I fall ni kommer först till en olycka

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Mahti skrev:
Nu har jag läst tråden (första inlägget) en gång till, och tänkte samtidigt få upp den i listan över nya inlägg så kanske även fler gör det :)


bra iniativ.... precis så här det ska gå till. Om ni när nåt händer ska ha en chans att minnas så måste detta läsas om och om igen.... :tummenupp
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Mikey skrev:
Kände igen en mängd med symtom sen min krasch...törst t.ex.!

Läs läs läs ALLA :tummenupp

ja törsten får du av att ett sympatikuspåslag inträffar.. eller så får du lågt blodtryck av en blödning.
Om man blir stressad så utsöndras stresshormonet adrenalin och noradrenalin. Det har som biverkning att man blir just törstig och torr i munnen.
Men blöder man så inträffar samma sak... och det är kroppens sätt att tala om att du behöver att dricka mera för att upprätthålla blodtrycket.

Vi kan mera ingående förklara detta för de intresserade med att det frisätts renin från njurarna vid dålig genomblödning och det tillsammans med ett ämne som heter angiotensin omvandlas till angiotensin 2 , och det tillsammans med adh från hypofysen gör att törstcentrum i aktiveras och säger åt dig att dricka..
huvudsaken att du läser på första inlägget :)
Men jag tror vi tar den enklare förklaringen... :)
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Ett tips om du hittar en person som är mycket upprörd och svår att få att sitta still. Kanske springer runt på vägen och riskerar att bli påkörd.

Försök ge honom din verktygssats eller något och be honom räkna verktygen...ge honom en uppgift som gör att han måste sitta still. Jag kan inte förklara funktionen bakom detta men det funkar i många fall. Påpeka gärna att det är mycket viktigt.

Vi hade en kille som fick panik på däck och höll på att hoppa överbord. Vi gav honom en ask med spik som han fick räkna. Han höll sig lugn tills vi hade tid att hand om honom.
 

2hot4u2

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda cbr 900 rr fireblade
Riktigt bra skrivet måste jag säga... Man blir ju riktigt rädd hur det kan gå egentligen... Jag är egentligen inte den som tar risker men det händer... Har fått mig en riktig tankaställare nu... Tackar för detta Anders sjölander ambulans personal... Det stod ju att detta var copyright skyddat men jag undrar om jag får skriva ut det och plugga på... Vill också säga till alla snälla var rädda om er kör lugnt... Mvh tobbe
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Vi lyfter upp den här tråden igen, dels för att det är start på säsongen, dels pga de senaste tragiska olyckorna. Läs och tänk efter.
 

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
Kanon tråd verkligen, ska ta mig tid och läsa allt. :tummenupp


EDIT Det är någon som har kopierat all den här informtaionen och laggt ut den på ett annat forum. www.player1.se

Tyckte nog att jag kände igen allt, men i alla fall så verkar texten vara bortagen nu. :va
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
ja jag har också hittat texten inne på playersidan. Det var nån snubbe som utgav sig för att vara den som skrivit det . Jag registrerade mig där och berättade som det var att det är min text och att jag vill att den plockas bort från deras sida.. verkar som om att dom har gjort det nu.
Risken med sånt här är att det ändras i texten osv.. det kan betyda att någon råkar illa ut om det är felaktigt och därför har jag också skrivit att jag vill bli kontaktad innan man kopierar det. Dels för att påminna om att inget får ändras.. och att jag vill veta vart det hamnar någonstans.

Så länge allt kopieras rakt av utan ändringar så är det ok.
Det har varit stor respons på detta och texten finns på massor av hemsidor så spridningen har varit bra. Förhoppningsvis kanske många har lärt sig av det och kan på rätt sätt hjälpa nån som råkar ut för olycka.
Som Kjelle påpekar... säsongen är här nu. Läs på .... om och om igen.
Utbildning är aldrig tungt att bära. Flera kommer att omkomma i sommar av mc olyckor. Se till att det inte blir du !!
Släpp på gasen och tänk efter före..... ta inte chanser som du inte är helt säker på att klara av. Det finns inte utrymme för misstag så kör försiktigt .
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
nästan så att man tappade suget på att köra hoj när man läste det här! :zpy

"inte köra över sin förmåga" -ja, ska man va petig där så ska man väl isf max köra i 30 km/h.....mena, inte fan känner jag mig "säker" i 110 km/h....en stenjävul på fel ställe vid fel tidpunkt så e man ju körd då....men hade ja åkt i 30 km/ h hade jag klarat mig....


Bra inlägg iaf....kan ju innebära en jädra tur för nån ute i landet att jag läste det nu!
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Vet inte om denna varit uppe tidigare, men det kan vara värt att upprepas.

Ett snabbt sätt för räddnings- och sjukvårdspersonal att i händelse av olyckshändelse/akut sjukdom komma i kontakt med anhöriga är att söka i den nödställdes telefonbok. I takt med att telefonböckerna ökar i omfång, blir det allt svårare för räddningspersonalen att snabbt finna rätt nummer.

För att underlätta sökningen föreslog en frustrerad ambulanssjukvårdare i Storbritannien följande enkla lösning: lägg in nummer till närmast anhörig i mobiltelefonen under rubriken ICE (In Case of Emergency). Förslaget håller nu på att bli standard genom att det snabbt sprider sig över världen.

SOSalarms sida
 

jasmine

R.I.P-FALLEN RIDERS
Gick med
16 Feb 2005
Ort
hörby
Hoj
R1-01
ICE-mycket bra,har själv varit med om några olyckor(jag/andra).Alltid tryggt att ha någon som man känner vid sin sida om nåt händer.

ALL GONE RIDERS--------R.I.P
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Deadmetal skrev:
2130012 Vet inte om denna varit uppe tidigare, men det kan vara värt att upprepas.

Ett snabbt sätt för räddnings- och sjukvårdspersonal att i händelse av olyckshändelse/akut sjukdom komma i kontakt med anhöriga är att söka i den nödställdes telefonbok. I takt med att telefonböckerna ökar i omfång, blir det allt svårare för räddningspersonalen att snabbt finna rätt nummer.

För att underlätta sökningen föreslog en frustrerad ambulanssjukvårdare i Storbritannien följande enkla lösning: lägg in nummer till närmast anhörig i mobiltelefonen under rubriken ICE (In Case of Emergency). Förslaget håller nu på att bli standard genom att det snabbt sprider sig över världen.

SOSalarms sida


ja nu handlar detta om att ta hand om de som drabbats av olycka och inte om anhöriga . Dessa kommer långt senare i skedet. så fokusera på vad tråden handlar om och inget annat.... kontakt med anhöriga räddar inga liv.
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Tack för superbra info :Bugar . Har läst igenom hela tråden nu så ögonen är lite fyrkantiga. Livsviktig kunskap å ja kommer defenitivt att läsa om första inlägget fler gånger. Tack igen :)
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Det du/ni gör, räddar liv!! :tummenupp
Funtar också att "stadga" mig inom sjukvården, men det är hård konkurrens..!

Precis som alla andra säger, lägg upp denna som "main"
 

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Stor Elak Twin
Bra inlägg.
Ice är ett bra sätt att hjälpa till vid olycka på alla sätt. Såg det igår på nyheterna och la omgående in telnummer till de som är mej närmast, dock hoppas jag innerligen att ingen nånsin måste ringa de numren och fråga om de känner igen mej på de beskrivningarna jag har.
 

isbjörnen

isbjörnen
Gick med
19 Feb 2006
Ort
här
Hoj
en sån med två hjul och styre
superbra

superbra inlägg, :klappar :tummenupp :tummenupp helt enkelt lysande , gör till sticky.
Tryck upp på laminerade kort så man kan köpa och ha med sig överallt. :nurse
 

Riskakor

Ny medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
kungshamn
Hoj
cbr 1000
Mycket bra !!!

ambulans skrev:
7963 Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man... oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker ni ska tänka på. Följ dessa och ni gjort allt man kan för den drabbade, Det kan betyda leva eller död.

STORT misstag är att om det finns flera skadade, så fastnar man vid den första man går till.
Man måste titta på ALLA !!! , och försöka bestämma sig för vilken som behöver hjälp först, när man gjort det..... så sätter man igång, är ni fler så dela upp er.
så stanna upp nåra sekunder och tänk... vad är det vi har här ? hur många.. ? andas alla ?? om ja ... gå vidare till att stoppa blödningar på alla.. osv..

DET FÖRSTA DU SKA GÖRA !!

1. Är platsen säker för er egen skull??? , trafik, brand, osv.
2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? Var är du ?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.
4.Hjälp den drabbade..... andningen först !!




Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, o det går mkt fort. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador , eller så återvänder man inte till livet, Det är den bistra sanningen.

Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg.. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av

Nåt som jag har funderat en hel del på är att när vi kommer till en olycksplats där det är en bil som krockat eller åkt av vägen, voltat osv.. osv.. så har ofta nån förbipasserande hjälpt den skadade ur fordonet. - Jag trodde bilen skulle börja brinna eftersom det ryker så mycket .
Ja jo.. bilar som har smällt brukar göra det. Bilar som har voltat får olja på avgasrören . Det ska faktist rätt så mycket till innan en bil tar eld.
Man är inte riktigt medveten om vad man kan ställa till med om man hjälper någon ur ett fordon. Man kan ha i princip vilka skador som helst. Framförallt så kan man ha en ryggskada som kan sitta vart som helst ifrån svanken upp till hårfästet i bakskallen. Den vänliga hjälpen för att komma ut ur bilen kan sluta med rullstolsåka resten av livet, eller faktist att man dör. Eftersom om skadan sitter bak i nacken och ryggmärgen går av så slutar denne att andas omedelbart.
Det rätta är ju såklart att man försöker hålla sig lugn och om ingen brand eller annat farligt läge så ska personen sitta kvar i bilen. Förklara att hjälp är på väg. Personen sitter bäst där den sitter i väntan på hjälp. För när vi kommer så kan det sluta med att klippa av taket för att skydda ryggen på den skadade.

sitter någon i en bil medvetslös så e de inte heller något tecken på att denne måste ut ur fordonet.... personen sitter jättebra där den sitter så länge det inte brinner, varför ska du släpa ur människan ? det finns risker med detta !! Kolla i stället andra viktiga saker så som att tungan kan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.(det låter som personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken... böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får som underbett ) släpp inte taget förräns räddningspersonal tar över med sina händer. har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om man böjer fram igen.



Andning kontrolleras lättast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar.Redan där vet du ju att den andas, gå till nästa om det är fler inblandade.

Är det flera i olyckan
Gå först till den som inte säger någonting

de som skriker mest mår vanligtvis bäst – framför allt har de en fungerande andning!

Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer, en gråsparv …ja vad som helst som kan hindra andningen. ta ut det !! se .. lyssna.. känn.. om det finns andning.

Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.

( blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras ) det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom.
för sånt måste man ha en pocketmask.. som man sätter över munnen och sen blåser i. vi använder ju oss av rubensblåsa.

Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning.. men se till att det är fritt runt halsen, och med största försiktighet.
Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.



Ryggskada

Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!

Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen ) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta.

prata med den drabbade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, och om dom känner att ni tar dom i benen.
vi har speciell utrusting för att fixera såna skador.. kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. flyttar man en sån patient och dom har en skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av , samt att han eller hon blir lam ... så STÖRSTA försiktighet. men ligger denne på mage utan andning...ja då är det tillåtet att vända på personen. Men kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen.. den som håller i nacken är chef ! denne räknar.. ett.. två..tre, sen vänder man försiktigt, och sakta på personen.
Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.



Blödning

Det kan vara svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod t.ex. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls,(räkna den i handleden eller på halsen) är seg i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta kan ställa till komplikationer vid en operation.

Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen – information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis ? vet inte vad det är för dag osv.

Artärer = pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt.(blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
De är de blåa ådrorna som du kan se på dig själv.

Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.
Inblandade vid vanliga skrubbsår. har ingen större betydelse i dessa sammanhang.

Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

GLÖM EJ ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den förolyckade! Andningen är alltid viktigast! efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andningen igen !!

Chock ! är ett allvarligt tillstånd.. det kan

Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. värme o vila är nummer ett här.

Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex... denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen... vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa...som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)

rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..


Vanliga mc skador är ju åxå frakturer.. när man tex krockar med en bil, så flyger man över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under styret på väg över. När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av = dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.Vid båda lårbenen knäckta så blöder man 2 liter som sätter sig runt skadan i låren, Nu har du 3,6 liter kvar i blodbanan.
Har man du dessutom en brusten mjälte, så handlar det om tur och skicklighet från räddningspersonalen om du ska överleva , eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar , åtgärdar och åker så fort som möjligt till operationsbordet.
Eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever.....Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad , eftersom motorcyklister gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd ! Kroppen är helt enkelt inte från början skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stoppas upp tvärt. Blodet ska ju vara i just blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.

i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är MYCKET stor.

Skallskada

När man gör en luftfärd över en bil eller in i ett träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning . Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar en människa inom timmar om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra nåt är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt !!

Använd alla skydd som finns ... använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd.. åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch !! Framför allt !! åk INTE över din förmåga !
Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet.... eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev olycka. Fantasi om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig , eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.



Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha flera mil att åka, vilket tar tid , tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den drabbade men ibland har vi just tiden emot oss , trafik , långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar , Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus.... Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den drabbade till att återgå till ett normalt liv igen.

vill någon kopiera detta så fråga mig först och lämna mig som referens.
ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.. har ni frågor ? Ingen fråga är för dum... tveka inte.. antingen här eller med Pm :tummenupp

Anders Sjölander / Ambulans/

Copyright © Materialet är skyddat av lagen om
upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering förbjuden utan författarens medgivande.

Man borde läsa det varje gong man sätter sig själv på hojen. (Bra som fan)
 

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
Rexy -07
Nu har jag läst inlägget (första), otroligt bra och jag är lite sur på att det inte ingår något av detta i körkortsutbildningen! Man är ju oftast fler som kör MC och händer det nått så är man först där vare sig man vill det eller ej! Så till er som är MC-lärare eller liknande, prata med författaren och tryck upp texten och dela ut till era elever!!! (ni som redan gjort det, BRA :tummenupp )
När jag tog mitt lastbilskort så ingick en 8 timmars utbildning inom sjukvård!!!! men det var ju ADR också :3freak, 1 lektion kan vara till stor nytta!!!

nu kommer ju tråden lite högre upp i listan också :hihi

TACK Ambulans :fyllisar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top