Husqvarna den bästa hojen???

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Nu snackar du om 570 motorn. På den "nya" motorn sitter det även ett pappfilter.

Men som sagt kolven byts typ vid 150-200tim. Ventilerna kollar man upp efter inkörningen, justerar ifall det behövs. Sedan står dom sig i princip hur länge som helst. På hojarna jag ägt har jag aldrig behövt justera ventilerna på efter inkörningen.
Handlaren min har en kund han sålde en ny TE250 -05, den har gått över 400tim. Sitter fortfarande orginal kolv + ventiler.

Glömde bort att säga att fasst man är rätt insnöad på hva, så är dom inte nått underverk som bara går och går dom heller. Alla fabrikat har sina fördelar + brister.
Men för mig personligen så har dom funkat grymt bra, sedan så trivs jag på dom oxå.
Sen har man jävligt bra service genom återförsäljarna oxå, kan rekomendera Halvards motor, Knåda och MXE Racing.

Ja, visst är det så. Ventilerna ska kollas efter de 3 första inkörningstimmarna om jag inte minns fel va?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Husqvarna gör fina hojar, inget snack om saken.
Har ägt en 570 och en 250f ´04, min bror kör en 450 `05.
Lättmekade när det gäller ventiljustering med mera, tighta och fina i chassit, helt enkelt en genomtänkt hoj.
Skulle jag handla fyrtakt igen skulle jag garanterat köpa en husky.

Idag är ju dock alla märken mer eller mindre lika bra, det är mer en fråga om tycke och smak.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
bmwjohan:
Ang. det du påstår om hur den var att köra och att den blir "totalt krossad" av ysf450 å sx525 kan jag inte uttala mig om men så underlägsen tror jag inte den är så som du beskriver. Dock väldigt subjektivt, återstår att se efter att jag har provkört.

vi var tre som provkörde den och alla vi tre har provat rätt många hojar tillsammas och ingen av oss gillade denna hoj. bromsarna var tokdåliga och den stretade liksom emot när man skulle bryta ner den i kurvorna. alla andra hojar jag provat har varit lättare att svänga och bromsa med. motorn gick fint dock.

måste säga att att det är verkligen makalöst bra att en 250 fyrtakt kan gå 400timmar på samma kolv och ventiler som någon här skrev innan. mycket imponerande.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Lånar tråden till en liten fråga (då jag tror att många kunniga på husqvarna gärna läser här).

Är Husqvarna TE 400 -01:an strypt?

Provkörde borsans TE 410 -95:a i helgen, och den var ju bra mycket mer ilsk än min. De verkar ju konstogt att utvecklingen skulle ha gott bakåt effektmässigt. Motorerna ser visuellt nära på identiska ut.

Isf var/hur sitter strypningarna?

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Är Husqvarna TE 400 -01:an strypt?

Provkörde borsans TE 410 -95:a i helgen, och den var ju bra mycket mer ilsk än min. De verkar ju konstogt att utvecklingen skulle ha gott bakåt effektmässigt. Motorerna ser visuellt nära på identiska ut.

När din brorsas hoj tillverkades 1995 var det inte någon som tänkt på "snälla" tändboxar andra kammar och allt vad det medför.

2001 var det lite mer att hojarna skulle va lättkörda och på så vis skulle det gå snabbare i slutändan eftersom föraren inte blev lika trött efter x antal varv.

Det kan säkert va en del av sanningen varför den äldre känns vassare då dom byggdes för att va grymmast starkast och häftigast.
1995 var fyrtaktarna inte så gammla ändå med tanke på när dom "nya" moderna och lätta motorerna kom.

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Vilka årsmodeller och modeller har elstart?

250-450 cc då alltså.

Alla enurohojjar med den nya motorn som heter 250/450/510 har elstart 03-08. Och på crossarna är det 04-05 som har el-start orginalmonterat.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Man behöver ALDRIG justera ventiler*

*Förutom vid 3-5 h intervaller

HAHAHA!!!!! :D

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
måste säga att att det är verkligen makalöst bra att en 250 fyrtakt kan gå 400timmar på samma kolv och ventiler som någon här skrev innan. mycket imponerande.

Det beror väl alldeles på körsätt. En snäll enduromotionär och en smula tur kanske.
Jag hade aldrig vågat. Ringar och kolvbult skulle jag iallafall bytt åtskilliga gånger under de där timmarna.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!