Hydraulstopp gaffel

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Ni som rejsar, tar ni bort hydraulstoppet ("oil lock") från gaffeln?
Jag hörde ang GSXR600 att stoppet gör att gaffeln inte bottnar så hårt,
men samtidigt gör att gaffeln "fastnar" ett tag i bottnat läge.
Alltså att det funkar bättre om man tar bort det helt.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det känns som en överkursfråga. Grabbarna grus på Wemi kan nog svara på detta. Mejla!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom som bygger om framgafflar till supersport brukar ta bort det stoppet. Ger bla lite längre fjädringsväg mm..

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Tog bort stoppen i min showa på Ässpe-ässen, höjde oljenivån tills det inte blev genomslag längre. Detta för att få samma motstånd på dämpningen hela vägen, inte en abrupt ändring..

/B

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Vid montering av Öhlins-innehåll i min gaffel ska man ta bort hydraulstoppet enligt tekniker på Öhlins

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har plockat bort detta på min ex-hoj(750R-00), lite småkrångligt men jag kan förklara hur man ska göra.
men det gör jag först om du vill, tar ju en stund.
Petter

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
R2 skrev:
har plockat bort detta på min ex-hoj(750R-00), lite småkrångligt men jag kan förklara hur man ska göra.
men det gör jag först om du vill, tar ju en stund.
Petter

Ready when you are... :)

Räcker det inte med att ta bort den där "koppen" längst ner i gaffelbenet.
Fast det kanske är krångligare på en USD-gaffel.
Men gaffeln måste ju tas isär, typiskt att man kommer på det nu precis när man fått ihop allting.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
K-micke...
Jag satt i en halvtimma och skrev en beskrivning på hur man skall göra detta, men kände mer och mer att det är överkurs.
Riskerna för fel och sabbade grejor är hög och jag vill inte på något sätt ge fel råd till nånn.
om du känner att du har koll på ditt mekande och är villig att chansa så har jag sparat svaret och kan PMa det till dig.
Vinsten av detta är inte så värst stor, kanske inte värt att göra.
Hur mycket hade du plockat isär förut? detta jobb kräver allt i molekyler.

Petter

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
R2; jag tycker nog också att det är lite överkurs just nu. Jag har hört från andra håll också att det inte bara är att plocka bort stoppet utan det ska borras/modifieras på ett speciellt sätt. Annars är det ju inga större problem att plocka isär gaffeln, det tråkiga är att jag just plockat ihop den efter byte av packboxar, fjädrar och olja. Så jag tror jag kör med den som den är nu istället tills vidare.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ok, låter vettigt.
man plockar ju ner så mycket mer än det man brukar kalla gaffeln, lika mycket som när man byter shims och kolvar, dvs precis allt.

PMa om du vill veta ändå. är hyffsat duktig att skruva gafflar, om jag bara kunde ställa in dom åxå... :mad:
K-Micke skrev:
R2; jag tycker nog också att det är lite överkurs just nu. Jag har hört från andra håll också att det inte bara är att plocka bort stoppet utan det ska borras/modifieras på ett speciellt sätt. Annars är det ju inga större problem att plocka isär gaffeln, det tråkiga är att jag just plockat ihop den efter byte av packboxar, fjädrar och olja. Så jag tror jag kör med den som den är nu istället tills vidare.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...