[Husqvarna 701] Motorlampa lyser efter starthjälp.

FreddyM

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2019
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna 701 Supermotard
Batteriet är lite dåligt på min hoj. Så efter att jag hade igång tändningen för länge innan jag startade den så var den stendöd.

En kille såg att jag var i nöd och erbjöd starthjälp från sin bil. Den gick igång, men i något slags felläge. Vägen hem kändes det som att jag var 15 år gammal igen och körde min otrimmade 50cc CPI utan varken fartvind eller acceleration.

När jag var tillräckligt nära pojkrummet så slog jag av moppen, väntade en stund, och slog på den igen. "Felläget" var nu borta och jag var återigen myndig med tungt MC-kort.

Men nu lyser motorlampan! Jag tog ur batteriet och la det på laddning under dagen, återinstallerade det, tappade bort en skruv till batterifästet och startade: motorlampan lyser ännu.

Den känns normal, som tidigare, märker ingenting konstigt med den. Vad tror ni kan ha hänt?

Mvh

EDIT: Det är en Husqvarna 701 -17 SM.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Batteriet är lite dåligt på min hoj. Så efter att jag hade igång tändningen för länge innan jag startade den så var den stendöd.

En kille såg att jag var i nöd och erbjöd starthjälp från sin bil. Den gick igång, men i något slags felläge. Vägen hem kändes det som att jag var 15 år gammal igen och körde min otrimmade 50cc CPI utan varken fartvind eller acceleration.

När jag var tillräckligt nära pojkrummet så slog jag av moppen, väntade en stund, och slog på den igen. "Felläget" var nu borta och jag var återigen myndig med tungt MC-kort.

Men nu lyser motorlampan! Jag tog ur batteriet och la det på laddning under dagen, återinstallerade det, tappade bort en skruv till batterifästet och startade: motorlampan lyser ännu.

Den känns normal, som tidigare, märker ingenting konstigt med den. Vad tror ni kan ha hänt?

Mvh

EDIT: Det är en Husqvarna 701 -17 SM.
Den är slut bara att kassera på metall återvinningen, ktm håller inte längre. Du vet att du har en ktm690 med annan plast.
Skämt å sido en del koder måste återställas med instrument hos åf.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Som moddlaren skriver så är det samma hoj som KTM, och jag har upplevt liknande symptom på min 1290 när jag haft dåligt batteri förutom att jag aldrig hamnade i "limpmode".

I mitt fall tändes motorlampan när jag försökte starta hojen med ett klent batteri. Jag bytte då till ett nytt batteri, men motorlampan fortsatte lysa. Eftersom jag är så badass™ så struntade jag i det och körde en sväng ändå och efter ett par mil och ett par omstarter så släcktes lampan.

Observera att detta endast är en beskrivning av hur det funkade för mig. Jag tar inget ansvar för om du gör samma sak och motorn bestämmer sig för att rasa.
Det kan också vara så att det måste återställas med instrument, som @moddlaren skriver.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Var bilens motor igång när du fick starthjälp?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kan vara emmissionsrelaterat och då brukar det vara fem felfria starter så släcks lampan
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tror också på x antal starter/körcykler. Går den bra så hade jag kört vidare i några veckor. Har den inte släckts då får man åka in till en handlare.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Är det röd motorlampa är det illa illa och man ska inte köra en meter till, är den orange är det emmissionsrelaterat
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top