I Behov av R6 kunskap(MEK) gärna av kunnig person.

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Hej!

Håller på att strypa min R6a till 25kw.

Har strypsats och allt så denna fråga är inte om själva strypningen utan om demontering av delar för att sedan få dit strypningen.

Har monterat bort tank och dyl, samt luftfilterhållaren, så just nu står jag och stirrar ner i 4 st förgasare! Någon som känner igen sig?

Där sitter jag fast nu, ska nämligen få bort "förgasarpaketet" som verkar sitta i 4 stora "slangklammerliknande föremål" emellan insugningsgummit och förgasaren.

Då är min fråga hur får jag bort detta förgasarpaket lättast? Har inte lokaliserat några skruvar på dessa slangklammerliknande föremål =)

Sen ser jag att det sitter skruvar fast i insugningsgummit nermot cylindern men dom skall skruvas lös efter förgasarpaketet tagits lös, så det jag vill veta är hur får jag bort Förgasarpaketet? Hur skiljer jag det från insugningsgummit?


Vore tacksam för svar! Trevligt lördagsnöjje va? :banana
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om det inte är vanliga slangklämmor kanske det är nån form av "snäpp"-fäste...? Bara en tanke. Lycka till! :)
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
PacMan skrev:
Om det inte är vanliga slangklämmor kanske det är nån form av "snäpp"-fäste...? Bara en tanke. Lycka till! :)

Jo tanken har slagit mig ;-)

Ska ge det ett försök med utvilade krafter idag !
 

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Norsborg
Hoj
Honda cb 900 1982
ett tips visserligen från en Honda cbx 4 cylindrig

heathrow skrev:
Hej!

Håller på att strypa min R6a till 25kw.

Har strypsats och allt så denna fråga är inte om själva strypningen utan om demontering av delar för att sedan få dit strypningen.

Har monterat bort tank och dyl, samt luftfilterhållaren, så just nu står jag och stirrar ner i 4 st förgasare! Någon som känner igen sig?

Där sitter jag fast nu, ska nämligen få bort "förgasarpaketet" som verkar sitta i 4 stora "slangklammerliknande föremål" emellan insugningsgummit och förgasaren.

Då är min fråga hur får jag bort detta förgasarpaket lättast? Har inte lokaliserat några skruvar på dessa slangklammerliknande föremål =)

Sen ser jag att det sitter skruvar fast i insugningsgummit nermot cylindern men dom skall skruvas lös efter förgasarpaketet tagits lös, så det jag vill veta är hur får jag bort Förgasarpaketet? Hur skiljer jag det från insugningsgummit?


Vore tacksam för svar! Trevligt lördagsnöjje va? :banana

Tjena jag känner igen din fråga så här löste jag mitt problem
på min hoj efter demontering av tank o dyna .
så hittade jag till slut att det var riktiga slangklämmor över gummistosarna
i riktning mot luftfilltret och sedan fick jag lossa luftburken och skjuta den någon centimeter bakåt och sedan kunde jag lirka loss förgasarpaketet -
men det var trångt och (jag var inte fin i ordena) vet ej om någon hörde min
irritation under mekningen . och jag fick tillbaka grejerna igen så lycka till o skruva varsamt mvh cbx bert :)
 

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Norsborg
Hoj
Honda cb 900 1982
cbxbert skrev:
Tjena jag känner igen din fråga så här löste jag mitt problem
på min hoj efter demontering av tank o dyna .
så hittade jag till slut att det var riktiga slangklämmor över gummistosarna
i riktning mot luftfilltret och sedan fick jag lossa luftburken och skjuta den någon centimeter bakåt och sedan kunde jag lirka loss förgasarpaketet -
men det var trångt och (jag var inte fin i ordena) vet ej om någon hörde min
irritation under mekningen . och jag fick tillbaka grejerna igen så lycka till o skruva varsamt mvh cbx bert :)

hur man får loss förgasaren från cylindern jag tog ett stadigt tag och drog sakta ut förgasarpaketet på min motor var det slangklämmor även där men svårhittade
ha en bra dag
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är vanliga slangklämmor, om du sticker ner huvudet och tittar från ventilkåpans håll så att säja så kommer du att se skruvskallarna, du får ha en lång mejsel som du sticker in lite snett uppifrån framifrån (från förgasaren sett) lossa bara lite grann på skruvarna och dra försiktigt lös förgasarbanken. Insugsgummina skall sitta kvar i toppen.
Problemet kommer när du skall montera gasarna igen men lite motorolja på gummikanten löser det problemet :tummenupp
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Niklasinorr skrev:
Det är vanliga slangklämmor, om du sticker ner huvudet och tittar från ventilkåpans håll så att säja så kommer du att se skruvskallarna, du får ha en lång mejsel som du sticker in lite snett uppifrån framifrån (från förgasaren sett) lossa bara lite grann på skruvarna och dra försiktigt lös förgasarbanken. Insugsgummina skall sitta kvar i toppen.
Problemet kommer när du skall montera gasarna igen men lite motorolja på gummikanten löser det problemet :tummenupp

Ska alldeles strax gå ut och finprata med hojjen så det går som smort =)

Tack för hjälpen!

:banana
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Niklasinorr skrev:
Det är vanliga slangklämmor, om du sticker ner huvudet och tittar från ventilkåpans håll så att säja så kommer du att se skruvskallarna, du får ha en lång mejsel som du sticker in lite snett uppifrån framifrån (från förgasaren sett) lossa bara lite grann på skruvarna och dra försiktigt lös förgasarbanken. Insugsgummina skall sitta kvar i toppen.
Problemet kommer när du skall montera gasarna igen men lite motorolja på gummikanten löser det problemet :tummenupp

Nu har jag fått dit det som skulle dit, skruvarna satt framifrån som du sa från styret sett, 1 var dock monterad från andra hållet! Det som varmest förbryllande var att det var insextsnyklar och inte stjärn som på de som satt på luftburken ;-) :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top