Hysteri i däckvalet?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Klart de gör! De är ju tävlingsförare :fakta


Eller så vet "dom" inte bättre men har en annan uppfattning om saker som är väldigt personliga.

Jag tycker kalla rejsmackor är väldigt oprecisa och hala när de är kalla. Jag tycker att ett vettigt sporttouringdäck funkar bättre.

Det tycker inte Zebban, PLM och Bingo.

Vad är problemet?

EDIT/ Det viktigaste är faktiskt däcket egenskaper i förhållande till egen förmåga och hoj. Det ska kännas bra helt enkelt.

Ett stort problem med däcksnack bland gatknuttar är just allt skitsnack. Tex så kan jag inte berätta något om snabbstyrdhet pga däcken för någon men gång på gång hör man detta argument från gatåkare. Beror det på:
A. Att jag inte har fattat det här?
B. Att gatåkare ofta river av plattslitna däck och slänger på språjlans. sen när hojen funkar som den ska igen så berättar de för kompisarna att hojen blev snabbstyrd med de nya däcken. Och så rullar bollen...
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Chrille skrev:
B. Att gatåkare ofta river av plattslitna däck och slänger på språjlans. sen när hojen funkar som den ska igen så berättar de för kompisarna att hojen blev snabbstyrd med de nya däcken. Och så rullar bollen...


Huv'et på spiken! Samma sak med den upplevda skillnaden mellan 190- och 180-däck, antagligen.
 

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
cykel
prisfråga

Det är nog mer en fråga om priset för en uppsättning än själva däcket i sig. Eftersom väldigt många av oss köpper beggade racedäck så blir det oftast rennsport eller dunlop.

Men ett bra tips: om ni vill ha kanongrepp med betydligt längre livslängd för gata bör ni sätta på slicks.... :tummenupp
Då får ni det bästa ur två världar :rofl
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Von Vettet skrev:
Det är nog mer en fråga om priset för en uppsättning än själva däcket i sig. Eftersom väldigt många av oss köpper beggade racedäck så blir det oftast rennsport eller dunlop.
Jag tror knappast de begagnade däck som finns räcker till så många procent av gathojar som rullar, det är o förblir få som kan handla på det sättet.

Många här på SH kanske men inte i övrigt.
 

Skorpan

Guest
Mattias skrev:
Huv'et på spiken! Samma sak med den upplevda skillnaden mellan 190- och 180-däck, antagligen.
håller inte med
det där har jag testat 2 gånger nu och det ÄR en jävla skillnad mellan 180 o 190 däck
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Skorpan skrev:
håller inte med
det där har jag testat 2 gånger nu och det ÄR en jävla skillnad mellan 180 o 190 däck


Har du då bytat nytt och fräscht mot nytt?
Eller bytat fram och tillbaka mellan likvärdigt slitna däck, som du har slitit in båda två?
 

Skorpan

Guest
Chrille skrev:
Har du då bytat nytt och fräscht mot nytt?
Eller bytat fram och tillbaka mellan likvärdigt slitna däck, som du har slitit in båda två?
helt nytt en gång o halvsletet nyligen
måste säga att det var en bra skillnad
 

Skorpan

Guest
Chrille skrev:
Med samma däcksmärke? :gnissla

Det är nog också olika från person till person.
jupp,bägge var rennsport första gången o från rennsport till pilotsport andra gången
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag tvivlar inte på att rejsåkarna är bra mkt bättre på att köra än mig, men det hör inte hit. De som säger att Rennsport är hala som kalla kan inte ha kört det på gata, inte bara jag som har dessa åsikter! De enda andra racedäcken jag testat är dunlops, och de behöver värmas upp ordentligt! De sporttouringdäck jag kört på fram har varit hala hela tiden, kalla som varma.
Rennsport är hala när det är blött, men då kör man ändå inte inspirerat.
Blir irriterad på vissa i tråden som absolut ska ha rätt för att de minsann är raceråkare.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
-PLM- skrev:
.....
Blir irriterad på vissa i tråden som absolut ska ha rätt för att de minsann är raceråkare.

Säger inte att jag har rätt - jag berättar vad jag tycker.

Förenklat sagt så tycker jag att det finns bättre däck att köpa för gatkörning, det tycker inte du.

Chrille skrev:
....

EDIT/ Det viktigaste är faktiskt däcket egenskaper i förhållande till egen förmåga och hoj. Det ska kännas bra helt enkelt........
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Chrille skrev:
Säger inte att jag har rätt - jag berättar vad jag tycker.

Förenklat sagt så tycker jag att det finns bättre däck att köpa för gatkörning, det tycker inte du.

överens :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
-PLM- skrev:
JDe som säger att Rennsport är hala som kalla kan inte ha kört det på gata...
:fakta Vilket iofs aldrig hindrat någon från att tycka här...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Säger inte att jag har rätt - jag berättar vad jag tycker.
Hur kan du tycka så starkt om något du vet så lite om? Du har väl aldrig kört några längre studner med rejsdäck på gata?

Ur påståendet "kalla rejsdäck på bana är mycket halare än varma rejsdäck på bana" kan man inte dra slutsatsen att kalla rejsdäck på gata har sämre fäste än kalla gatdäck på gata.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Ett stort problem med däcksnack bland gatknuttar är just allt skitsnack. Tex så kan jag inte berätta något om snabbstyrdhet pga däcken för någon men gång på gång hör man detta argument från gatåkare. Beror det på:
A. Att jag inte har fattat det här?
B. Att gatåkare ofta river av plattslitna däck och slänger på språjlans. sen när hojen funkar som den ska igen så berättar de för kompisarna att hojen blev snabbstyrd med de nya däcken. Och så rullar bollen...
Eh, just detta har väl inte varit något stort problem i denna tråden? Elelr ville du bara, som vanligt, ha sagt att gatåkjare inte vet något om däck, dvs att det bara är tävlingsförare som kan uttala sig i frågan?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Eh, just detta har väl inte varit något stort problem i denna tråden? Elelr ville du bara, som vanligt, ha sagt att gatåkjare inte vet något om däck, dvs att det bara är tävlingsförare som kan uttala sig i frågan?

Försök inte! jag vet nog att du ska köra ERF, alltså är du TÄVLINGSFÖRARE och ska inte komma här och komma och ta GATÅKARNA:s parti!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Försök inte! jag vet nog att du ska köra ERF, alltså är du TÄVLINGSFÖRARE och ska inte komma här och komma och ta GATÅKARNA:s parti!
Ska jag ju inte. Är jag ju inte. Ska jag väl
:rolleyes: :D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Hur kan du tycka så starkt om något du vet så lite om? Du har väl aldrig kört några längre studner med rejsdäck på gata?
....


Allt är relativt men tre-fyra hundra mil på pilot Race och ~150 mil på Rennsport RS1'or ger mig iaf en bra hum.

Orsaken till att jag tycker är (enligt mig):
Den gatknutte som köper nya RS1'or gör en dålig affär. Högt pris, kort livslängd, taskigt grepp på allt annat än asfalt och inte ens där imponerar det förrän det blir varmt. RS1or bak är tom för mjuka att köra bana med enligt flera i depåerna.

Jag tror att ett modernt sporttouringdäck är likvärdigt eller bättre på allt utom ren bankörning.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top