Husqvarna SMS4 125

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Hej! Jag har inte alls läst tråden bara första inlägget..

Jag kör wr 125 r , samma motor som x , och visst var det kul några månader, men nu spyr jag på hur slö den är! Hade jag köpt 125 nu så hade jag utan tvekan köpt 2t...

Bombplan

Klantarsel
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
rs 125, kx 125
Jag har fattatt att jag inte passar här längre så jag får väl ge mig helt enkelt.

Det var kul så länge det varade.

Amen lite självförtroende tack. Alla ser att du joinade 03 så du är äldre än 14 men ingen kommer säga naaaaawww och klappa dig på huvet. Ingen har något emot dig bara förr att du är du..DÄR fick du en klapp. var glad och lek med oss andra nu. :krama

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Själv kör jag 125 4-taktad Honda XLR 125RW. Visst den är ju lite slö men vfan! Vad är det här för skitsnack? Det är en hoj ni toligtvis inte har mer än 2 år. Var glad för det ni har. Bortskämda... Min Honda räcker jätte bra för mina behov.

Visst jag vill ha mer effekt. Min toppar max 100(väldigt sällan) men här i mitt huvud är det inte farten det är nöjet att åka runt att puttra och se sig omkring också.

Ni kommer ALLTID vilja ha mer effekt ALLTID. Oavsett hoj under 1000cc.

Tänk de som åkte på flakmopeder och puch hela livet. De kanske också ville ha mer effekt nångång.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Själv kör jag 125 4-taktad Honda XLR 125RW. Visst den är ju lite slö men vfan! Vad är det här för skitsnack? Det är en hoj ni toligtvis inte har mer än 2 år. Var glad för det ni har. Bortskämda... Min Honda räcker jätte bra för mina behov.

Visst jag vill ha mer effekt. Min toppar max 100(väldigt sällan) men här i mitt huvud är det inte farten det är nöjet att åka runt att puttra och se sig omkring också.

Tänk de som åkte på flakmopeder och puch hela livet. De kanske också ville ha mer effekt nångång.
:rofl

Vad vill du få fram med texten? Att man är bortskämd för att man inte vill köra en sur 4T? För det är ju ingen skillnad i pris direkt..

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Du vet att dina argument suger va?

Bombplan

Klantarsel
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
rs 125, kx 125
Jag är lite sugen på mellankort men jag tror att jag ska köpa en moped istället. Ganska gött o glida runt o bara se sig omkring.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Haha där var du rolig. På andras bekostnad. Vad vet DU om Hondan egentligen?

Vad jag vet om Hondan?

Luftkyld 2-ventilare på nästan 10 hk. Sjukt seg och hörs knappt att den är igång om man står längre bort än 5m. Svingen ser ut som budgetsvingen som satt på min moppe och fjädringen är skit. Dippar 30 cm när man bromsar in hårt.

Ja, jag har kört en.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jämförelsena mellan 2 takt och 4 takt 125 or verkar vara lite konstiga på 125 forumet.

Det vanliga är att 4 takt 125 på 13-15 hk jämförs med en 2 taktare t.ex RS 125. Då 4 taktaren är designad för den lagliga effekten 15 hk så är 2 taktaren i många fall strypt från 30 hk till 15 hk. Det verkar vara ganska vanligt att 2 taktaren körs mer eller mindre ostrypt av sina ägare.

Då blir jämförelse helt fel eftersom 4 taktaren ofta körs med laglig effekt medans 2 taktaren körs med olaglig effekt (mellanklass).

Det gör att vi princip jämför lätt mc med en tung mc (mellanklass).

För att ta ett exempel från junior RR. Där kör man 125 2takt (aprilla RS 125) på c:a 30 hk tillsammans med Kawasaki Ninja 250 på 33 hk. Dom hojarna har ungefär samma prestanda.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fast är egentligen jämförelserna så knasiga?
Oftast handlar det ju om att en person antingen ska köpa en 4t eller en ostrypt 2takt när det snackas så här, då känns det ju rätt motiverat att jämföra som det jämförs?

Även om jag röstar på en strypt DT/CRM över en XLR

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
amen kottson du får väl endån va lite seriös nu !

bortskämd?

du kör en sketen 4-taktare från 1998
den har blivit nersparkad i skiten till lägsta pris pågrund av att.. den är som den är:tummenupp

en sketen 2-taktare med mer än dubbla effekten ligger inte långt ifrån i prisklass kan ja lova.. om vi nu säger du köpte din xlr för ca 10 000.. kanske under så säger vi tex en cagiva mito från 1990.. kostar ca 8-10 000

med ca 30 häst.. e man bortskämd för man har något innanför pannbenet och väljer den lite äldre men bättre cagivan?

tex min cagiva mito kosta bara 13 500, och den har 34 häst och är från 2000 med 95ans motor.. har kostat mig 5400 kr att få den som den e nu, men utan nya cylinder o kolvan bara 2600 cirka,

så bortskämd hör inte hit :tummenupp

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Kottsson jag tycker du borde prova en 2-takt 125 enduro :) Du hade gärna fått prova min, om det nu inte var så att du bor lååångt bort. Körskolan hade en XLR så jag har kört en sådan i åtminstone 5-6 timmar. Accelerationen är verkligen så långt bort man kan komma från 2-taktaren, topphastigheten likaså. Dessutom kan du utvecklas mer i din endurokörning med mer effekt :tummenupp

Nu jämför jag med min:
Argument som kolvbyte etc. håller inte, jag tror att jag måste byta kolv var 5000 mil. Som med DT, skulle jag tro. Min har hittils gått 2500 mil, så kolvbyte är nog inget jag behöver oroa mig över. För övrigt så kostar en kolv drygt tusen kronor från tyskland, så när den väl ska bytas är det inte något problem. Småsakerna som måste bytas är väll ungefär lika som en XLR.

Då kanske du kommer och säger att du inte når ner på en stor 2-taktare. Sitthöjden är nittio-nånting cm, kommer inte riktigt ihåg. Det är inget problem, jag är strax över 170 cm och kan bara stå med tårna nere. Då funkar det finfint med endast högerfoten nere, jämfört med Hondan kunde jag stå med båda fötterna platt i marken.

Priset, ja där är min kanske lite dyrare. Köpte min för 10 000kr, skulle väll prutat lite men det blev inte av. Men det är ju helt överkomligt om du nu råkar ha 2 st hondor ;)

Ljudet, ja där går man inte miste om något om man går från en XLR till valfri 2-taktare.

Utseende, där låter jag min tala för sig själv. Kolla i garaget :tummenupp

Hoppas jag kom med argument nog nu!
Kan väll säga att accelerationen 0-100 är riktigt spännande. Åtminstone på min MC är växlarna lagda så att man alltid rör sig lagom runt effekttoppen, med en gnutta fantasi och natthumor kan man säga att denna videon visar hur det känns:
[YOUTUBE-ID]eP-YGHNzuLI[/YOUTUBE-ID]
:lol

Uppskattningsvis 6-7 sekunder, medans XLR kanske når 80 på 15 sekunder? :arsele
----
Ursäkta att inlägget är rörigt skrivet, känner mig något tankspridd just nu...

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Kottsson jag tycker du borde prova en 2-takt 125 enduro :)

Om ingen visste så har jag kört 2-taktare på körskolan under ca. 8 timmar.

Och 4-taktare går jätte bra där jag kör. Dock i branta uppförsbackar kan jag ha problem om man skulle köra på en sten t.ex. och det tar stopp och måste börja i backen.

Jag kör stigar och liknande och jag kan säga det räcker med 4-taktarn för mig då jag inte vill få så mycket fart på steniga stigar.

Jag nöjer mig ypperligt med en 4-taktare. Sen om någon annan kör 2-takt gör mig inget men jag tycker bättre om 4-taktare. Men visst kan jag köra 2-taktare men jag föredrar 4-takt mycket mer.

Tur vi människor är olika så vi har något att argumentera över :rolleyes:

Ang. priset så köpte jag mina för 10 000:- stycket. Och den ena var eller rättare sagt ÄR i original skicket.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Eas94, nu vill jag inte vara taskig men tror du ska börja fundera på ett kolvbyte.

DT snackas det om ca 2000 mil mellan bytena inte 5000, och då misstänker jag att huskyn är lite vassare också.
Hellre byta för tidigt än för sent anser jag då

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Eas94, nu vill jag inte vara taskig men tror du ska börja fundera på ett kolvbyte.

DT snackas det om ca 2000 mil mellan bytena inte 5000, och då misstänker jag att huskyn är lite vassare också.
Hellre byta för tidigt än för sent anser jag då

Hej och tack! :krama

Verkar visst som att tiden är kommen då ja, miltalet var lite annorlunda än vad jag kom ihåg - den har gått 2080 mil*
Skönt att säsongen är slut nu endå, så slipper jag få skuldkänslor över det. Blir nog ett byte när våren tittar fram:tummenupp
För övrigt ser kolven fin ut, men ganska sotig. Den variabla avgasporten är låst, antingen sönder eller urkopplad på något sätt jag inte vet om, så är nog därför... Är endel som måste göras!

* Ganska lite för 15 år?

Jag nöjer mig ypperligt med en 4-taktare. Sen om någon annan kör 2-takt gör mig inget men jag tycker bättre om 4-taktare. Men visst kan jag köra 2-taktare men jag föredrar 4-takt mycket mer.

Efter 2 år med hondorna håller du nog inte med dig själv längre :tummenupp

Men du får tycka som du vill...

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...