Hyra hoj på Kreta?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska ner det 7:e tills 14:de. Tänkte hyra grushoj av något slag. Finns det och vad för egen utrustning bör man släpa med sig ner? Tänkte köpa en karta men mest ta sikte på bergstoppar.

Någon med bra tips? Gissning på pris?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hej, jag var på Kreta och hyrde hoj, det finns ofta ett sjukt blandat utbud hos uthyrarna, inkl grushojar. En bekants stulna Ducati ( från Sverige ) dök upp på Kreta:rolleyes:

Asfalten är riktigt hal, man ser småungar tolva sina scootrar överallt, de enda som kör sporthoj är feta restaurangägare i taxibrallor, loafers och bögslunga runt handleden. Ingen hjälm givetvis.

Tips är att kolla bukten på norra sidan med coola grottbosättningar i bergsväggarna. Serpentinvägar finns det gott om.

Billigt!

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej, jag var på Kreta och hyrde hoj, det finns ofta ett sjukt blandat utbud hos uthyrarna, inkl grushojar. En bekants stulna Ducati ( från Sverige ) dök upp på Kreta:rolleyes:

Asfalten är riktigt hal, man ser småungar tolva sina scootrar överallt, de enda som kör sporthoj är feta restaurangägare i taxibrallor, loafers och bögslunga runt handleden. Ingen hjälm givetvis.

Tips är att kolla bukten på norra sidan med coola grottbosättningar i bergsväggarna. Serpentinvägar finns det gott om.

Billigt!

Hur är det med utrustning? Vill gärna inte släpa ner allt för mycket. Hjälm tar jag nog med. Måste bara bestämma mig för integral eller cross. Ska jag åka cross stövlar eller gatstövlar? Gat kan jag ta med, cross nej tack.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jadu, jag körde i flip-flop och badbyxor.

Hjälm verkar ingå, dessa blir dessutom snodda så fort man lämnar den på hojen, vilket de varnar för men ändå drabbade mig första dagen så jag körde utan.

Jag betalde 1800,- för en vecka inkl allt. Då körde jag bla Virago och Africatwin, de låg i samma prisklass och man fick byta lite som man ville på just det stället.

Charterbolagen försöker varna för "oseriösa uthyrare" genom att propagera för sina egna svindyra kontrakterade firmor. Undvik.

Jag såg inga skydd överhuvudet taget, någonstans. Hjälmtvång har de förvisso och uthyrarna säger att trafikkamerorna fotar hojarna och skickar böterna till dem, men det tror jag inte på alls.

Ta med handskar och typ skatedojor:)

TwinFTW

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda VTR 1000F
Försäkring

Hej, jag har inte kört där (eller jag körde 80 kubik vespa men inte någon ordentlig hoj) men jag kan tänka mig att man skall vara noga med att kolla upp försäkring. Det är ju tråkigt att förutsätta att något skit kommer att hända men det är ju så att om man inte planerar för det så riskerar det att bli extra dåligt. Är ofta så att fordon man hyr kan vara helt oförsäkrade och du får stå för eventuella skador på dem.

/ Mikael

undertaker__78

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2010
Hoj
cbr929-01 gsx1400-06 beta 290-97 drz 400sm-05
Hej, jag har inte kört där (eller jag körde 80 kubik vespa men inte någon ordentlig hoj) men jag kan tänka mig att man skall vara noga med att kolla upp försäkring. Det är ju tråkigt att förutsätta att något skit kommer att hända men det är ju så att om man inte planerar för det så riskerar det att bli extra dåligt. Är ofta så att fordon man hyr kan vara helt oförsäkrade och du får stå för eventuella skador på dem.

/ Mikael

hyrde en yamaha xt660 i en vecka fick en som gått endast 200 mil och var kanon kostade 1500kr ungefär. hjälm ingår.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hjälm får man som sagt låna/hyra. Men kvaliteten varierar, milt sagt. En gatstövel låter inte fel. Crossstövlar tror jag att uthyrarna knappt har sett på tv... Det är mycket asfalt på Kreta, fast i varierande skick. Och de grusvägar man ser är ofta grova och torra. Inte så mycket söl, mao, om det inte regnar. Har aldrig sett till några skyddskläder hos uthyrarna.

Oktober kan vara +25 på Kreta, eller +20 med moln, duggregn och kuling som vi hade häromåret i oktober. Eller lite regn, om du har otur. Men inte kallt.

Jag hade nog valt en allvädersjacka (med uttagbart foder) och ett par mc-jeans (med skydd) för att klara de flesta eventualiteter. En tjock mc-byxa kan bli tufft om du får en varm vecka. Och köra i chinos och sneakers som grekerna känns heller inte rätt (att köra i flipp-flopp och linne hör nog högsommaren till, i oktober är nog chinos/jeans mera rätt - för en grek :)

Det blir förstås svalare på hög höjd. När vi var på Kreta i oktober 2008 hade vi en morgon med +6 och solsken på 1200 meters höjd. Då var klockan 9.00 på morgonen, och vi såg solen stiga över bergstopparna (2500 m ö h).

Några timmar senare låg vi på stranden på sydkusten, badade, kletade på solskyddsfaktor och beställde öl för att svalka oss... Alltså, ta med dig både foder till jackan och badbyxor! :)

Foto: oktobermorgon i bergen på Kreta, foto taget vid 8-tiden på morgonen, genom ett bussfönster.

Bifogat

• IMGP3211.jpg
    IMGP3211.jpg
    229.3 KB · Visningar: 182
Last edited:

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fan detta ju verkligen trevligt. Så det är inte så mycket grus? Om det mest är asfalt åker jag nog utan skydd. Grus vill man ju automatiskt pressa lite på och stoppa ner stöveln i backen men om inte det behövs så klarar man sig med betydligt mindre skydd.

Tusen tack för alla svar.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Grus är det bara om du "svänger av". I stort sett alla sevärda platser ligger efter sinnesjuka asfalterade vägar, Balos undantaget. Varierande kvalitet på beläggning men helt ok.
Utrustning utöver hjälm är väldigt sällsynt, skinnställ vet dom inte ens vad det är där nere :D
Västra sidan med utgångspunkt Chania är att föredra, mycket roligare vägar där än mitten/östra sidan på ön.

Vissa vill ju upptäcka allt själv, men hojta till om du vill en hojkarta eller tips, hittar bättre där än vad jag gör i Stockholm :tummenupp

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Som på alla semesterorter så verkar det inte vara så roligt rent försäkringsmässigt, att tänka på som alla skrivit innan är att asvalten är riktigt hal på många ställen. De kör med små säkerhets marginaler och verkar totalt livsfarligt.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Kolla priser! De som är "godkända" av charterfirmorna är dyra som satan. Var inne och vände på en firma som tog 700 kr/dag för en 250. :mad:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Min charterledare stod och orerade på samlingen att "det är livsfarlig att hyra på egen hand" vidare så drog han en skröna att det var en turist som råkade ha sönder ett bakljusglas och fick köpa ut hela hojen av hyrfirman:rolleyes:

Själv hade jag inte KK för tillfället och hyrde på en kompis KK varför hyra genom researrangören var uteslutet:D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....och som med allt man hyr utomlands. Kolla och dubbelkolla hojen efter skador och skavanker. Varenda liten repa du kan se bör du peka ut för uthyraren gärna få svart på vitt att de fanns där innan du hyrde. Det är lättförtjänta pengar för dem att behålla deposition eller t.o.m ta inte extra pengar för samma skada gång på gång för att entusiastiska turister inte bryr sig om att kolla vilka skador som redan finns när de hyr.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tvärtom, dom flesta firmorna har full försäkring utan självrisk.

Det var det svar jag fick när jag frågade en infödd grek som inte jobbade på uthyrningsfima också.

Uthyrarna säger nog att man får pröjsa allt man har sönder och hoppas att man är extra försiktig med grejorna, alt betalar bra för sånt dom ändå tar på försäkringen och charterbolagen vill givetvis tjäna pengar genom sina svindyra uthyrare.

Har vi inte ett par greker på forumet förövrigt, dom borde ju veta!

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hyrde en XT 660 på Rhodos för två veckor sen. Att jag inte kollade drivpaketet innan jag märkte hur kasst det var. Ryckigt värre...

Uthyrarna skröt med EXTRA FULL INSURANCE som var typ kasst. Man skrev på att om det skulle bli nåt så skulle det krävas polisrapport osv. Dvs. om man själv kör åt pipan eller lägger den så betalar man själv. Vilken superförsäkring va!?

Var inte planerat men jag behövde transport så jag körde i öppen hjälm (de hade inte full face), T-shirt och shorts plus tennisdojjor. Skitsmart men gick bra...

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Hyrde en XT 660 på Rhodos för två veckor sen. Att jag inte kollade drivpaketet innan jag märkte hur kasst det var. Ryckigt värre...

Uthyrarna skröt med EXTRA FULL INSURANCE som var typ kasst. Man skrev på att om det skulle bli nåt så skulle det krävas polisrapport osv. Dvs. om man själv kör åt pipan eller lägger den så betalar man själv. Vilken superförsäkring va!?

Var inte planerat men jag behövde transport så jag körde i öppen hjälm (de hade inte full face), T-shirt och shorts plus tennisdojjor. Skitsmart men gick bra...

Vad jag förstod så fungerade försäkringen liknande på kreta... Men ni som tycker den var awesome får gärna förklara vilket bolag ni tog

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...