Hysteri i däckvalet?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
När man befinner sig på det här forumet ett tag märker man snart att folk vad nästan än de åker på ska ha de mjukaste jäkla suddgummidäcken som finns på.
Sen klagas det över livslängden o plattslitna däck på 300 mil.

Är det inte lite hysteri över det här, och klarar man sig inte på lite mindre mjuka däck på gatan?

Vad tycker ni?

Är det verkligen sån enorm risk för släpp på ett mediummjukt modernt sporthojsdäck på gatan att man lätt väljer halva livslängden på däcket?
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Se det som att du har en liten extra marginal ifall det håller på att skita sig, räddar däcket situation med det extra greppet som finns så är det garanterat värt det. Sen att man vid vanlig körning inte ens utnyttjar hälften av däckets grepp är en annan femma.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Silwer skrev:
...

Är det verkligen sån enorm risk för släpp på ett mediummjukt modernt sporthojsdäck på gatan att man lätt väljer halva livslängden på däcket?


Nej, det är totalt käpprätt med hysterin här eftersom de extremsportiga däck som oftast väljs i de här diskussionerna är markant sämre landsvägsdäck än sporttouringbröderna.

Ska man köpa nytt så är det min bergfasta övertygelse att de rejsmackor som vi tävlar på är riktigt dåliga val.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Gilgo skrev:
Se det som att du har en liten extra marginal ifall det håller på att skita sig, räddar däcket situation med det extra greppet som finns så är det garanterat värt det. Sen att man vid vanlig körning inte ens utnyttjar hälften av däckets grepp är en annan femma.


Det där extragreppet finns där när däcket är 70 grader varmt..... :va
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag brukar köra på Michelin Macadam eller motsvarande. Greppar mer än väl på gatan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Chrille skrev:
Nej, det är totalt käpprätt med hysterin här eftersom de extremsportiga däck som oftast väljs i de här diskussionerna är markant sämre landsvägsdäck än sporttouringbröderna.

Ska man köpa nytt så är det min bergfasta övertygelse att de rejsmackor som vi tävlar på är riktigt dåliga val.

Intressant svar, är det så som du beskriver så måste jag säga att väldigt många gör fel val av däck.

Jag begrier givetvis att det beror på hur man kör, åker man i ren tävlingsfart på kurvig väg så är det kanske bättre med bandäcken då, men annars?

Som sagt inte bara en gång man hört "vafan 300 mil o det är tokplatt på mitten"
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag har alltid undrat hur man sliter ut däcken på 300 mil. Vågar inte tala om hur länge mina bakelithårda macadam räcker :rodnar.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Silwer skrev:
Intressant svar, är det så som du beskriver så måste jag säga att väldigt många gör fel val av däck.

Jag begrier givetvis att det beror på hur man kör, åker man i ren tävlingsfart på kurvig väg så är det kanske bättre med bandäcken då, men annars?

Som sagt inte bara en gång man hört "vafan 300 mil o det är tokplatt på mitten"

Tokplatt på mitten blir det ju om man bara gasar rakt fram och det är väl faktiskt så de flesta kör.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
enhjuling skrev:
Tokplatt på mitten blir det ju om man bara gasar rakt fram och det är väl faktiskt så de flesta kör.

jo men det förstår jag med, men anser du då inte att det är rätt bortkastat med bandäck då?
När de kunde valt ett annat som hållit 5-600 mil i stälet eller liknade.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Silwer skrev:
....att folk vad nästan än de åker på ska ha de mjukaste jäkla suddgummidäcken som finns på. Sen klagas det över livslängden o plattslitna däck på 300 mil.

Är det inte lite hysteri över det här, och klarar man sig inte på lite mindre mjuka däck på gatan?

Jodå....jag håller med. Att köra racedäck på gata är bara dumt. Om man inte vill byta stup i kvarten...o har ett fet däckskassa.

Man kan köra fort på "mellandäck" oxå. Och dom har dubbelt så lång livslängd och ett absolut fullgott grepp. Det funkar att köra både på landsväg o bana.

Okej dom blir inte lika läckert "slitna" på sidan.. ;) men mycket är för syns skull för många hojåkare.

Som t.ex. knäskrap...!!! :tungan Bättre om folk koncentrerade sig på att lära sig köra hoj... än att försöka få i knät. För knäskrap är inget kvitto på att du kör snabbt eller bra.

//Madsomkörfortutanattskrapaknän :)

PS: Och SNÄLLA inget jävla tjat om att jag är avundsjuk på er som kan skrapa. :rolleyes: Tackar...tackar..!!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Madhonda skrev:
Jodå....jag håller med. Att köra racedäck på gata är bara dumt. Om man inte vill byta stup i kvarten...o har ett fet däckskassa.

Man kan köra fort på "mellandäck" oxå. Och dom har dubbelt så lång livslängd och ett absolut fullgott grepp. Det funkar att köra både på landsväg o bana.

Okej dom blir inte lika läckert "slitna" på sidan.. ;) men mycket är för syns skull för många hojåkare.

Som t.ex. knäskrap...!!! :tungan Bättre om folk koncentrerade sig på att lära sig köra hoj... än att försöka få i knät. För knäskrap är inget kvitto på att du kör snabbt eller bra.

//Madsomkörfortutanattskrapaknän :)

PS: Och SNÄLLA inget jävla tjat om att jag är avundsjuk på er som kan skrapa. :rolleyes: Tackar...tackar..!!
Du är bara avundsjuk på oss som kan skrapa.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
En annan viktig tanke i sammanhanget är att rejsmackorna blir i varieande grad idiothala om det regnar.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Silwer skrev:
Intressant svar, är det så som du beskriver så måste jag säga att väldigt många gör fel val av däck.

Jag begrier givetvis att det beror på hur man kör, åker man i ren tävlingsfart på kurvig väg så är det kanske bättre med bandäcken då, men annars?

Som sagt inte bara en gång man hört "vafan 300 mil o det är tokplatt på mitten"

Om jag skall köpa nya för gata blir det Metzeler Sportec M1 eller Michelin Sport, nu har visst Michelin kommit med ett ännu bättre gatdäck Michelin Pilot Power. Köpa nya Rennsport RS2/RS1 är inte direkt smart, men beggade tycker jag är en bra affär (utom när det regnar ).
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Chrille skrev:
Nej, det är totalt käpprätt med hysterin här eftersom de extremsportiga däck som oftast väljs i de här diskussionerna är markant sämre landsvägsdäck än sporttouringbröderna.

Ska man köpa nytt så är det min bergfasta övertygelse att de rejsmackor som vi tävlar på är riktigt dåliga val.

Som vanligt har Chrille rätt...

Läste ett intressant test i engelska Bike där som jämförde olika däck på gata. Dom kör INTE lika mesigt som i princip alla andra gör... ändå visade det sig att dom mellan sportiga däcken var bäst näst före touring däcken, och sist dom extrem sportiga däcken! (Bäst i detta fall är alltså endast fäste)
Kör man på bana hinner inte däcken svalna, men på gatan har du alltid (utom extremt kurviga vägar som du känner extremt väl) sträcker då man inte ligger och nöter! en raka behöver inte vara lång för att kyla!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Temperaturen.......

Silwer skrev:
jo men det förstår jag med, men anser du då inte att det är rätt bortkastat med bandäck då?
När de kunde valt ett annat som hållit 5-600 mil i stälet eller liknade.

Helt bortkastade pengar....!!

Ett däck avsett för bana har du ingen möjlighet att få upp till rätt arbetstemperatur när du kör på gatan/vägen.
Och då fungerar det inte som det är tänkt, så nån extra "marginal" får du inte, snarare tvärsom..!

Det är, enligt Michelin själva, egentligen så att på gata/väg klarar du inte av, utom när det är extremt varmt i asfalten, att få rätt temperatur i Pilot Sport!

Det är, "Utvecklat för krävande sportcyklar som även kör på bana" som det står på Michelins hemsida.

Pilot Road........till och med det är "overkill" för den som utnyttjar sin sporthoj ordentligt på gata/väg, men det finns inte så många alternativ.

Men det är ju så att det "kostar att ligga på topp".

Kör själv Pilot Road...kört 450mil...börjar synas lite slitage i mitten, borde klara sig minst 1000 - 1200mil.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
triple skrev:
Som vanligt har Chrille rätt...

Läste ett intressant test i engelska Bike där som jämförde olika däck på gata. Dom kör INTE lika mesigt som i princip alla andra gör... ändå visade det sig att dom mellan sportiga däcken var bäst näst före touring däcken, och sist dom extrem sportiga däcken! (Bäst i detta fall är alltså endast fäste)
Kör man på bana hinner inte däcken svalna, men på gatan har du alltid (utom extremt kurviga vägar som du känner extremt väl) sträcker då man inte ligger och nöter! en raka behöver inte vara lång för att kyla!

Om jag har läst samma test som du (och det antar jag) så körde de faktiskt när det var blött ute. Det är inte alla som gör det. Och speciellt inte ligger och pressar när det precis har duggat lite.
Och sen var det inte "fäste" de mätte utan tempratuen och jämförde med tillverkarens uppgift när däcken skulle prestera bäst.
Hade det varit över 20 och solsken hade det varit annan ordning misstänker jag.
Fast visst är det lite korkat att handla Rennsport soft och gnälla över dålig livslängd.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jag köpte nya däck nyligen. Det blev en uppsättning Pirelli Diablo.

Än så länge är jag skitnöjd med dom. Jag litar lixom på dom och det är väl det som är viktigt för mig.

Eftersom jag är en kass förare så vill jag ha däck som jag litar på och kan hjälpa mig när jag gör fel. Det handlar alltså mer om att dom inte ska släppa när jag bromsar fel än att dom ska klara feta powerslides... Som min hoj knappast klarar i vilket fall som helst. :)

Mjukare däck än Diablo vill jag absolut inte ha. Dom är ganska mjuka och slits nog fort. Men som sagt, för mig är det viktigt att lita på mina däck.

/Lucky9
 

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Södertälje/pershagen
Hoj
Obesiktigad...
Hmm detta är intressant. Jag har kommit över ett par D 208 Super soft (bak), till bra pris men anar att det kan bli lite väl mjukt, har någon erfarenhet av detta däck.. Hittar ingenting om super soft bak på forumet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top