Hyra MC i Malmö (uppkörning & utrusttnings krav??)

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tjena, det är så att jag vill vara helt förberedd inför sommaren så att jag inte glömmer bort något helt ska ta A obeg, innan dem höjjer till 24 är bara 21. Har GSX-R 1000 k6 och jag kommer antagligen inte kunna köra upp med den ska vara svin svårt vad jag hört så undrar ifall någon I malmö trakterna hade kunnat tänka sig att låna ut sin hojj för uppkörningen? för pengar självklart och sen undrar jag vad det är för krav på utrusttning som man ska ha ? antagligen som lagen säger hjälm eller?

Mvh
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
40 sek letande....

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

Du har väl övningskört innan du försöker köra upp så förhoppningsvis har du full utrustning även när du övningskör?!

Vad gör det svårare att köra upp med gixxern? Du ska kunna hantera den lika dant i trafiken sen ju. Kan du inte köra upp med den kan du ju inte hantera den i stadstrafik i heller. :va
 
Last edited:

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad gör det svårare att köra upp med gixxern? Du ska kunna hantera den lika dant i trafiken sen ju. Kan du inte köra upp med den kan du ju inte hantera den i stadstrafik i heller. :va

Jag förstår din poäng, men helt sant är det inte. Har sett folk försöka köra upp med såväl större kromslädar som guldvingar, och det går helt enkelt inte. En del hojar är helt enkelt inte gjorda för de tighta svängar som lågfartsbanan kräver. En Gixxer tycker jag dock borde gå, men samtidigt har en sporthoj en hyfsat hög tyngdpunkt och en svängradie som utklassas av flera mindre och smidigare typer av hojar. Jag själv hade exempelvis helst inte kört upp på en nyare sportliterhoj om jag haft ett val...

Vad jag viull komma fram till är att jag förstår varför TS vill ha en annan hoj att köra upp på, för jag själv hade nog gjort likadant. Samtidigt förstår jag din synpunkt money, att man ska kunna hantera den hoj man senare ska använda i trafiken. MEN! Är lågfartsbanan verkligen ett mått på vad som krävs av dig som förare ute i trafiken? Jag själv tycker att den är lite väl hård, för vem sätter inte ner fötterna om det förenklar din situation ute i verkligheten?:) Så jag tycker att det är helt ok att köra upp på en mer lättkörd hoj, uppkörningen är trots allt till för att visa att du kan uppföra dig i trafiken och inte huruvida du är en expert på att hantera hojar i låg hastighet. Vi snackar liksom inte stuntVM här, kan man bara köra hojen dugligt samt bete sig ute i trafiken så borde det duga:) Trix och snygg körning hör ändå inte hemma i trafiken, och onödigt långsam krypkörning utan att sätta i fötterna tycker jag nog kvalar in i dessa kategorier.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
För de pengarna som någon kommer att ta för att låta dig hyra, och bekanta dig med en ny hoj, inkludera riskerna och dyl, det blir inte lönt. Köp en yamaha xj 900 eller honda cb 750 mitten 80 tal för mellan 8 och 10 papp. Är samma typ av cyklar som körskolor föredrar. Du kan skrynkla dem lite på manöverbaneträning utan att de direkt sjunker i värde. Sälj dem för liknande pengar då du tagit kortet. Problem löst.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Krav på utrustning: skyddsjacka, skyddsbyxor (allvädersställ, eller skinn) skyddshanskar, mc stövlar/skor och sedan hjälm. Tips, köp egen utrustning, när jag hade uppkörning så hade jag inte egna skor, så jag fick låna skor som var allldeles för stora.
 

sellingj

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
kojan
Hoj
husqvarna sm450RR
kör med gixxern.
jag hade en k5a när jag körde upp och den gick super fint i högfarten, lågfarten var lite
knivig men håller man tungan rätt i mun så är de inga problem.
4 gånger tränade ja på konbana innan min uppkörning och de gick vägen,
så kör med din hoj och lycka till..
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jag körde upp på en BMW av cross-modell, runt 650 kubik (tror körskolan hade låtit borra upp den för att motorn skulle vara tillräckligt stor/stark för att vara godkänd vid uppkörning för tung MC). Lättare cykel än så för uppkörning hittar man nog inte. Och en sådan är knappast värd några stora summor, så det borde inte vara omöjligt att låna eller hyra en för en billig peng. Det kanske finns någon som har något dylikt som andrahoj eller så?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
För de pengarna som någon kommer att ta för att låta dig hyra, och bekanta dig med en ny hoj, inkludera riskerna och dyl, det blir inte lönt. Köp en yamaha xj 900 eller honda cb 750 mitten 80 tal för mellan 8 och 10 papp. Är samma typ av cyklar som körskolor föredrar. Du kan skrynkla dem lite på manöverbaneträning utan att de direkt sjunker i värde. Sälj dem för liknande pengar då du tagit kortet. Problem löst.

Ja köp en sån sen dra till sydsvenskans parkering på fosie industriområde , sätt uppenbarligen konbana och kör en halv dag
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
40 sek letande....

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

Du har väl övningskört innan du försöker köra upp så förhoppningsvis har du full utrustning även när du övningskör?!

Vad gör det svårare att köra upp med gixxern? Du ska kunna hantera den lika dant i trafiken sen ju. Kan du inte köra upp med den kan du ju inte hantera den i stadstrafik i heller. :va

Tycker du är lite väl tuff mot grabben. Jag skulle inte vilja köra upp på någon av mina
hojar om jag skulle vara tvungen att göra det idag. Och då har jag ändå kört hoj i mer än 30år!

Min fru tog MC kort för två år sedan, vi var ute och satte upp konbana efter hur uppkörningen
ser ut.
Njet säger jag. Det påminner inte mycket om stadskörning. Och sen ska du lägga till att de flesta som kör upp är jäkligt nervösa, vilket inte gör det lättare.

Hyr/låna en så hanterbar hoj som möjligt. Er6a, Gladius, BMW 650, Z750, ja det finns många.
Sträva efter en smal hoj, med låg tyngdpunkt och upprätt körställning
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Behöver man ha MC stövlar? eller räcker det med något i typ av vinterskor av skin?
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Tycker du är lite väl tuff mot grabben. Jag skulle inte vilja köra upp på någon av mina
hojar om jag skulle vara tvungen att göra det idag. Och då har jag ändå kört hoj i mer än 30år!

Min fru tog MC kort för två år sedan, vi var ute och satte upp konbana efter hur uppkörningen
ser ut.
Njet säger jag. Det påminner inte mycket om stadskörning. Och sen ska du lägga till att de flesta som kör upp är jäkligt nervösa, vilket inte gör det lättare.

Hyr/låna en så hanterbar hoj som möjligt. Er6a, Gladius, BMW 650, Z750, ja det finns många.
Sträva efter en smal hoj, med låg tyngdpunkt och upprätt körställning

Jag körde upp på en Z750 i höstas. Den hade dock styrstoppsklackarba nedfrästa en centimeter för att man ens skulle ha en chans att komma runt i vändningen. Det var ändå riktigt tajt. Inspektören tillät mig att gå över sidolinjen lite. Provade konbanan med min TLS det var stört omöjligt att ens leda runt den på den bredd som konbanan har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Behöver man ha MC stövlar? eller räcker det med något i typ av vinterskor av skin?

Det går säkert bra med kraftiga boots, du vet såna som kromslädeåkare har på sig. Men jag skulle aldrig ens tänka på att åka literklubba utan helställ (2-delat ok) ryggskydd, vettiga handskar och riktiga stövlar... Och en bra hjälm (dvs inte plast)...

Snåla inte på det som räddar livet på dig alternativt skyddar dina fötter från att krossas totalt.

Kolla på nätet, på fcmoto.de kan du hitta en komplett bra utrustning för under 10k.
 
Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51

OT: Fan så mycket mer imponerande än generic youtube klipp på töffar som slangar till "häftig" nyrock musik. Men kanske bara jag som får ståfräs av folk som kan hantera sin hoj ordentligt :-/

On topic: Med tillräckligt träning kan du antagligen klara det med GSX-R:en, man får använda sig av annorlunda teknik vid lågfartsbanan p.g.a. tightare mellan styrstoppen (kanske går att justera?), typ att man viker ner den för att komma runt.

Jag var i kontakt med trafikskolor när jag raggade hoj till uppkörningen, men de flesta var skeptiska eller så hade de hojarna bokade dagen för min uppkörning. Lånade en släktings hoj tillslut.

Men ponera att du använder din hoj till uppkörningen, då skulle jag se till att träna dubbelt så mycket manöverbana som du kanske tycker att du behöver. Landsvägskörning kan du skita i för det ska mycket till för att bli kuggad där, så nöt manöverbana 3-4 ggr i veckan så fort det blir barmark. Öva inte längre tidsperioder än du orkar, kontraproduktivt att kasta runt hojen om du är uttorkad/onti i huvudet/trött i kroppen.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Det går säkert bra med kraftiga boots, du vet såna som kromslädeåkare har på sig. Men jag skulle aldrig ens tänka på att åka literklubba utan helställ (2-delat ok) ryggskydd, vettiga handskar och riktiga stövlar... Och en bra hjälm (dvs inte plast)...

Snåla inte på det som räddar livet på dig alternativt skyddar dina fötter från att krossas totalt.

Kolla på nätet, på fcmoto.de kan du hitta en komplett bra utrustning för under 10k.

Jag har redan Lindstrands ställ helställ, och AVG k-4 glasfiber hjälm och ordentliga handskar ryggplatta ska jag inföskaffa mig snart. Stövlar gillade jag inte riktigt obehagligt. Köpte allt på MC-huset nytt så
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Behöver man ha MC stövlar? eller räcker det med något i typ av vinterskor av skin?

När jag körde upp så var det krav på oss att ha full utrustning (ryggplatta, stövlar, handskar och ett äckligt varmt goretex ställ...)
Vi hade strålande sol och närmare 30 grader den dagen :död
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top