I feel the need, the need for... a 125:a(!?)

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Kan börja med att konstatera att man inte är så ung längre, då det är 21 år (!) sedan jag tog körkort för 125:a, hua!

Hur som helst, sedan 1994 har jag klättrat hela stegen från lätt mc till mellan mc och sedan tung. Jag började försiktigt med en del olika, inte så effektstarka, offroadhojar. Vidare har det blivit några sporthojar och streetfighters. Har en viss förkärlek till twinmaskiner runt 1000cc.

Det lustiga är att jag på sista tiden har känt ett stort sug efter en 125:a, helst då en 2-takts värsting från 90-talet, typ Cagiva Mito, Aprilia Futura, Suzuki RGV 125 osv,osv. Alltså de hojar som jag drömde om som 15-16 åring.
Vet inte riktig var suget kommer ifrån men det finns där.

Frågorna är då: Hur skulle jag uppleva en 125:a idag?

Har någon köpt en 125:a i "vuxen" ålder? Hur var det?

Skulle det vara kul att ha en lätt mc att åka om kring med (korta rundor i grannskapet och kanske till jobbet ibland)? Jag tror det...
rrjpyv.jpg2007_11_26_bikepics-1098754-full.jpgcagmi110.jpggfr125.jpgSuzuki%20RG%20125%20Gamma%2091%20%201.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Sonens Honda XR125L är i alla fall som att åka trött moped.
Men lite kul när man väl fått upp farten, och ligger på max hela tiden :) ...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kör dotterns Yamaha 125 ibland och trivs bra på den.
Planen är annars att under sommaren återköpa den Guzzi 125 Stornello jag hade åren 1974-76.
Lycka till med din plan!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Skulle det vara kul att ha en lätt mc att åka om kring med (korta rundor i grannskapet och kanske till jobbet ibland)? Jag tror det...
Jag är positivt inställd till såna idéer. Tycker det är väldigt kul med alla möjliga slags motorcyklar. Sen är det mycket möjligt att tex jobbpendlingen är ännu roligare med en sån liten makapär än vad det är med phete-hojen, vilken kanske inte alltid får jobba på topp då. Min jobbpendling består tex av Stockholms ytterstadsvägar med visserligen överlag 70kmh, men med ca 17(!) rödljus på 15 minuter. CBR:en är inte riktigt glad känner jag. Med min 400:a kan jag varva upp till 10krpm på tex 2:an mellan rödljusen, känna härligt drag och älska det räjsiga motorvrålet, och ändå få behålla körkortet. Olika hojar = olika glädjeämnen!
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
På en kurvig väg tror jag du kan ha hur kul som helst på en värsting från sena 90-talet.
30+hk är fortfarande inga mängder, men den låga vikten och korta hjulbasen gör att man kan kasta runt den på ett sätt du inte är vad vid från de större maskinerna.
Snackar vi sedan om Knixkörningar så bör de vara superkul där.

De kostar ju ungefär noll att äga.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kör sonens NSR -91 ibland, hur kul som helst! Ostrypt visserligen men ändå. Nu har den nya däck/drivpaket och ska besiktigas för försäljning (platsbrist) till någon som vill ge den kärlek (skabbiga kåpor). Någon intresserad..?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle älska att läsa ett reportage i en hojtidning där de köper ett knippe av ovanstående hojar och hårdtestar på bana.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om det ska vara en lätt (strypt) hoj så är värstingarna för extrema körställningsmässigt för att det ska vara kul. Däremot ostrypt är det kul att leka GP-pilot.
Jag körde en Aprilia rs125 på Gelleråsen för några år sedan och det var helt underbart. Snacka om en lektion i kurvhastighet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag förstår dig ....:tummenupp
Har själv funderat på en sportig fulleffekts 125:a.
Den kräver antagligen en kompetent förare, men sen ....
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jag förstår dig ....:tummenupp
Har själv funderat på en sportig fulleffekts 125:a.
Den kräver antagligen en kompetent förare, men sen ....

Jag förstår oxå till fullo ! :tummenupp
Jag funderar själv på att försöka hitta en Suzuki GT 125 cc från 1974 , 2 cyl 2 takt som jag hade i slutet av 70 talet !

Har testat sonens ännu strypta - 11 Cagiva Mito , kul maskin men jag minns nu varför jag körde mera på framhjulet än bakhjulet på den tiden ! :)

Själv saknar jag halvcrossen att drifta på grusvägar mera .
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det går men man får ta det för vad det är, det som saknas är bottendrag, det är verkligen "mopedkänsla" att man måste varva ut för att få hojarna att röra på sig samt att toppfarten i regel är rätt "låg" med högt varv, att hojen gör kanske 150 ostrypt kan tyckas vara mycket, men man får tänka på att de sista 50km/h är i regel de 3000 sista varven till rödmarkeringen.
Men kan man acceptera detta så är det inga problem, samtidigt får du det härliga 2-taktsljudet och blåröken på köpet :tummenupp Köp för sj*ttsingen är mitt tips :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
har även jag sutiti o lurat på en aprilia sr 125, verkar vara en fin fin maskin. sen är dom så billiga begagnade att man behöver inte vara pedantiskt rädd om dom :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Min gamla TZR är fortfarande "snabbaste" hojen jag haft. Man lärde sig pressa och optimera varje del av kurvan. Skulle inte tacka nej till en RS250 eller liknande för att köra gocartbana mm. Tvåtakt är förbaskat roligt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har du tänkt tanken så köp! Om den inte motsvarar drömmen så säljer du den vidare.

Jag har bara kört en regelrätt 125:a, en Honda CBR125 vill jag minnas. Det var nu i vuxen ålder och jädrar vad rolig den var! Visst toppade mätaren på 120 km/h med mig på och visst hade en enbent hare accelererat ifrån mig från stillastående, men på den kurviga vägen... Åhh... Jag behövde inte...fick inte...slå av utan låg på fullspett hela tiden och skrattade så jag grät i hjälmen. Det gick inte att slå av inför kurvorna och sedan vrida på lite i utgången för att få upp farten, men det behövdes inte. Den lilla lätta hojen kunde jag ta kurvorna på utan problem.

Jag borde ha köpt den... :(
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det där med gamla drömmar - Ska man förverkliga dem eller leva med minnena ?

Kommer ihåg när jag första gången körde en 125:a - Tror det var 12 hk i den och tyckte den gick som faaaaaan. Klasskompisen var noggrann med att ge mig instruktioner innan

- Håll hårt så du inte flyger av och växla bara upp till 2:ans växel - De andra växlarna kräver en van rejsförare.

Nu jämförde jag detta ohyggliga monster med min zundapp (som INTE hade förstärkta kolvuppstötarfjädrar ................och ingen förlängd gaswire heller för den delen)

De RIKTIGT vråltuffa stora killarna som var 16 hade Aprilior med 31 hk - Shit pommes frites vad DE hojarna gick alltså.........och så var de supersnygga med (och det är de faktiskt fortfarande).

Men visst - Ett välskött ex av det man suktade som värst efter hade varit roligt att äga idag.

- Nu får man köpa en 125:a för mamma :tummenupp
- Nu har jag körkort (underlättar en del)
- Nu tror jag att jag skulle kunna hantera en best med 31 hk.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag står bakom idén fullt ut. Ostrypt vass 125 tvåtakt går riktigt hyggligt och är riktigt roligt!
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Nu visar det sig att en gammal kompis, som jag inte träffat på ett tag, faktiskt har gått och köpt sig en 125:a. Förvisso en 4-takt men den måste jag åka och prova.

Har även letat upp min brors gamla CRM 125 som han sålde 1997. Då var den i väldigt fint skick, killen som köpte den då har fortfarande kvar den och har knappt använt den på alla dessa år. Hade vi bott lite närmre varandra hade jag nog köpt tillbaka den.
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Det tog ett tag, men nu har jag hittat en TZR -98 som ska hämtas inom en snar framtid. Återstår att se om det är lika kul med en 125:a som jag hoppas. :)

489a38ec-02aa-4724-979b-236e2fbacb26 (2).jpg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Underbart att se.

Jag hör till dem som ÄÄLLSSKKAARR att köra 125a.
Det är sann njutning att ligga och dra ut på varenda växel, redlajna och mer än så, pina ut de allra sista tiondelarna ur kraftpaketet - och ändå köra alldeles lagligt.

Jag har två godkända Ironbuttkörningar på 125cc - och nedåt.
Fler skall det bli - och mindre ändå.

Jag köpte Engströms rasade Honda 102cc Lead scooter i höstas.
Där har vi nästa etapp i "Jakten mot nollpunkten": Hur liten hoj kan man köra Ironbutt på?
...om man är 188?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top