Hyra MC utomlands...

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Sticker till Cypern imorgon och kommer antagligen inte vara körduglig under hela veckan. Men slänger upp tråden ändå.

Jag har blivit väääldigt sugen på att hyra mc de gångerna jag har varit på solsemester under vinterhalvåret. Men jag har bara hyrt en gång och då var det i thailand och jag hyrde scooter (WTF?)
Då var det jag och en tysk snubbe som kände för att cruisa runt lite och det slutade med att vi begav oss in i djungeln för att leta efter nått jävla vattenfall som skulle finnas där (det fanns inte där). Tysken fick ju höra, när han lämnade tillbaka sin scooter, att han hade repat den och minnsan skulle få betala för det. Jag kommer inte ihåg hur mycket det var men det var dyrt iaf. Men men, några samsong-redbull senare så var väl det glömt :tummenupp

Vad har ni för erfarenhet av att hyra mc utomlands?
Är det vanligt att bli tvingad att stå för skador som fanns på cykeln redan innan/skador som inte har någon större sexuell betydelse pga att cykeln ser ut som crap i övrigt?
Vilka länder ska man akta sig för att hyra mc i?

Shoot!:glömdet

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Själv kvadda jag en X4 när jag var där och fick bara betala självrisk för jag kände han som hyrde ut men man får nog ta bilder på hojen innan man kör därifrån så att man kan bevisa att man inte har gjort skadorna själv.
Billig och enkel försäkring mot bedrägeri som är väldigt vanligt i vissa länder...

Edit...du måste ta bilderna när ägaren ser på, annars e det ju skitsamma :gnissla

Edit igen....jag känner en mycket seriös mc-uthyrare i Thailand om nån e intresserad..

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nu har jag bara hyrt hoj 2 gånger på Keta men min uppfattning är inte som sådan att man blir lurad på gamla skador..

när man skriver på hyres avtalet så bockar man ju i extra försäkring osv som gör att man max betalar 100€ i självrisk om man förhåller sig till deras regler. MC är inga problem men hyr man scooter tex på Kreta så får dem inte köra längre än 40km från uthyrningstället hos vissa uthyrare osv.

jag har inte uppleft några problem med Platanias-tours.com där jag hyrt MC på kreta iaf.

EDIT: givetvis får man betala 10€ extra för självriskförsäkringen osv.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
En polare vart tvungen att betala skador han inte vart orsak till och som fanns på hojen när han hämtade den på en hyrd Harley i USA. I det fallet så kom det ersättningskrav två veckor efter att han kommit tillbaka till Sverige igen och inte när han lämnade tillbaka hojen. Totalsnurrigt. Dom helt sonika drog pengarna från hans konto och skickade ett brev med några bilder på skadorna. Han hade tyvärr INTE fotograferat hojen själv när han hämtade och lämnade den. Han försökte att få tillbaka pengarna via sin bank och han skrev till HD´s huvudkontor i USA men det gick inte då han inte hade några egna bilder att bifoga. Det vart dyyyyrrrrtttt. Helt snurrigt.

Det finns idioter och oärliga människor lite överallt och jag tror faktiskt att man gör sig själv en tjänst om man är lite noga och fotograferar hyrfordonet både när man hämtar och lämnar det. SAMT att man ser till så att man får ett papper påskrivet av uthyraren där det står att hojen är återlämnad i samma skick som när den hämtades ut. Gör man det så är det nog svårt för dom att lura en på pengar. Det har hänt fler polare att uthyrare försökt få gamla skador betalade av en annan kund än den som orsakade skadorna men i fallet med HD´n så lyckades dom.

MVH//J

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag har hört att i thailand så själv uthyraren tillbaks sin uthyrda moppe och man krävs då på full ersättning.

En polare vurpade med en moppe där. Men han lämnade in den till en firma som lagade den innan han lämnade tillbaks den till uthyraren de märkte inget.

Själv hurde jag en R1 i phuket utan problem och hyr nog fler problem. Tipsen man fick här var vädligt bra för att undvika obehagligheter.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning