Dit ska jag. Nu verkar det som att jag bara får en heldag att köra på så nu vill jag ha den bästa rutt för en dag.
Skulle jag välja rutt skulle jag åka enligt följande (om det bara var en dag).
Ta valfri väg ner till Fragkokastello -> Sfakia (sinnessjuk utsikt när du klättrar upp för berget!) -> Geourgioupoli -> Exopoli -> Vamos (typ här är det läge att köpa världens bästa honung!) -> Gavalochori -> Almyrida -> Kalives -> Kalami -> Gamla motovägen till Souda -> mot flygplatsen men följ skyltarna till Akrotiri -> Skyltat mot Stavros (där dom spela in Zorba) och sen vägen längs med kusten ner till Chania, via Kalathas. Då kommer du från berget och ser hela Chania från ovan!
Sen börjar det riktigt roliga
Från Chania följer du skyltarna mot Kissamos (stora vägen rakt igenom centrum). När du kommer till världens dummaste korsning tar du sikte på Omalos. Du paserar genom Marmaras & Episkopi och halvvägs mot Omalos kommer den botaniska trädgården (Garden of Eden). Väl värt ett stopp om dom har öppet!!! Du åker sen slingerkrokarna hela vägen upp till Samaria. Fantastisk natur där uppe & lunchhaket ligger på en av klippväggarna.
Tillbaka ner så svänger man av i Omalos och tar sikte på Vasiliana. Ta sen valfri väg ner till Sougia via Temenia (där dom gör deras version på MER) och kolla in hippies/nudister/dykare
Sen är det i mina ögon 50/50 på att åka tillbaka upp & med sikte på Pappadiana -> Paleochora eller att åka motorvägen tillbaka mot Chania. "Motorvägen" svänger konstant, har helt ny asfalt och är ruskigt kul att köra (se filmklipp på trött Megane med plattan i mattan, det går uppför!).
Hur som, leta dig ner till Voukolies och sen mot Topoli/Topolia -> Vlatos -> Elos men det är skyltat hela vägen till Elafonissi vilket är målet. Ofta framröstad som Europas bästa strand. Åk ner & titta på medelhavets maldiverna och sen på vägen tillbaka gäller det att hålla tungan rätt i mun. När du är längst ner i svackan och har vattnet precis utanför på vänster sida kommer vägen du kom på fortsätta höger men det finns en liten avfart om du kör rakt fram/vänster.. Du ser en stor bassäng & Stomio om du kollar på Google maps, ta vänster där nere i svackan. Du kommer tro att du kört fel flera gånger men du är på rätt väg!
Kör mot Livadia -> Kampos -> Sfinari -> Platanos -> Kavousi -> Falasarna. Ytterligare en riktigt fin strand och hela vägen från Kampos & fram så åker du på bergsryggen med en enastånde natur nedanför dig.
Väl i Falasarna så är det dags att kolla på klockan Har du tid/ork kvar & fått fatt på en "offroad" skulle jag åka ut till Balos. Det är lagunen du ser längst upp på udden längst ut till väster (japp, det är grusvägen man ser på Google maps!). Dock krävs det en riktig offroad hoj om du vill komma fram. Med gathoj är det inte ens värt att försöka.
Efter det kan det omöjligt finnas tid kvar! Ta gamla motorvägen hem genom turistorterna Gerani, Platanias osv. Efter det kommer du aldrig vilja åka dit (Kretas Polen typ)
Det här är ju en heldagsutflykt, men känns det för långt skulle jag skippa Akrotiri-halvön följt av Fragkokastello.
Eftersom jag ska jobba imorgon men inte alls vill gå & sova så tog jag mig tiden att göra en karta också
Slänger upp den och lite blandade bilder från färdvägen. YT-filmerna går det väldigt sakta i, men det är p.g.a lutningen. I en normal B/C-klass hyrbil så håller man fullt på 2'an bara för att bibehålla farten uppför
Hoppas du får en bra resa och är du något du undrar över så är det bara dra ett PM, hittar som sagt väldigt bra där :ska_bli_pensionär_i_kalives
PS. Säkert massa stavfel men är för trött för att korrekturläsa, var inte alls meningen det skulle bli så långt Kartan är inte heller den bästa men visar ungefär färdvägen, orterna i texten stämmer dock.
[YOUTUBE-ID]Qb6dy_2BudQ[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]gVc2nFp-wK0[/YOUTUBE-ID]
Bifogat
Last edited: