Husqvarna WR 125 1994 drar uselt

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Haloj!

Lillbrorsan köpte en Husqvarna WR 125 årsmodell -94 i somras.
Har renoverat den nu, bla. honat cylinder och bytt kolv.
Nu efter inkörning när vi skulle bestycka gasaren märkte vi att hojen drar uselt på alla varvtal och svarar inte på gaspådrag över halvgas.
Storlek på munstycke påverkar hur mycket alt. lite den bluddrar på lägre än ca 6k varv men vid högre gas känns ingen skillnad.
Vid halv gas stiger varven i sakta mak till näst intill fulla varv men
själva kraften saknas, känns som ca 20hk då den borde ge en bit över 30.
Har kollat så avgasporten öppnar helt, bytt tändstift, rensat avgassystemet och är nu utan idéer.
Några tips?
 

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Finns 5 lägen och har testat lägsta, högsta samt mellersta.
Har testat huvudmunstycken i storlekarna 165, 175 samt 195.
Men nålläget har väl ingen större betydelse vid full gas?
Förgasaren är en 34mm oval, kommer inte ihåg om det var Mikuni eller Keihin
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
arbomr.jpg

http://braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm <- Bra sida
Du har så rätt så. Kan tyvärr inte mycket om felsökning, men se över luftfiltret. Det skulle kunna vara så att motorn inte får tillräckligt med luft, i så fall kan man kanske prova att köra utan filter (högst osäker på det!) eller rengöra det ordentligt.

Ni får mer kraft om avgasporten får vara variabel (istället för vidöppen), annars blir den svag(are) på låga varv (därmed inte sagt att den är helt usel, jag kör min utan variabel avgasport), kanske kan det hjälpa upp den i högre varv.

Kolla om den drar tjuvluft någonstans mellan luftfilter och krök. Tjuvluft kan ge ökande varvtal (men som saknar kraft), problem med att varva ner etc... Spraya med startgas runt insuget/skarvar när hojen står på stabil tomgång, om motorn då dör (eller motorgången förändras) så har ni en läcka.

Ptja, tändstift går nog också att se över. Antingen filar ni och blåser lite och justerar elektrodavståndet, eller så köper ni nytt. Kostar runt 120 kr för ett B(R)9EG, vilket jag tror ni ska ha. Kanske ett BR10EG, båda bör fungera.


Men jag har även läst om folk som haft orkeslösa hojar (125:eek:r) medans de inkördes och sedan fått full effekt. Vet inte vad de har för diagnos dock :brinnerup
 

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Tack för tipsen,ska kolla igenom allt nät jag hälsar på hemma nästa gång!
Beställde efter en 38mm Keihin då jag har en känsla av att choken läcker på den gamla 34mm:aren som sitter på.
Så borde 38mm flatslide vara sweetspotten för denna motorn me :D
Lika bra att ha en förgasare man vet fungerar innan man lägger ner en massa tid på att bestycka den :D
 

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Problemet löst!

Tänkte bara uppdatera och meddela att det hela löste sig!
Monterade den nya förgasaren (som för övrigt var 39mm flatslide)
och motorn gick direkt bättre. Någon timmes justering senare gick den som ett skållat skogstroll! Effekten måste gått från att ha varit 20-25hk till att nu ligga närmare 40.
(Minst lika snabb som min gamla KTM 125EXC)
Felet måste alltså ha suttit i förgasaren.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top