Hyra MC Malaga

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Nu så
Hej.
Har allvarliga planer att hyra hoj i Malaga i början av juli för att få köra riktigt fina vägar i trakterna. Funtar på att hyra här: http://www.rental-motorcycle.com/europe/spain/malaga_rental.html. Någon som har erfarenhet av dessa eller annan uthyrare i närheten?

Någon som har koll på regler och försäkringar. Har kollat runt en del men blir inte helt klok på vad som gäller, tycker det låter lite luddigt:
"Included:- Insurance: unlimited civil responsibility, fire, theft, and damages* *except insurance excess".
För mig med Iors ljusa syn på tillvaron låter det som jag blir ansvarig för allt ont som kan hända öht utan begränsning.

Tips mottages tacksamt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Unlimited civil responsibility är väl den del som täcker eventuella skadestånd mot dig, så det bör du ha. Dvs om du kör fast i en bäver, flyger av hojen och raserar någons fina förtält på husvagnscampingen så täcker den delen kostnaden för detta.

Brand, stöld och skador är väl ganska klart vad det täcker.
Insurance excess är självrisken som du bör veta vad den är på så att den inte är oskäligt hög.

Sen bör du ju ha egen olycksfallsförsäkring som täcker utlandet. Kolla med ditt eget försäkringsbolag, de kanske kan vet lite om hur det fungerar i utlandet med hyrda fordon och försäkringar för "turister".

Försäkring: obegränsat skadeståndsansvar, brand, stöld och skador *
* utom självrisk
 

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Nu så
Ja e ju aldrig fel att kolla med fb förstås, jag gör det.
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
http://www.rentabike.org/

Där har du en annan uthyrare i området att jämföra med om du inte redan sett den. Snubben där åkte och hämtade skinnjackor åt mig, men märkte rätt snabbt att det var omöjligt att åka runt med i juli
 

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Nu så
Tack, har sett den men det lutar åt den andra nu. Var du nöjd?
Minns du vad för försäkring du tog och var det dyrt.

Tycker själv att man alltid tycker man räknat med allt och så kommer de med en försäkring som är precis lite mindre än man kkan tacka nej till osså blir det änny lite dyrare.
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Tack, har sett den men det lutar åt den andra nu. Var du nöjd?
Minns du vad för försäkring du tog och var det dyrt.

Tycker själv att man alltid tycker man räknat med allt och så kommer de med en försäkring som är precis lite mindre än man kkan tacka nej till osså blir det änny lite dyrare.

Försäkringen går på ca. 5-10euro per dag. Står på sidan om du klickar på hojjen. Man kunde inte välja bort den. Var jättenöjd, men då repade jag inte hojjen heller så har ingen aning hur dom hanterar en eventuell olycka.

Fick arugmentera i 1h när jag råkade nämna att jag hade haft kort i en vecka. I spanien tar dom tydligen för lätt mc som automagiskt går över till mellan och sen tung efter ett par år eller nåt i den stilen. Jag visade på körkortet att jag hade den största motorcykeln på mitt körkort och så ringde han chefen så gick det bra sen.

Tänk på att det krockas mer i Spanien än i Sverige.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tipps till din resa .. åk mot Ronda, så jäkla nice! ligger ett litet MC kaffe mitt på oxo där det brukar samlas MASSOR med folk som kör hoj .
 

Bifogat

  • ronda.jpg
    ronda.jpg
    132.9 KB · Visningar: 336

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
http://www.rentabike.org/

Där har du en annan uthyrare i området att jämföra med om du inte redan sett den. Snubben där åkte och hämtade skinnjackor åt mig, men märkte rätt snabbt att det var omöjligt att åka runt med i juli

Tack, har sett den men det lutar åt den andra nu. Var du nöjd?
Minns du vad för försäkring du tog och var det dyrt.

Tycker själv att man alltid tycker man räknat med allt och så kommer de med en försäkring som är precis lite mindre än man kan tacka nej till osså blir det änny lite dyrare.
MotoMercado i Fuengirola är skitbra att ha att göra med. Har hyrt där vid flera tillfällen.

Vägar finns det massor, massor, massor av men jag kan rekommendera er att dra från Fuengirola, via Mijas upp till Ronda genom naturreservatet. Missa inte heller San Pedro de Alcantara (kanonbeach) och det självklara mingelstället för Spanien och Europas mångmiljonärer Puerto Banus. Skulle nog titta på att dra en vända via Estepona till Gibraltar. http://www.viamichelin.com/viamichel...ce=0&x=16&y=10

Ta med egen hjälm och eventuellt skyddskläder (dom har nada av den varan i Spanien) och hyr en off road, deras Transalper funkar finfint. Vägkvalitén varierar kraftigt.

Vägen till Ronda är kanon men man ska inte välja den alla föreslår, den är relativt tungt trafikerad och Spanjackasen kör med döden som insats (fattar varför dom får fram duktiga, RR, F1 och rallyförare, det där är ju vanlig trafikrytm för dom)
En sak till, åk inte ner för att köra hoj i slutet av juli eller augusti.
Den bofasta befolkningen på Costa del Sol (hela solkusten från Malaga till Gibraltar) är 7 miljoner under lågsäsong och ökar till 21 miljoner under högsäsong!! Och nästan alla är på semester och tar sig ett glas eller två (eller fler) i samband med bilkörning. Dessutom är det så jä- la varmt att man inte kan ha MC kläder på sig utan att avlida av värmeslag.

Vill man österut från Malaga föreslår jag att besök i Nerja.
 
Last edited:

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Nu så
Tack för tipsen, hjälm o kläder åker med som handbagage så man inte blir stående utan.
Har mest tänkt mig längre österut, ovanför Motril, Almeria o runt Sierre Nevada. Har varit där en del (utan hoj). Jäkligt fina, små vägar o i stort sett utan trafik, perfa för ngt offroadigt. Sen får man ju se hur långt man rör sig.
 

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Nu så
Så nu har jag vart där.
Hyrde i Marbella Motomercado, FZ8 blev det, inte vad vi önskat men allt utom skotrar var uthyrt, hade hoppats på mera offroadaktigt. Jämfört med vad jag var van vid var det en raket.

Hittade ett antal fantastiska vägar, hade lite otur med vädret, trippen över Sierra Nevada fick ställas in pga dimma.

I stort jäkligt lyckat, kan bara rekommendera MotoMercado.
Lyckades tappa hojen med lite repor som följd, men inge gnäll utan "that's what can happen".

Håller man sig bara borta från vägarna längs kusten och motorvägarna är vägarna (där vi var iaf) glest trafikerad.

Jag rekommenderar er att testa.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Väcker liv i den här tråden.

Jag och en polare ska ev åka ner i mitten av april, har tänkt att hyra hoj i Malaga eller i närområdet, nån som har några mer tips om mcuthyrare än de som nämns?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Väcker liv i den här tråden.

Jag och en polare ska ev åka ner i mitten av april, har tänkt att hyra hoj i Malaga eller i närområdet, nån som har några mer tips om mcuthyrare än de som nämns?

Kom precis hem efter en vecka där nere. Hyrde själv en MT-09 från Moto Mercado (deras filial i Torremolinos som ligger nära Malagas flygplats). Väldigt bra att ha och göra med - en holländare som driver stället. IMTBike är en annan MC-uthyrare jag också sett många andra rekommendera, men då är det BMW som gäller: http://www.imtbike.com/motorcycle-rentals/

Ett tips är att köra vägen över bergspasset mellan Grazalema och Zahara de la Sierra (verkar heta CA-531 eller CA-9104 beroende på vilken karta man kollar). Serpentinväg med god beläggning som bjuder på fullkomligt magisk utsikt och kalsongbyte efteråt. Bara kantstenar som är några decimeter höga skiljer vägen från rejäla stup. Från Zahara kör man sen tillbaka mot Ronda längs sjön via A-2300 som bjuder på en orgie av snabba kurvor med knäskrapspotential. Tänk på att den spanska asfalten kan vara ganska hal, även vid torrt väglag.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Väcker liv i den här tråden.

Jag och en polare ska ev åka ner i mitten av april, har tänkt att hyra hoj i Malaga eller i närområdet, nån som har några mer tips om mcuthyrare än de som nämns?

Vart tänker ni hålla hus där nere?
Själv drar jag ner till Marbella 21:a April och stannar t.o.m. 13:e Maj.
Det enda jag har inplanerat på min resa är att kolla på MotoGP racet på Jeréz 1-3:e Maj.

Tror att Sportgaraget kan hjälpa dig/er med hoj där nere (dom hjälpte mig iaf!).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top