Hyra hoj (helst enduro/cross) - sammanställning

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Jag har för tillfälle ingen körklar hoj men är rätt körsugen...
Förra året hyrde jag en Cross via Simon (nån härifrån) för en dag inkl lärare och allt. Det var dock nån slags kickoff med extra pris och allt. Men det vart riktig skoj och fick mig nu på iden att det säkert finns en del liknande.

Jag letar efter ställen kring Stockholm (eller även söder om då jag bor i Södertälje)
där man kan hyra Enduro för att köra en eller flera dager. Antagligen att man bara Hyra hojen eller är med på någon körning där hojen ingår.
Kläder+Skyddsutrustningen har jag komplett (förutom nackkrage)

Lista gärna upp lite Företag som skulle passar, kan tänker mig att det är fler som skulle vara sugen på liknande. Gärna med vilka hojar och vilka priser och sätt att hyra det är.

1. enda företag jag vet just nu är MÖR i Södertälje.
man kan tydligen hyra KTM Enduro (vilka har de?) över tex helgen och efteråt kollas det på hojen för att bedömmer prisen - men nån fast grundpris finns väl?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Anledningen att det finns så få sånnahär grejer är att det är så få som vill betala vad det kostar. Iaf om man ska ha "riktiga" hojar, ungefär samma som att alla gokartuthyrningar kör med slöa 200++ cc honda 4-taktare helt uatn effekt som kräver minimal service, för ingen skulle vilja betala vad det kostar att hålla igång en 100cc racekart.

Tror få "vanliga" inser vad en cross/endurohoj kostar i drift om man räknar ihop allt som behöver bytas på hundra timmar (4 kolvar 1cyl 4 framdäck 8 bakdäck 3 stötdämparservice 5gaffelservice etc etc etc) och sen delar totalkostnaden med 100, så får du en ganska fin timkostnad

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Anledningen att det finns så få sånnahär grejer är att det är så få som vill betala vad det kostar. Iaf om man ska ha "riktiga" hojar, ungefär samma som att alla gokartuthyrningar kör med slöa 200++ cc honda 4-taktare helt uatn effekt som kräver minimal service, för ingen skulle vilja betala vad det kostar att hålla igång en 100cc racekart.

Tror få "vanliga" inser vad en cross/endurohoj kostar i drift om man räknar ihop allt som behöver bytas på hundra timmar (4 kolvar 1cyl 4 framdäck 8 bakdäck 3 stötdämparservice 5gaffelservice etc etc etc) och sen delar totalkostnaden med 100, så får du en ganska fin timkostnad

Fast utomlands kan man ju hyra riktiga endurohojar (ktm eller honda) med vägvisare för vad iaf jag tycker är rimliga priser, varför skulle det inte kunna funka i sverige.
Den typ av service du nämner är väl om man håller full gas och varvar till varvstopp kontinuerligt?
Kör man som nybörjare så ska väl en kolv hålla 100-200h och en cylinder åtminstone några kolvar?
Visst, man måste fortfarande byta olja/filter/ställa ventiler, men jag tror folk är villiga att betala det för det är så jävla roligt. =)

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
som sagt det verkar ju finnas som jag har hört, tex MÖR jag nämnde själv (och de arrangera ju tex resor utomlands också)
och så läste jag om nån vid arlanda som kör Enduro skolor eller vad det vart? (det skrevs om i den där "hyra cross" tråden av simon förra år men jag hitta inte tråden)

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Sedär. Flera som gått i samma tankar som jag då :D

Är ruskigt intresserad av någon form av "prova på" Enduro för att se om det skulle passa mig som morot för att ta sig utanför asfalten nån gång ibland.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har kolvbyte efter 200 timmar. Cylinderbyte nämns inte ens i manual. Gaffel och stöt 20 timmar men det kan man ju utan problem dubbla. oljebyte var 20 timma. Tror att en hoj som hyrs ut körs efektivt max 5 timmar / helg, det är rätt jobbigt att köra. Om det inte ska liggas och rulla på grusväg, men då slits ju knappt något heller.

för en 1000 kr / körtimme borde det vara väldigt lönsamt att hyra ut, då får ju dock den som har snönder nåogt ersätta dessa delarna. På 70 timmar är hojen inkänad, så det borde gå att tjäna stålar på det. Tror snarare problemet är att vi har så stor del av året då det inte är så bra före.

//O

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Det är väldigt skoj. Man är lite mör när man kommer hem...

hade missat K1322s inlägg. det låter riktig skoj och jag som älskar gotland. det kanske kan bli nåt till senare hösthar gjort liknande med min förra motard fast då vart det ibland svårt att hitta vägar man få köra på osv.
1 001.jpg

nån som vet om företag där man annars kan hämta hojen tex på fredag, köra för sig själv och sen lämnar på tex måndag?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011

4 kolvar på 100tim och 1 cylinder :va

Då plågas hojen, för mer än 100 tim måste väl en cylinder hålla ?! Eller snackar vi 2-takt nu ?!

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
man kan tydligen hyra KTM Enduro (vilka har de?) över tex helgen och efteråt kollas det på hojen för att bedömmer prisen - men nån fast grundpris finns väl?

Sist jag var där hade han:
KTM 350 exc 2012
KTM 250 exc 2012
KTM 300 exc 2012
Tror dom tog 1500:-(kan ha varit 1000:- oxå) för ett dygn + om du lyckas ha sönder något

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
4 kolvar på 100tim och 1 cylinder :va

Då plågas hojen, för mer än 100 tim måste väl en cylinder hålla ?! Eller snackar vi 2-takt nu ?!

det jag drog upp tänkte jag på min YZ 2-takt ja, dock är det bara ett axplock, är ju mycket mycket mer som slits, bromsklossar drivpaket vevstakar ja listan kan göras lång. En 4-taktare är defenitivt inte billigare i underhåll, det bara klumpar sig lite mer och när topplock och grejer behöver renoveras kommer det i stora klumpsummor.

och cylindern behöver väl sällan bytas men behövs garanterat nytt nicasil efter 100h

Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM

Sist jag var där hade han:
KTM 350 exc 2012
KTM 250 exc 2012
KTM 300 exc 2012
Tror dom tog 1500:-(kan ha varit 1000:- oxå) för ett dygn + om du lyckas ha sönder något

det låter ju riktig bra. få ta mig tiden och åka förbi nån dag. kollade för två veckor sedan men då vart bara magnus far där som inte visste priserna.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
det jag drog upp tänkte jag på min YZ 2-takt ja, dock är det bara ett axplock, är ju mycket mycket mer som slits, bromsklossar drivpaket vevstakar ja listan kan göras lång. En 4-taktare är defenitivt inte billigare i underhåll, det bara klumpar sig lite mer och när topplock och grejer behöver renoveras kommer det i stora klumpsummor.

och cylindern behöver väl sällan bytas men behövs garanterat nytt nicasil efter 100h

ja då är jag med om de är 2-takt lite kortare intervall där ja.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!