Hysteri i däckvalet?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Silwer skrev:
Ja du slår då mig iaf, 7-800 mil har vanliga bakdäck räkt på den tiden jag körde boldoren:lol
De är ju jättesmala och slits hårt så tung som den är.
3000 mil, jag kan inte fatta hur det går till ens:lol

Jo det förra backelit däcket gick långt. Hur långt detta brigestone kommer gå vet jag ej, men jag har kört ca 300-400mil och det märks inte att det är använt. Så en skvätt borde nog detta däck gå.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Jag poängterade att mina erfarenheter av Rennsport är MYCKET ringa...
Det spelar ingen roll. Du är tävlingsförare - vilket är det finaste man kan vara i motorcykelkretsar. Man är sas lite finare och bättre än gatåkarna. Det gäller även om man är långsam. Därför måste vi buga oss inför dina ord :Bugar
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bingo skrev:
Det spelar ingen roll. Du är tävlingsförare - vilket är det finaste man kan vara i motorcykelkretsar. Man är sas lite finare och bättre än gatåkarna. Det gäller även om man är långsam. Därför måste vi buga oss inför dina ord :Bugar
Beror på, stuntare kan vara det med eller självmordspiloter, beror på vem man snackar med.
Vi vanliga åktöntar är bara allmänt löjliga.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Hade Metzeler Mez4 på förut, har ett sånt kvar fram. Nytt bakdäck blev Pirelli Dragon. Funkar kanon båda två...

Undrar varför jag valde dem? :brynad
 

Bifogat

  • däcksflickor.jpg
    däcksflickor.jpg
    71.5 KB · Visningar: 123

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Thundercat skrev:
Hade Metzeler Mez4 på förut, har ett sånt kvar fram. Nytt bakdäck blev Pirelli Dragon. Funkar kanon båda två...

Undrar varför jag valde dem? :brynad

Du måste totalt missat att Amber var dunlops tjej. Jag kör dunlop i år igen :rolleyes: :tummenupp
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag håller med Zeb och PLM till fullo.
Snålade lite och skulle köra slut på det Bridgestonedäcket som satt på när jag köpte hojen. Kommer inte ihåg vad det heter men det skulle motsvara Pilot Road. Kontentan var en highsider som kostade mig lite delar, en repig hoj plus jävligt ont i höften...
Oj så mycket billigare det blev istället för att jag krängde på "riktigt" gummi istället :huvet
Angående fästet i Supercorsa när de är kalla. Kunde inte hålla mig i februari utan var tvungen att åka ut och leka lite på E4:an. Inga som helst problem med wheelis eller stoppies omgående, detta trots +3.
När andra hängt på med sportturingdäck (som enligt vissa här ska greppa bättre när de är kalla) så har de haft stora problem med att hojen håller sig på 2 hjul istället för att kliva upp på 1, det enda som hände var att de ritade svarta streck i gatan... detta vid samma tillfälle som jag glatt rullat runt på 1 hjul...
Angående grepp vid nedlägg så har jag inte vågat prova det vid kallt väglag så det får andra orda om.

Mjukt ska det va, inte värt min hälsa och plånbok att snåla med däcken.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
D208:eek:r var jävulskt hala på min gixxer 1000 när jag tog ut den i ca 5 grader och fisåkte lite...
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Felix skrev:
D208:eek:r var jävulskt hala på min gixxer 1000 när jag tog ut den i ca 5 grader och fisåkte lite...

Dunlops däck är värdelösa enligt mig. Kört på både D207 och D208. Mer snabbstyrt är det enda positiva jag har att säga. Tar lång tid att få upp temp, tappar temp snabbt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
-PLM- skrev:
Dunlops däck är värdelösa enligt mig. Kört på både D207 och D208. Mer snabbstyrt är det enda positiva jag har att säga. Tar lång tid att få upp temp, tappar temp snabbt.

Hehe, just 207 och 208 har det rejsats med oerhört, och så sent som förra året räckte de väl till en SM-vinst för Cralle i Veidec. Samt att 250sp kör med dem.
Tyckte iofs inte det tog så lång tid att få upp dem i temp, däremot tappar de tempen fort. Men det är sådant som krävs av ett rejsdäck, de ska komma upp i rätt temp, samtidigt som de inte ska överhettas..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Hehe, just 207 och 208 har det rejsats med oerhört, och så sent som förra året räckte de väl till en SM-vinst för Cralle i Veidec. Samt att 250sp kör med dem.
Tyckte iofs inte det tog så lång tid att få upp dem i temp, däremot tappar de tempen fort. Men det är sådant som krävs av ett rejsdäck, de ska komma upp i rätt temp, samtidigt som de inte ska överhettas..

Det är i såna kommentarer man ser att det mesta som skrivs av snabba gatknuttar angående däck är ren och skär BS.

Ett däck som man kör en 250 SP på 1.05 och en SS600 på 1.01 runt knudan värdelöst? Håhåjaja....
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag trodde vi pratade gata nu? det är säkert jättebra för bana, har inte sagt nåt annat.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
-PLM- skrev:
Jag trodde vi pratade gata nu? det är säkert jättebra för bana, har inte sagt nåt annat.

Jo, men då dyker fråga upp igen, vilken modell av 207 och 208 körde du?
Finns ju ett gäng olika modeller.
Sen ska jag väl säga att jag körde "vanliga" gat 207'or också, skitfina i början, men så fort de var lite slitna med betoning på rätt lite, så var de inte alls lika najs längre.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
oFFkeFF skrev:
Jo, men då dyker fråga upp igen, vilken modell av 207 och 208 körde du?
Finns ju ett gäng olika modeller.
Sen ska jag väl säga att jag körde "vanliga" gat 207'or också, skitfina i början, men så fort de var lite slitna med betoning på rätt lite, så var de inte alls lika najs längre.

Det var GP på bägge tror jag. För gata finns det bättre däck än de, på bana vet jag inget om dom.
 

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525EXC-07
Chris Ash skrev:
Det är i såna kommentarer man ser att det mesta som skrivs av snabba gatknuttar angående däck är ren och skär BS.

Ett däck som man kör en 250 SP på 1.05 och en SS600 på 1.01 runt knudan värdelöst? Håhåjaja....

Dom blir iaf jävligt ostabila i höga farter...och vid nedslag vid wheelies mm...Funkade dock bra på bana... Även om jag föredrar rennersport eller supercorsa...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Däckets viktigaste egenskap: bra balans vid nedtagning av wheelies.

Alla kan väl få köra på vilka däck de vill?
Jag tyckte Metzeler SportecM1 var en utmärkt kompromiss mellan fäste, pris och livslängd för gatkörning.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Perra skrev:
Dom blir iaf jävligt ostabila i höga farter...och vid nedslag vid wheelies mm...Funkade dock bra på bana... Även om jag föredrar rennersport eller supercorsa...

Du får inte snabbstyrdheten för ingenting, det är inga klossar direkt.
 

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525EXC-07
Chris Ash skrev:
Du får inte snabbstyrdheten för ingenting, det är inga klossar direkt.

Ja det är väl så. Men dom passar dock inte för mig på gatan. Så jag kör på supercorsa istället...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Försökte låsa framhjulet med Rennsport RS1. Ca 18C ute och promenadsvala däck. Helt omöjligt var det. Spelade ingen roll var jag satt på hojen. Häcken for up i ofrivilliga stoppies utan minsta släpp. Vet inte om det betyder så mycket men jag blev i alla fall impad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top