Hybridbilar är ju bara till för att döva okunnigas samveten och klara testerna med minimala utsläpp
Du har väl egentligen exakt samma utsläpp med HVO100 som med vanlig diesel, skillnaden är ju att det inte är fossila koldioxidutsläpp, men koldioxid blir det ju, och kväveoxiderna är väl på precis samma nivå?
Nähä! För jag har lärt mig att det bara är fossilt co2 som är farligt och tar vi bort det blir planeten lycklig igen! ...om det inte är naturgasfossilco2 då, den är tydligen ok.....
Till topic.
Skulle gissa, men det är en gissning, att HVO går nog de allra flesta standarddieslar att köra på, RME däremot skulle jag noga kolla både OM det går enligt tillverkaren och även vilka problem man kan vänta sig även om tillverkaren gokänner.
HVO verkar funka precis som diesel på lastbilsdieslar, har inte hört att någon volvo/scania inte får köra på det och verkar problemfritt med normala serviceintervaller och prestanda och förbrukning.
RME däremot kräver speciella bränslefilter och funkar dåligt i kyla, är bilen ny när man börjar så verkar det bli mindre problem än om man tar en som gått ett tag, upplösta avlagringar som sätter sig lite här och var verkar vara en trolig anledning, man tappar en 10-15% effekt och med förbrukningsökning i samma härad så det ekonomiska incitamentet är någonstans mellan lågt och negativt beroende på dagsaktuella priser.
Stationära motorer som ligger nära den effekt förbrukaren kräver vid topplast, typ kompressor och liknande kan helt enkelt storkna om man kör RME pga. effekttappet.
Har tidigare haft ojämn kvalité men de problemen verkar vara lösta, iaf till stor del.
Volvo godkänner endast enstaka motormodeller för RME medans scania endast stoppar några, övriga tillverkare har jag inte koll på.
Fråga på verkstan för ditt märke, de brukar säga om de finns några problem även fast de inte säger rent ut att du kan köra, är många som testat RME så där finns det ofta tips att få(gör det inte brukar tipsen vara...)HVO är ju däremot dyrare så det är inte lika många som testat det.
Jag kör på HVO, märker ingen skillnad.