsletrycket en del då det sprutade soppa ur alla hål på förgasaren.

Det blir morgondagens uppdrag.

DSC_0516.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Bränslepumpen drivs av undertryck, eller snarare pulser av över och undertryck så därför fick jag ordna en nippel till den.
Först tänkte jag gänga in en nippel från Biltema, men då dom inte hade en gängtapp till rörgänga så skrotade jag den idén.
Istället så tog jag ett av rören som sitter i insugen till förgasarna på Kawasakin, kapade av detta och borrade ett litet hål i cylindern innanför reedsen och satte fast röret med epoxideg för aluminium från Biltema.

Nu måste jag justera ner trycket på något sätt och har bollat lite idéer med Moddlaren om hur jag ska gå tillväga.

Idéer.

1:Strypa vakuumslangen till pumpen för att få den att gå långsammare.
2:Sätta ett T mellan trycksida och förgasare och dra slang till ett T mellan Pump och tank och strypa nåfon av dom tills det fungerar.
3:Köpa en BTR och justera ner trycket. Det är dock ont o plats så helst vill jag slippa det.

DSC_0512.jpg
DSC_0513.jpg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om inte röret sitter med presspassning kommer det garanterat att lossa. Biltema kemiska metall kan möjligen duga att spackla med men är inget som ska användas för att fästa saker med. Speciellt inte på en 2T motor med kraftiga vibrationer. Blir det otätt i reedkorgen kan det lätt leda till att motorn värmenyper med kolv och cylinderskador.

Normal brukar man låta röret och slangen vinkla nedåt mot vevhuset för att inte riskera att få soppa i den slangen. Jag skulle dock välja att köra konventionell bensinmatning som lätt klarar 100+ hp. Membranpumpar används i första hand när tanken sitter lägre än förgasaren och utgör en onödig felkälla på hojen.

Det är inte fel att ha ett filter efter tankanslutningen.

Det enklaste sättet att minska flödet på pumpen är att sätta en restriktion på utgången mot förgasaren. Men slutresultatet blir att du får en osäkrare bränsleförsörjning än att bara köra med slang mellan tank och förgasare.
 

Bifogat

  • Bränslebrist.JPG
    Bränslebrist.JPG
    130.6 KB · Visningar: 110
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vi får se hur det håller.
Jag tänker inte lossa det utan att det lossar själv.
Skulle det lossa så svetsar jag i en nippel.

Självfall från tanken fungerar inte, den tömmer flottören på fullgas och har nypt två gånger pga det.

Filter ska allt på, men nu under "utvecklingsfasen" så kör jag utan.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vi får se hur det håller.
Jag tänker inte lossa det utan att det lossar själv.
Skulle det lossa så svetsar jag i en nippel.

Självfall från tanken fungerar inte, den tömmer flottören på fullgas och har nypt två gånger pga det.

Filter ska allt på, men nu under "utvecklingsfasen" så kör jag utan.

Säker på att det inte är ventilationen i tanken som spökar? Dvs att det blir undertryck i tanken som hindrar soppan att åka genom? Testa genom att ta lös soppaslangen till förgasaren och öppna kranen för fullt. Under tiden öppnar du tanklocket. Blir det stor skillnad skulle jag kolla vidare på detta.
Låter konstigt att hojen skulle vara så pass felkonstruerad.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Säker på att det inte är ventilationen i tanken som spökar? Dvs att det blir undertryck i tanken som hindrar soppan att åka genom? Testa genom att ta lös soppaslangen till förgasaren och öppna kranen för fullt. Under tiden öppnar du tanklocket. Blir det stor skillnad skulle jag kolla vidare på detta.
Låter konstigt att hojen skulle vara så pass felkonstruerad.

Har kollat en gång men kan kolla igen.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Om du inte redan gjort det så är det ju en lätt sak att kolla vilket flöde du har från tanken. Lossa slangen och låt rinna till en behållare under en minut och mät mängden. Med och utan tanklock så får du både mängd och om det är någon skillnad.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Då sitter pumpen på plats.
Har lite mera byggbilder som jag kan lägga upp imorgon.

Jag måste dock justera ner bränsletrycket en del då det sprutade soppa ur alla hål på förgasaren.

Det blir morgondagens uppdrag.

View attachment 408262
Du måste i med mindre nålventil än vad som används till självtryck om du ska få det att funka med pumpen.
1,5 brukar det ofta sitta i skoterförgasarna.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om du inte redan gjort det så är det ju en lätt sak att kolla vilket flöde du har från tanken. Lossa slangen och låt rinna till en behållare under en minut och mät mängden. Med och utan tanklock så får du både mängd och om det är någon skillnad.

36L/h

Men ska mäta igen under en längre period med och utan lock.
Återkommer om en timme.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
40.5 L/h fick jag fram nu både med och utan lock.

Mättes under 2 minuter ner i dunk.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Då är det inte soppamatningen från tanken som är problemet.

Har du kollat att det rinner på ordentligt när flottörhuset är borttaget och flottören står ca 5 mm under övre läget?

Är flottörnivån korrekt?

På vissa förgasare sitter det ett rör snett upp i flottörhuset som ska evakuera soppa om förgasaren flödar. Det röret kan hindra flottörens läge om någon har varit oförsiktig med förgasaren tidigare. Jag brukar klippa bort röret för att eliminera den risken och sätta igen dräneringshålet i botten på flottörhuset.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Då mitt senaste inlägg försvann så skriver jag det igen.


Jag har beställt hem en Keihin PWK39 till hojen.
Begagnad och från en skooter med soppapump så den ska på :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Då är du nog snart inne i matchen. Jag hade också en gammal Mikuni på min Classic Enduro 125 CC 2T. Fast det var bara en 28 mm. Jag kom aldrig överens med den så jag köpte en ny PWK 34 mm och nu går den gamla enduromaskinen bättre än någonsin. Det enda jag behövde göra var att bestycka upp den från #142 till #152 och fräsa ner nålsätet 1 mm genom att den gick fett på mellanvarv.
 

Bifogat

  • DSC02881.jpg
    DSC02881.jpg
    142.6 KB · Visningar: 102
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top