Husqvarna Te 610

Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Motard (om ett tag ;) )
Tjenare! :)

Har kollat runt lite på motarder ett tag nu, men känner att jag inte har dom pengarna som dom "fina" kostar; tex Ktm 525 exc osv... Gillar Race stunket på motarder, men mindre tex ktm lc4 och liknande. :yoparty
Hittade en möjlig motard som ligger i min prisklass, men undrar om den är något att ha?
Husqvarna Te 610 -00
http://www.blocket.se/vastmanland/Husqvarna_te_610_26349382.htm?ca=15&w=3

Vill gärna ha så mycket fakta som möjligt...
Mina frågor:
Får man köra denna på mellan kort?
Hur är den, är den slö, rapp osv... (ni förstår säkert :p)
Med eller utan passagerare?
Finns det några kända fel på just denna modell?
Är det rätt pris för denna, och ser den ok ut i skicket för det priset?

Har massor utav frågor som jag inte kommer på just nu, men ge mig så mycket information som möjligt :Bugar

Har även kollat lite på:
Ktm 525 exc
Husaberg (kommer inte ihåg modellerna just nu)
Honda Crf 450 hm
Yamaha wr450f
och liknande... Vilka skulle ni rekomendera utav dessa? (utan att bara rösta på märket som ni har, utan välja den som är "bäst".)

Ni får ursäkta min stavning och mina osammanhängande meningar, men är nyvaken :p :näsblod

Som det märks så är jag nybörjare på fordon över 50cc (moppe)
och ska eventuellt försöka ta mckort (begränsad) till våren/sommarn, så vill gärna ha lite info om bra och billiga körskolor i GÖTEBORG eller närliggande. :tungan

Hoppas att det är någon som ska kunna tyda mina frågor, och tillslut komma fram till ett svar/lösning ;)

Ha det gött så länge /Figge

Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har själv en 570 -01 å skillnad förutom cc tror ja e att min inte har batteri å elstart medans 610an har de... När ja skulle köpa slängde ja ut en fråga här å fick te svar att de skulle va en bra maskin... Har dock inte kört mer än 5-6h me min dock... Polaren har en 640 å min e klart piggare iaf (dock trimmad)... Har alltid trånat efter Husa så ja köpte en i höstas å den e de klart mer klipp i iaf... Har inte papprena här nu men min e reggad på 21 eller om de e 25kw...

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ska man köra racemotard på gata så hade jag helst tittat på husa 650 (även aprilia sxv 550 men verkar si så där med att få tag i delar osv), ktm 525/530 e säkert oxå roliga men har ändå betydligt mindre effekt. Min röst är husa, mkt effekt, lätt, bra vrid, 6 vxl, relativt lättmeckad & ganska billiga delar :tummenupp

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag sålde min 610TE -00 förra våren och det var den största missen jag gjort!
Jag körde den mest som motard. Väldigt rolig och driftsäker hoj.
Av egen erfarenhet så är den bra mycket mer driftsäker än Husa 650 och SXVn.
Jag fick ställa ventilerna varannat/var tredje oljebyte.
Det är endast silfilter på cykeln så du slipper åka och handla oljefilter.
Jag har inte siffrorna i huvudet men det är bra mycket längre intervaller när det gäller kolv/kamkedja och ramlager än tex Husa eller SXVn.
Jag fick 27 för min 00 utan crossfälgar med isdäck förra våren.

Don´t think, just buy it.

Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Motard (om ett tag ;) )
Klyrre; Låter bra, är inte ute efter överdrivet mycket effekt just nu efftersom att jag fortfarande är nybörjare. (har knappt suttit på en cross :näsblod ) Så som sagt så är jag bara ute efter en billig bra första motard. Ska förresten nästan bara köra gata med den, lite skogsköra blir det väl med i bland :)

Geronimo79; Jag menade kanske inte racemotard just i motorn utan mer i utséendet, ursäkta om jag var lite otydlig :död
Men ditt tips räknas också eftersom att jag är ju inte nybörjare för resten av livet ;) Så uppskattar även sådanaha här svar :rolleyes:

PPG; Låter väldigt låvande:slicka Men vad innebär att ställa ventilerna, eller hur går man tillväga? Är det något svårt som tar lång tid eller är det något en föredetta moppe mekare (2-takt) kan göra?
Och sen undrar jag lite över det där silfiltret, någon som ahr en bild på något sådant?
Btw, mycket peppande svar! Mer sådant!!! :yoparty

En till fråga bara, vad kostar skatt/försäkring på ett ungefär? Bor lite utanför Göteborgs innerstad (Västra Frölunda) och jag är snart 20 år

Kom gärna med mer tips och idéer. Gärna lite länkar och bilder på era egna Te610 or, samt styling/tuning och "orginal" delar hadde suttit fint.

En en ggn, Tack för svaren /Figge

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Att ställa ventilerna är varken svårt eller tidskrävande.
Du har markeringar på generatorn som visar TDC i in-takten och ut-takten. Dra fram motorn till markeringarna och justera sedan ventilspelet med bladmått.
Jag laddade ner en verkstadshandbok, men du kommer att se hur buslätt det är efter första inställningen.

Tyvär har jag ingen bild på silfiltret men det sitter på höger sida långt ner har jag för mig. Du plockar ur filtret och gör rent det i samband med oljebyte.

Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Motard (om ett tag ;) )
Att ställa ventilerna är varken svårt eller tidskrävande.
Du har markeringar på generatorn som visar TDC i in-takten och ut-takten. Dra fram motorn till markeringarna och justera sedan ventilspelet med bladmått.
Jag laddade ner en verkstadshandbok, men du kommer att se hur buslätt det är efter första inställningen.

Tyvär har jag ingen bild på silfiltret men det sitter på höger sida långt ner har jag för mig. Du plockar ur filtret och gör rent det i samband med oljebyte.

Okej okej va bra att det inte är så svårt... men jag och 4-takt = :död:confused: Men ska nog fixa det när jag väl har det på plats.
Jaha är det det som sitter i "blocket" eller vad man ska säga? isf vet jag ungefär vilket det är, fast som sagt hade gärna sett en bild ändå :Bugar

Tack för hjälpen på mina frågor, riktigt bra forum! :yoparty

/Figge

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept