Hysteri i däckvalet?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
1. Det där skulle jag vilja påstå är felaktigt. Supersoften är faktiskt däck som jag skulle välja bort på allt utom ren racing.

2. Så mjukt, kallt gummi funkar inte som det ska(mals ner som suddgummi istället för att klibba/binda) och jag tror att ett sport-touringdäck knäcker det alla gånger utom möjligtvis på favvovägen.

3. Dessutom lever de ännu kortare liv om de inte körs med riktig däckstemperatur.
Har du testat själv eller återger du bara vad andra säger?

2. Har du testat själv eller återger du bara vad andra säger?

3. Livslängden för ett framdäck upplever jag inte som något problem. På gata räcker ett bakdäck (soft) ca 500 mil för mig. Framdäcket räcker dubbelt så länge - dvs man kör mer än en säsong på ett raceframdäck. Ett bra framdäck får man för under en femhundring.

Jag har kört med Dunlop 208 GP, Pirelli Supercorsa (soft och supersoft), Metzeler Rennsport (soft och supersoft), Pirelli dragon Corsa och nåt michelingrejs (på Pegason). Jag har aldrig haft problem med något av racedäcken i vare sig varmt, kallt eller blött före.

Jag kan förresten tillägga att det är stor skillnad i livslängd mellan soft och supersoft baktill. De supersofta smälter bort på mitten när man kör på gata. Där är livslängden mycket begränsad.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Har du testat själv eller återger du bara vad andra säger?

2. Har du testat själv eller återger du bara vad andra säger?

.....
Jag kan förresten tillägga att det är stor skillnad i livslängd mellan soft och supersoft baktill. De supersofta smälter bort på mitten när man kör på gata. Där är livslängden mycket begränsad.

Om jag har testat supersoften? :rolleyes:

1.Rejsdäck rent allmänt som jag har testat på allmän väg är Pilot Race vilka är rent livsfarliga och Pirelli/Metzler som duger men utan att imponera. Pirellin harvärdelöst våtfäste och dåligt kallfäste. Annars stämmer ju inte mina ständigt återkommande kast med röva pga tung gashand och kalla däck ute på banorna.
2. Supersoft fram är inte lika illa som supersoft bak när vi börjar tala om riktigt dåliga däck eller usel justering. RS1 bak ger inget riktigt fäste. Det kanar och spinner men presterar inte mycket mer än gummi i asfalten.
För mig är RS2 faaan så mycket bättre på bana, men i garaget ska det ligga riktiga landsvägsdäck.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Om jag har testat supersoften? :rolleyes:

1.Rejsdäck rent allmänt som jag har testat på allmän väg är Pilot Race vilka är rent livsfarliga och Pirelli/Metzler som duger men utan att imponera. Pirellin harvärdelöst våtfäste och dåligt kallfäste. Annars stämmer ju inte mina ständigt återkommande kast med röva pga tung gashand och kalla däck ute på banorna.
Jaja, men du pratar ju om hur de är på banorna när de är kalla, vilket ju aldrig varit frågan här. Att du tycker att de är kasiga när de är kalla på bana jämfört med när de är varma säger ingenting utöver det alla redan är överens om - att racedäcken greppar bättre när de är varma. Sätt på ett kallt Macadam och kör på samma sätt på banan så får vi en relevant jämförelse. Då kan vi se vilket av dem som är bäst som kallt.

Frågan är hur racedäcken är som "kalla" jämfört med ett gatdäck. Vilket av dem greppar bäst och vilket väljer du när du bromsar mot muren?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag lade på ett par beggade Rennsport innan jag sålde min förra cykel och jag har ganska begränsad erfarenhet av dem, men jag har kört 50 mil i mars månad och jag upplevde dem som lite halvlömska vid temperaturer runt 10 grader, speciellt vid lite regn på asfalten. Bland annat släppte det bak hur lätt som helst vid gaspådrag om man inte verkligen ansträngde sig för att värma det innan, iofs snällt ,men klart obehagligt om man är van vid riktiga landsvägsdäck. Dessutom suddgummislitage precis som Chrille beskriver. En varm sommardag är de säkert lajbans men jag skulle aldrig köpa dem till en landsvägshoj. Speciellt inte när jag kommer över 1000 mil på ett Macadam bak på en 1000cc.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
...

Frågan är hur racedäcken är som "kalla" jämfört med ett gatdäck. Vilket av dem greppar bäst och vilket väljer du när du bromsar mot muren?

Min personliga övertygelse är att om du och jag skulle tävla två varv på bana med iskalla däck så hade jag haft en fördel av ett sporttouring-däck. Alltså hade jag valt ett sporttouring-däck för ditt bromstest.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men sporttouringdäcket (ex. sportec-M1 och Battlax BT 022) håller ju lika kort tid som rennsportet gör. Ändå ska man pröjsa mer för sporttouringdäcket.

Macadam räknar jag inte ens med i mitt test, en stoppie med varma däck i 20 graders värme är ju inte ens aktuellt... det håller länge för att det är helt värdelöst.... Med rennsport gjorde jag en stoppie från 60 i +-0grader utan uppvärmning. Säger inte det lite om greppet i kyla?

//jaG

Chrille skrev:
Min personliga övertygelse är att om du och jag skulle tävla två varv på bana med iskalla däck så hade jag haft en fördel av ett sporttouring-däck. Alltså hade jag valt ett sporttouring-däck för ditt bromstest.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Zeb_Macahan skrev:
Men sporttouringdäcket (ex. sportec-M1 och Battlax BT 022) håller ju lika kort tid som rennsportet gör. Ändå ska man pröjsa mer för sporttouringdäcket.

Macadam räknar jag inte ens med i mitt test, en stoppie med varma däck i 20 graders värme är ju inte ens aktuellt... det håller länge för att det är helt värdelöst.... Med rennsport gjorde jag en stoppie från 60 i +-0grader utan uppvärmning. Säger inte det lite om greppet i kyla?

//jaG

Jag kan göra stoppies med Macadam på gammelgixxern i temperaturer under 20 grader, man kan bli av kastad framlänges i ganska höga farter om man känner för det.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Konstigt hur olika ett däck kan uppföra sig beroende på vem som kör, stoppies gjorde jag med ett Dunlop bakelitdäck på en RD350 och det i betydligt under 20 grader...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det går, men hur många gånger har jag inte låst fram när man inte har värmt det ordentligt....

men aldrig med rennsport, konstigt eftersom det är så otroligt kasst kallt... :rolleyes:

//jaG

Chris Ash skrev:
Konstigt hur olika ett däck kan uppföra sig beroende på vem som kör, stoppies gjorde jag med ett Dunlop bakelitdäck på en RD350 och det i betydligt under 20 grader...
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har kört med rätt många olika däck, överlägsen etta på min lista är Rennsport/supercorsa. Man får upp tempen mycket snabbt, snabbare än nåt annat däck jag kört på, och de behåller tempen länge. (gjort stoppies i -3 ute)
I somras testade jag ett sporttouringdäck bak, pilot road tror jag. Helt okej däck, håller i bra, men släpper lite lömskt ibland när man börjar pressa i kurvorna. Vissa gånger håller det i som fan, nästa gång knappt alls.
Det slipper man med rennsport/supercorsa, iallafall i mitt tempo.
Kommer aldrig byta ifrån renn/scorsa där fram, men bak kan jag tänka mig en sporttouringvariant, då en sladd ofta går att häva där bak.
Sen får ban-nissarna säga vad de vill om dessa däck på gata, jag vet vad som gäller för mig.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
öh, alltså man kommer inte fram till ett skit här.

Vad jag förstår kör folk med sladd rent allmänt även på gatan, sånt är lite för mycket för min del så fort går det aldrig så att säga.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du och jag har upplevt precis samma saker. Men som sagt, dom vet väl bättre...

//jaG

-PLM- skrev:
Jag har kört med rätt många olika däck, överlägsen etta på min lista är Rennsport/supercorsa. Man får upp tempen mycket snabbt, snabbare än nåt annat däck jag kört på, och de behåller tempen länge. (gjort stoppies i -3 ute)
I somras testade jag ett sporttouringdäck bak, pilot road tror jag. Helt okej däck, håller i bra, men släpper lite lömskt ibland när man börjar pressa i kurvorna. Vissa gånger håller det i som fan, nästa gång knappt alls.
Det slipper man med rennsport/supercorsa, iallafall i mitt tempo.
Kommer aldrig byta ifrån renn/scorsa där fram, men bak kan jag tänka mig en sporttouringvariant, då en sladd ofta går att häva där bak.
Sen får ban-nissarna säga vad de vill om dessa däck på gata, jag vet vad som gäller för mig.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Silwer skrev:
öh, alltså man kommer inte fram till ett skit här.

Vad jag förstår kör folk med sladd rent allmänt även på gatan, sånt är lite för mycket för min del så fort går det aldrig så att säga.

Det enkla svaret är.
Får du tag på begagnade rejsdäck, köp!
Annars, köp nåt med lite längre livstid på
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
eus skrev:
Det enkla svaret är.
Får du tag på begagnade rejsdäck, köp!
Annars, köp nåt med lite längre livstid på

tja, det gör jag aldrig i vilket fall.

Men folk framhåller ju ändå suddigumsdäcken som överlägsna i de flesta lägen och att de första i tråden avfärdade dem rätt rejält.

Jag kör inet race på gatan, jag kör som vanligt bara så jag tycker jag skulle kuna köra vanliga gatdäck lätt iaf.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det kan inte ha och göra med att folk kör olika?
Den ene kanske kör satan i varje böj medans den andra kanske fegar lite och prutar på gasen. Jag kör på Avon Azzaro 46 eller vad dom nu heter. Dom räcker för mej, har aldrig varit med om att dom släpper så varför ska jag ha värre däck? På gamel hondan sitter det ett framdäck från 90talet och bakdäck från bridgestone(3000mil rullar det minst) den kan jag i vilket fall lägga ner så att fegranden försvinner. Varför ska jag ha bättre däck?

Ja som sagt det hela handlar nog om hur man kör.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Silwer skrev:
tja, det gör jag aldrig i vilket fall.

Men folk framhåller ju ändå suddigumsdäcken som överlägsna i de flesta lägen och att de första i tråden avfärdade dem rätt rejält.

Jag kör inet race på gatan, jag kör som vanligt bara så jag tycker jag skulle kuna köra vanliga gatdäck lätt iaf.

Sporttouringdäck är jättebra däck, håller långt mer än ett litet knäskrap, men när man börjar pressa blir de lömska med bett som varierar från en kurva till en annan. Funkar bra bak, men fram chansar jag inte.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Qwerty skrev:
Det kan inte ha och göra med att folk kör olika?
Den ene kanske kör satan i varje böj medans den andra kanske fegar lite och prutar på gasen. Jag kör på Avon Azzaro 46 eller vad dom nu heter. Dom räcker för mej, har aldrig varit med om att dom släpper så varför ska jag ha värre däck? På gamel hondan sitter det ett framdäck från 90talet och bakdäck från bridgestone(3000mil rullar det minst) den kan jag i vilket fall lägga ner så att fegranden försvinner. Varför ska jag ha bättre däck?

Ja som sagt det hela handlar nog om hur man kör.
Ja du slår då mig iaf, 7-800 mil har vanliga bakdäck räkt på den tiden jag körde boldoren:lol
De är ju jättesmala och slits hårt så tung som den är.
3000 mil, jag kan inte fatta hur det går till ens:lol
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zeb_Macahan skrev:
Du och jag har upplevt precis samma saker. Men som sagt, dom vet väl bättre...

//jaG
Klart de gör! De är ju tävlingsförare :fakta
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Alltså, det finns ju "rejsiga" däck som funkar på gata även i lägre temp.
Rennsport exempelvis, eller snarare vissa rennsport, åkte runt med en rennsport medium bak på gata ett kort tag, och det var extremt halt, om man inte körde som ett riktigt svin, typ GR-fort...
Däremot soft funkade rätt väl redan innan de kom upp i temp.
Sen finns det vissa rejs"däck med mönster" som inte alls funkar i icke arbetstemp, som michelin pilot race..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zeb_Macahan skrev:
Det går, men hur många gånger har jag inte låst fram när man inte har värmt det ordentligt....

men aldrig med rennsport, konstigt eftersom det är så otroligt kasst kallt... :rolleyes:

//jaG


Jag poängterade att mina erfarenheter av Rennsport är MYCKET ringa, dessutom vet jag inte vilken blandning det var. Temperaturen låg dock sällan över 10 grader när jag körde.

Mina erfarenheter av sporttouringdäck är dock ett antal tusen mil och jag har aldrig haft problem med dem, förutom att de driftade en hel del och vägrade hålla spåret när man gasade på bana. Sladdade gjorde de ibland, men otroligt snällt. Fast jag vill också understryka att jag inte kör speciellt fort.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top