Hysteri i däckvalet?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Eh, just detta har väl inte varit något stort problem i denna tråden? Elelr ville du bara, som vanligt, ha sagt att gatåkjare inte vet något om däck, dvs att det bara är tävlingsförare som kan uttala sig i frågan?

Fel. Det finns mängder med människor som vet en massa om däck. Jag vet inte speciellt mycket. Därför frågar jag om råd parallellt med insamlandet av egna erfarenheter.

Generellt anser jag att köra med RS1/2 på landsväg är som att torka röven med klorblekt mönstrat skethuspapper - det ser fräck ut men är onödigt dyrt och ofta lite för mjukt för att funka riktigt bra.

EDIT/ jag skojar inte när jag säger att jag anser Pilot Race vara farliga och RS1/2 är overkill även om de kanske inte är lömska på samma sätt.

Om jag ska handla däck till gatan för 4000:- så väljer jag helst ett däck som klarar ALLA vanligt förekommande väglag bra. Det anser jag inte att RS1/2 gör.
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Säg ett däck som du tycker är bättre så ska jag testa det. hållbarheten struntar jag i.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har kört ca 1500 mil på metzeler MEZ4 samt sportec, hållbarhet ca 3-500 mil. Lurigt som satan när dom va kalla och det var kallt ute (körde i mellan 5-25 grader med dessa) Pris ca 5000/uppsättning

har kört ca 1000 mil med battlaxserien (BT022 samt 012F), bra däck, lite luriga i kallt när dom är kalla, annars jättebra, livslängd: bak: 300-350 mil, fram: ca 700 pris ca 5000/uppsättning

har kört ca 3000 mil på rennsport, uteslutande RS1 fram och RS2 bak. Supergrepp alltid i alla temperaturer (dåligt i regn, men då kör jag inte hoj, så det är inget argument för mig, de gånger jag har kört i regn har det inte varit någon fara...) och supergrepp kallt. Håller ca 5-700 mil fram och 3-400 bak (alltså lika länge som battlax), fegkör man håller dom 6-800 mil fram och 4-600 bak.

//jaG

Chrille skrev:
Allt är relativt men tre-fyra hundra mil på pilot Race och ~150 mil på Rennsport RS1'or ger mig iaf en bra hum.

Orsaken till att jag tycker är (enligt mig):
Den gatknutte som köper nya RS1'or gör en dålig affär. Högt pris, kort livslängd, taskigt grepp på allt annat än asfalt och inte ens där imponerar det förrän det blir varmt. RS1or bak är tom för mjuka att köra bana med enligt flera i depåerna.

Jag tror att ett modernt sporttouringdäck är likvärdigt eller bättre på allt utom ren bankörning.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men erkänn nu att nästan alla du känner som kör racedäck på gata kör med bankörda... om man köper nya däck är jag inne på din linje med. Men jag har aldrig betalat mer än 1000 / uppsättning för rennsport....

tycker du annorlunda då?

//jaG

Chrille skrev:
Fel. Det finns mängder med människor som vet en massa om däck. Jag vet inte speciellt mycket. Därför frågar jag om råd parallellt med insamlandet av egna erfarenheter.

Generellt anser jag att köra med RS1/2 på landsväg är som att torka röven med klorblekt mönstrat skethuspapper - det ser fräck ut men är onödigt dyrt och ofta lite för mjukt för att funka riktigt bra.

EDIT/ jag skojar inte när jag säger att jag anser Pilot Race vara farliga och RS1/2 är overkill även om de kanske inte är lömska på samma sätt.

Om jag ska handla däck till gatan för 4000:- så väljer jag helst ett däck som klarar ALLA vanligt förekommande väglag bra. Det anser jag inte att RS1/2 gör.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Zeb_Macahan skrev:
Jag har kört ca 1500 mil på metzeler MEZ4 samt sportec, hållbarhet ca 3-500 mil. Lurigt som satan när dom va kalla och det var kallt ute (körde i mellan 5-25 grader med dessa) Pris ca 5000/uppsättning

har kört ca 1000 mil med battlaxserien (BT022 samt 012F), bra däck, lite luriga i kallt när dom är kalla, annars jättebra, livslängd: bak: 300-350 mil, fram: ca 700 pris ca 5000/uppsättning

har kört ca 3000 mil på rennsport, uteslutande RS1 fram och RS2 bak. Supergrepp alltid i alla temperaturer (dåligt i regn, men då kör jag inte hoj, så det är inget argument för mig, de gånger jag har kört i regn har det inte varit någon fara...) och supergrepp kallt. Håller ca 5-700 mil fram och 3-400 bak (alltså lika länge som battlax), fegkör man håller dom 6-800 mil fram och 4-600 bak.

//jaG

Jag skulle vilja lägga till ME Z1 på din lista över luriga däck, det var kanon på motard, ej på sporthoj.
håller med dig till 100% i övrigt.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
-PLM- skrev:
Säg ett däck som du tycker är bättre så ska jag testa det. hållbarheten struntar jag i.


De däck som jag personligen har mycket gode erfarenhet av är en utgången serie av Avon, men sanningen är den att hittar jag inte bättre däck för gata än RS1/2 när jag börjar köra gata igen så blir det nog en cross. Jämförelsevis kan jag ju säga att jag slängt ett MeZ2 för att det var för halt i blött. I den stora världen regnar det ibland.

Bättre är livslängd, ekonomi, fäste i alla väglag osv

Det som ni däremot glömmer är att det här är en smakfråga. Därför kvittar det vad jag tycker om era däck. Ni kan köra på fälgkanterna om ni vill.

Tycker/tror ni att RS1/2 är de bästa däcken som finns så finns det ingen anledning att köra på annat, man ska lita på prylarna. Att jag sen anser att ni bränner pengar till ingen nytta är ju min åsikt.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Bandäck är billiga, så ingen fara för mig. Jag vill gärna testa ett däck som är bättre än rennsport, så kommer du på ett med bättre kallegenskaper och med bra varmegenskaper vill jag testa det. När det är blött kör jag raka vägen hem, de egenskaperna kvittar för mig.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Zeb_Macahan skrev:
Men erkänn nu att nästan alla du känner som kör racedäck på gata kör med bankörda... om man köper nya däck är jag inne på din linje med. Men jag har aldrig betalat mer än 1000 / uppsättning för rennsport....
....
...

På sätt o vis har du ju mer rätt i det läget. Jag hade inte gjort så men kör man inte långt emellanåt så kvittar det ju.

Det tunga ekonomiska argumentet går ju bort, men rent säkerhetsmässigt ska man komma ihåg att enligt en enig knuttekår så är Metzler/Pirelli de enda rejsostar som är säkra när det är kalla.

Michelinen VET jag att den är lömsk och den tycker jag ALLTID är fel på gata.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Om jag ska handla däck till gatan för 4000:- ...
Men varför tar du upp det? Det finns ingen här som förespråkar det alternativet. Vi snackar om beggade racedäck :fakta

Edit: är det bara jag som tycker det är roligt att stressa Chrille lite :D
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Men varför tar du upp det? Det finns ingen här som förespråkar det alternativet. Vi snackar om beggade racedäck :fakta
....

Då vill jag ha ett beggat Avon Azaro istället för det gillar jag allroundfästet i bättre och har bättre livslängd. Kan du ordna det?


Chrille skrev:
....
Ska man köpa nytt så är det min bergfasta övertygelse att de rejsmackor som vi tävlar på är riktigt dåliga val.

Det här var, lite otydligt, ett av mina första inlägg i tråden.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Jag kör med Bridgestone BT-014 nu, återkommer med lite mer åsikter när jag kört lite mer än 15 km... Har faktiskt inte haft några jätteproblem med gatdäck, men å andra sidan kör man sällan med sladd med gatdäck...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Håller med dig till 100% om att det bara är supercorsa/rennsport som har på gatan att göra. Dunlop och Michelin är obehagliga på gata eftersom dom har så askassa egenskaper kalla. Dessutom är Rennsport/supercorsa mer förlåtande för en amatör som inte kan dämparinställningar så bra. Stark stomme och bra gummi är inte någon nackdel!

//jaG

Chrille skrev:
På sätt o vis har du ju mer rätt i det läget. Jag hade inte gjort så men kör man inte långt emellanåt så kvittar det ju.

Det tunga ekonomiska argumentet går ju bort, men rent säkerhetsmässigt ska man komma ihåg att enligt en enig knuttekår så är Metzler/Pirelli de enda rejsostar som är säkra när det är kalla.

Michelinen VET jag att den är lömsk och den tycker jag ALLTID är fel på gata.
 

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
Von Vettet skrev:
Det är nog mer en fråga om priset för en uppsättning än själva däcket i sig. Eftersom väldigt många av oss köpper beggade racedäck så blir det oftast rennsport eller dunlop.

Men ett bra tips: om ni vill ha kanongrepp med betydligt längre livslängd för gata bör ni sätta på slicks.... :tummenupp
Då får ni det bästa ur två världar :rofl


Har ett gäng slicks liggandes..... funkar dom bra på gata....kör du med dom skurna eller o skurna
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top