en jättesvår fråga att svara på utan att ha sett hur tight hjälmen sitter på dig. Det finns de som tycker att en storlek för stor sitter för tight..
Är det så att hjälmen är helt ny och du får huvudvärk efter 1 - 1 1/2 timma så behöver det inte vara något fel på storleken utan att den bara formar sig.
Det jag rekommenderar när man köpt en ny hjälm som sitter tight och bra är att köra lite kortare sträckor första veckan, tex 40-60min och sen ta en liten paus. Efter ett kort tag när hjälmen format sig kan man köra längre och till slut kan du köra tills soppan tar slut.
Sen är vi alla olika könsliga. Hjälmen kanske sitter perfekt på dig men i tex motorvägsfart kanske det blir jobbigt för din nacke/huvud med vinden osv. Detta kan också leda till huvudvärk.
Så jättesvårt att svara på utan att veta
1 om hjälmen sitter tight och bra
2 om hjälmen är rätt form för dig
3 om det är en ny hjälm som håller på att forma sig
4 hur känslig du är för andra faktorer
Då allting är relativt och upp till hur man själv uppfattar saker. Har varit med om folk som tex vill ha en storlek för stora hjälmar så de har en stor glipa från skallen till hjälmen..:/ Men de flesta förstår hur viktigt det är med en hjälm i rätt storlek och form.
Har sålt tusentals hjälmar och haft kanske två som klagat och bytt till större storlek. Då testade dessa människor endast hemma och inte när de körde mc (svårt att byta en beg hjälm
Har jag förvirrat dig mer bara så ber jag om ursäkt, åk då till närmaste seriösa handlare och diskutera med denne. Lycka till