Hyresvärd/Garage

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Får en hyresvärd säga upp ett avtal bara för att höja priset?
Fick hem papper om att mitt kontrakt är uppsagt samt bifogat två nya som jag MÅSTE skriva på för att få behålla den (dock med förhöjd hyra)
Är det bara att skriva på eller kan jag strunta i det? (vill mycket gärna ha kvar garaget då)

Hyresvärden är Stena Fastigheter.

Med vänlig hälsning C

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det är ett helt korrekt förfarande, standard inom fastighetsvärlden då man hyr ut andra objekt än boende.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vill påminna mig om att hyresvärden måste säga upp kontrakten i god tid (månader i förväg) i samband med att han vill justera upp hyran på just garage eller lokaler. Men förfarandet är riktigt. Hyresvärden måste säga upp kontrakten för att kunna höja hyran. Ofta är det därför garagehyror släpar efter rejält och sedan höjs kraftigt i förhållande till när hyresnivån sattes 10 år tidigare eller så.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kolla ditt gamla kontakt noga... där står villkoren för uppsägning av nuvarande kontrakt. Med lite tur så har hyresvärden ex. valt att justera hyran enligt % eller motsvarande (för dig) fördelaktigt sätt. Man får inte säga upp hyreskontrakt enbart för att man vill höja hyran, -det är ju en av orsakerna varför man skriver ett kontrakt från början!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kolla ditt gamla kontakt noga... där står villkoren för uppsägning av nuvarande kontrakt. Med lite tur så har hyresvärden ex. valt att justera hyran enligt % eller motsvarande (för dig) fördelaktigt sätt. Man får inte säga upp hyreskontrakt enbart för att man vill höja hyran, -det är ju en av orsakerna varför man skriver ett kontrakt från början!

Njae, kontraktet kan ha helt andra orsaker än så och eftersom kontraktet antagligen innehåller hyreskostnad så sägs detta upp för att ett nytt kontrakt ska upprättas.
Därmed inte sagt att han förlorar sitt kontrakt, besittningsrätten (som kan vara obefintlig vid garage?) är ju hans i detta fall.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Njae, kontraktet kan ha helt andra orsaker än så och eftersom kontraktet antagligen innehåller hyreskostnad så sägs detta upp för att ett nytt kontrakt ska upprättas.
Därmed inte sagt att han förlorar sitt kontrakt, besittningsrätten (som kan vara obefintlig vid garage?) är ju hans i detta fall.

självklart skriver man kontrakt av flera orsaker än hyran... Jag ville bara upplysa TS om att kontrakt är bindande och att om hyresvärden vill höja hyran, så måste det ske enligt kontraktet. Hur kontraktet är skrivet/tidsbundet eller vilka vilkor det innehåller kan jag inte ta ställning till, då jag inte har läst det. TS kan kanske berätta det om han vill!?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Självklart är det en tidsperiod att ta hänsyn till, antagligen 3 månader i detta fallet. Hyreshöjning måste inte ske enligt kontraktet i detta fall uppenbarligen, då de säger upp kontraktet för att upprätta nytt.
Ibland kan man få ett nytt kontrakt för att det har gjorts ändringar, inte bara på hyran då så klart.
Att däremot säga upp kontraktet och inte erbjuda ett nytt utan giltig orsak (att hyra ut till annan till exempel är inte giltig orsak, säkerligen finns det undantag som bekräftar regeln) är inte överens med de lagar och stadgar som brukar gälla vanligtvis.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping