Hydraulkoppling på KTM 520 SX -01 "hugger"

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Troubleshoot KTM 520 SX -01

Har sökt, men hittade inget om detta.

Min far köpte sig en KTM 520 SX igår, så nu ska han få låna ut hoj.
Hur som helst, det visade sig att efter att förra ägaren hade bytt olja i kopplingen hade den börjat "hugga" när cykeln var kall. Mycket riktigt så gjorde den det. Var dock helt okej då kopplingen var fullt indragen, det var när man började slira och skulle iväg den högg. Dock gjorde den inte det då den var varm, sade förra ägaren, och det märkte far idag också.
Förre ägaren trodde det var luft kvar i systemet. Vad tror ni? Synd att ha ihjäl kopplingen i onödan.

Tack på förhand!

Edit:
Råkade smyglåna hojen idag när farsgubben åkte bort. :angel :hoppa :crash Det var ju heller inget roligt. :näsblod

Hur som helst, så märkte jag att det gick att slira väldigt försiktigt utan att den högg på det där viset. Tycker det verkar mer som olja än lameller då? (iofs, det ena kan väl ha lett till det andra, men det hoppas vi inte på)
Gick som ett skållat jävla helvetestroll gjorde den i alla fall! Jag tror jag ska skriva en kvittens och lägga på bordet som legitimerar byte, Honda CR 250 mot KTM SX 520! :hojraket

Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Det är nog inte hydraulsystemet som strular utan själva kopplingen.
En hydraulkoppling funkar eller så funkar den inte, finns oftast inget mellanting.

kåteämm

Bakhjulsbög
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Lådbil
Kan vara för lite olja i motorn. Jag kände på min 450 att den började leva om som satan ifrån kopplingen när man slirade, då fyllde jag på lite olja så vart den finfin :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan även va fel olja i kopplingen alt i motorn..

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
Tecknet på att det är luft i systemet är att man får pumpa några gånger innan man får upp trycket i systemet, alternativt att den tappar trycket medans man drar in kopplingen. Jag skulle tro att erat är slitna lameller, kostar ca en tusing att byta!

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Låter inte som luft, utan fel olja eller slitna mellanskivor.

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
gjorde min på husan med bytte lameller och skivor men hjälpte inte
men när jag luftade och drog åt slang anslutningen i slav cylindern så blev de kanon kan även behövas byta oring på kolven i slavcylindern

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Ska testa att byta olja i motorn, fick det tipset på banan idag av den karl jag köpte min cross av. Tack för snabb respons!

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Metaladdict skrev:
2428355 Ska testa att byta olja i motorn, fick det tipset på banan idag av den karl jag köpte min cross av. Tack för snabb respons!
Med största sannolikhet så är det kopplingskorgen som är sliten!
det blir spår i den efter lammellerna,som lammellerna fastnar i därav hugger den.
Du kan slipa ner spåren i kopplingskorgen som en budget lösning:tummenupp

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Bushmyra skrev:
2428484 Med största sannolikhet så är det kopplingskorgen som är sliten!
det blir spår i den efter lammellerna,som lammellerna fastnar i därav hugger den.
Du kan slipa ner spåren i kopplingskorgen som en budget lösning:tummenupp

Var nu inte så där ond på mig.. :tungan Provkörde lite grundligare igår. Kände även att det var som ett "glapp" i överföringen om man till exempel accelererade och släppte. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det var som att den på nåt vis frikopplade mellan gaspådrag och motorbroms.. :va Om någon råkar förstå vad jag menar, var vänlig upplys mig. Sen "knastrade" det lite på nåt vis när man bromsade med frambromsen.. Och det hördes mer ju hårdare man bromsade, men det hade inte med skrapringar på gaffeln att göra, för det var ett kontinuerligt ljud.. Tack för hjälp!

El Quiño

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2003
Hoj
CRF 450
Kopplingskorg eller mellanskivor? Jag fick byta bägge på min RM250 med
samma symptom.

Skrapande ljud när du bromsar som hörs genom hjälm och annat buller låter
inte så bra. Beläggen kanske är slut. Metall mot metall.

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
El Quiño skrev:
2445285 Kopplingskorg eller mellanskivor? Jag fick byta bägge på min RM250 med
samma symptom.

Skrapande ljud när du bromsar som hörs genom hjälm och annat buller låter
inte så bra. Beläggen kanske är slut. Metall mot metall.
Ok, får kolla detta vid nästa oljebyte..

Men bromsen tar otroligt bra? Kan inte tänka mig det, snarare att nåt lager är grusigt eller nåt, men dom var stumma iaf.

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Jag har upplevt exakt samma sak på både KTM LC4 och EXC525, i båda fallen när jag bytt till Motorex power synt oljan. Problemen uppträder när motorn är ordentligt varm och pressas (läs bankörning). Ska prova en annan olja nästa gång för att se om det försvinner, dock borde det ju fungera eftersom KTM rekomenderar Motorex...

Metaladdict skrev:
2439810 Var nu inte så där ond på mig.. :tungan Provkörde lite grundligare igår. Kände även att det var som ett "glapp" i överföringen om man till exempel accelererade och släppte. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det var som att den på nåt vis frikopplade mellan gaspådrag och motorbroms.. :va Om någon råkar förstå vad jag menar, var vänlig upplys mig. Sen "knastrade" det lite på nåt vis när man bromsade med frambromsen.. Och det hördes mer ju hårdare man bromsade, men det hade inte med skrapringar på gaffeln att göra, för det var ett kontinuerligt ljud.. Tack för hjälp!

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
mada skrev:
2446125 Jag har upplevt exakt samma sak på både KTM LC4 och EXC525, i båda fallen när jag bytt till Motorex power synt oljan. Problemen uppträder när motorn är ordentligt varm och pressas (läs bankörning). Ska prova en annan olja nästa gång för att se om det försvinner, dock borde det ju fungera eftersom KTM rekomenderar Motorex...
Okej. På farsgubbens cykel står det (ja, klistermärket från fabrik sitter kvar på tändningskåpan) att det ska vara Shell Advance.. Men man kanske ska köpa nån tjära från biltema istället. :tungan Vi får väl testa!

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
prova rengöra lamellerna ochså om du ska byta olja

Metaladdict skrev:
2427646 Har sökt, men hittade inget om detta.

Min far köpte sig en KTM 520 SX igår, så nu ska han få låna ut hoj.
Hur som helst, det visade sig att efter att förra ägaren hade bytt olja i kopplingen hade den börjat "hugga" när cykeln var kall. Mycket riktigt så gjorde den det. Var dock helt okej då kopplingen var fullt indragen, det var när man började slira och skulle iväg den högg. Dock gjorde den inte det då den var varm, sade förra ägaren, och det märkte far idag också.
Förre ägaren trodde det var luft kvar i systemet. Vad tror ni? Synd att ha ihjäl kopplingen i onödan.

Tack på förhand!

Edit:
Råkade smyglåna hojen idag när farsgubben åkte bort. :angel :hoppa :crash Det var ju heller inget roligt. :näsblod

Hur som helst, så märkte jag att det gick att slira väldigt försiktigt utan att den högg på det där viset. Tycker det verkar mer som olja än lameller då? (iofs, det ena kan väl ha lett till det andra, men det hoppas vi inte på)
Gick som ett skållat jävla helvetestroll gjorde den i alla fall! Jag tror jag ska skriva en kvittens och lägga på bordet som legitimerar byte, Honda CR 250 mot KTM SX 520! :hojraket

prova rengöra/köpa nya om du ska byta olja, kan vara det ochså

Last edited:

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Problemet åtgärdat. Vi bytte motorolja (för övrigt till Texaco istället för rekommenderade Shell Advance) samt filter, och vände den yttersta mellanskivan som vi tyckte såg lite sliten ut, den verkade ha legat an mot kåpan. Efter detta kunde man slira på kopplingen i en kvart om man nu kände för det utan att det högg. Tack för hjälp!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Typsikt fel annars när mellanskivorna är slitna eller korgen sliten! Blästring av mellanskivorna brukar hjälpa ibland.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln