Kørte en aftentur her i Malmö i dag, og hvor er det ærgeligt, at man ikke bare kan parkere sin MC mere eller mindre hvor man vil.... gratis. Det kan man i næsten hele Europa... kun Skandinavien er strikse med dette.
Malmö især er blevet mere og mere bil/MC fjendsk. Her på Stortorget i Malmö har man f.eks. før kunnet mødes (gratis) med andre MC'er og sparke dæk:
View attachment 486971
Selv bænken, hvor man kunne sidde og nyde udsigten til MC'erne har "de" fjernet. Er det fordi der larmes for meget? Nu kører man jo bare endnu mere rundt i stedet for at stoppe op.
Var nyligen på gennemrejse i de baltiske lande. I Riga centrum mødtes jeg med nogle lokale MC'er. De fortalte mig, at de normalt samles på torget, men (angiveligt) fordi nogle af MC'førerne spillede høj, russisk musik fra deres MC'er, blev det forbudt ved at man lavede torget trafikfrit. Fordi man må parkere MC'er på fortovet i Letland, rykkede de bare 20 m længere væk.
Generelt er jeg imod parkeringsafgifter; det skal ikke være nogen hemmelighed. Det er ikke størrelsen af afgiften, men bare det, at den er der. Jeg kan eksempelvis ikke se ideen i, at Christianiacykler kan parkeres gratis, og at div. el-løbehjul smides overalt... men MC-førere, der ellers kan parkere deres MC'er ansvarligt skal betale - og betale som var det en bil.
Det får mig frem til overskriften. Jeg har fået fortalt, at man bare kan parkere, hvor LapLisan ikke kommer. Men holder det? Hvor kommer hun ikke? Synes aldrig rigtigt at jeg ser nogle svensk indregistrerede MC'er parkere ulovligt. Ser man en MC parkeret ulovligt, er det en udenlandsk indregistreret udenfor Skandinavien, som formodentligt tænker, at "her må man da naturligvis gerne holde".
Da der for nyligt var valg, berørte jeg problemet overfor en af lokalpolitikerne. Han kunne ikke se, hvad der skulle være i vejen med at stille MCer på fortovet... det gør man jo allerede med 50cc'ere. Faktisk troede han, at større MC'er også måtte. Han lovede, at han ville fremsætte forslag, der tillader MC'er at parkere gratis på fortovet, men det er jo altså så ikke blevet til noget.
Vh, Lars.