Hyrbil, garanterad modell?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Säg att man ska hyra en bil i Frankrike vid en hyffsat stor flygplats.
På flygplatsen verkar följande uthyrningsföretag finnas;
Alamo
Budget
Avis
Sixt
Europcar
Hertz

Vill hyra en liten bil och fiat 500 verkar trevlig.
Finns det några bolag som kan garantera att jag får en viss modell när jag hyr?
På europcar kan jag få;
Fiat 500
Fiat panda
Ford ka
Seat ibiza

Om jag bokar en "fiat 500 eller likvärdig".
Trevlig bajsmacka om man får en panda eller ka.

Lösning?

Bokar man via hertz så är man garanterad modell om man väljer "fun collection" men det är en hel del dyrare men kanske den enda lösningen?

Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ja normalt sett så är det inte en viss modell du bokar utan en viss storlek.
Ibland kan du på plats bli erbjuden en annan modell om det är något som uthyrande tror skulle passa eller kunna hjälpa uthyraren i logistiken.
Är du ute efter en specifik modell får du nog se till att ha det ordentligt specificerad på kontraktet.
Testa gärna fun collection det kan nog bli bra.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
I frankrike är det strafftullar på bilar med motorer över 1.2l, således blir småbilar på hyrbilsföretag oftast de med minsta motorn möjligt..

Vill man ha lite större och roligare är det säkrast att man bokar det. Jag brukar tillexempel alltid få Skoda Superb när jag bokar en VW Passat eller motsvarande.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Enligt erfarenhet brukar uthyrningsfirmorna prioritera storleksklass inte val av bil. Åtminstone när det gäller de mindre klasserna.

Försökte boka en 500 under de två senaste semesterresorna till Italien. Ena året fick jag en Alfa 147 med en rätt stark diesel, vilket jag inte direkt beklagade. Andra året fick jag en Nissan Micra 4d med en klen bensinmotor..

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag har under det senaste halvåret rest en del med hyrbil i Tyskland. Vi bokar alltid en "VW Golf, or similar" vilket borde vara relativt säkert, men inte då. Jag har kört allt från Audi A3 till Skoda Yeti till Fiat 500L med tvåcylindrig dubbelturbo. Den sistnämnda kan för övrigt vara världens sämsta bil, men hittills har vi aldrig lyckats få en Golf.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Senaste 5 åren hyrt bil utomlands 4-5 gånger, bokat "golfstorlek" och ALLTID blivit uppgraderad till större. Så det är ett lotteri tydligen...

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Mitt tips är att välja diesel. Som så många andra skrivit får du alltid något annat. De gånger jag har valt diesel har jag dock inte blivit missnöjd med motorn.
P.S. akta dig för fartkamerorna i Frankrike de sitter högt upp på lyktstolpar och liknande och behöver inte identifiera föraren. Har fått 4 st på posten. :crash

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Mitt tips är att välja diesel. Som så många andra skrivit får du alltid något annat. De gånger jag har valt diesel har jag dock inte blivit missnöjd med motorn.
P.S. akta dig för fartkamerorna i Frankrike de sitter högt upp på lyktstolpar och liknande och behöver inte identifiera föraren. Har fått 4 st på posten. :crash

Det är en sanning med modifikation. Jag fick en riktigt trött diesel på flygplatsen i Nice för ett par år sedan. Det var en Citroen C4 med den klenaste dieseln i modellprogrammet. Den hade stora problem på de kuperade vägarna på Rivieran. Väl uppe i motorvägsfart kändes det som om bilen skulle gå i pilens riktning varje gång vägen svängde lite. Extra påtagligt när man satt passagerare.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Tack för svar!
Fun collection är som sagt ett alternativ men till ett väldigt högt pris och milbegränsning. Fiat 500 eller liknande kostar 2000 (via sixt) och fiat 500 cab i fun collection kostar 3400 och max 225 mil.

Inte riktigt värt sitt pris när jag kan få en C-klass eller liknande på hertz för 2500.

Angående fartkameror så är och kör jag väldigt mycket i Frankrike så jag ser inte det som ett problem.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det blev en "Premium, 4-Door, Auto Trans, Air Con", "mercedes Classe C - GPS eller motsvarande" för ynka 2500kr.
Fråga mig inte varför den bara kostar 500kr mer än en "opel corsa eller liknande" :).

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO